Wśród firm sektora budowlanego marka HMF ma uznaną opinię. Duński producent żurawi samochodowych znany jest z produkcji maszyn wysokiej jakości. Szeroka oferta przedsiębiorstwa obejmuje głównie hydrauliczne żurawie samochodowe.
W polsce firmę reprezentuje HMS Polska, która właśnie obchodzi 10 urodziny funkcjonowania na rodzimym rynku. Maszyny sprzedawane przez HMS Polska pracują zarówno w sektorze budowlanym, jak i energetycznym czy komunalnym. Żurawie samochodowe opracowane przez specjalistów firmy wykorzystywane był w ostatnich latach przez największe firmy energetyczne (Tauron, Energa, Enea, PGE, PGNiG czy PKP Energetyka). Oferta żurawi samochodowych HMF Polska jest bardzo szeroka i obejmuje obecnie 90 różnych typoszeregów. Jednym z kilku powodów do dumy dla firmy HMF Polska jest konstrukcja odrestaurowanego podwozia STAR 266 6x6. Specjaliści HMF zainstalowali na nim nowoczesny żuraw HMF 2120-K4. To jeden z modeli ze „środka” oferty. Jak wspominają autorzy projektu montaż tego żurawia na podwoziu STAR to był klasyczny „strzał w dziesiątkę”. Zmodernizowana ciężarówka łączyła w sobie duże właściwości terenowe (w końcu napęd 6x6), niską masę własną (10,5 tony) z relatywnie sporych rozmiarów żurawiem. Model HMF 2120-K4 pozwala na operowanie ładunkiem o masie 1,33 tony na 12,4 m zasięgu. Jak zaznaczają autorzy rozwiązania: – Wyposażenie dodatkowe takie jak wiertnica i kosz osobowy sprawiają, że jeden pojazd wyposażony w żuraw HMF spełnia funkcję trzech maszyn: żurawia przeładunkowego, zwyżki osobowej (MEWP) i maszyny wiercącej.
Inna ciekawa konstrukcja przedsiębiorstwa, to specjalnie zaprojektowany żuraw HMF 265 montowany w kopule jednostki turbiny wiatrowej. Realizację tego typu wykonano na zlecenie firmy Siemens, producenta i dostawcy wspomnianych turbin. Ten niecodzienny model żurawia zainstalowany jest na wysokości 100 m. Warto tutaj wspomnieć również o prototypie pojazdu gąsienicowego, przystosowanego do zabudowy dowolnego żurawia HMF od 3 do 85 tonometrów. Maszyna jest opracowywana z myślą o najtrudniejszych warunkach terenowych. Wyposażony w długie i szerokie gąsienice pojazd ma dojechać wszędzie tam, gdzie klasyczny żuraw samochodowy nie dojedzie.
HMF Polska funkcjonuje na naszym rynku już pełną dekadę. Z kolei duńska marka HMF w 2015 roku obchodziła 70-lecie. To duży kapitał doświadczenia, który pozwala systematycznie rozwijać dotychczasowe konstrukcje. Jak zapowiadają przedstawiciele HMF w przyszłości planują budowę jeszcze lżejszych żurawi, które będą przystosowane do pracy z jeszcze większymi ciężarami niż dotychczas. Producent zaznacza, że niebagatelną rolę w realizowaniu kolejnych koncepcji będzie odgrywał znany już system EVS (system dynamicznej stabilności całego pojazdu).
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę