[ATB] Aktualności

Alternatywne napędy jako krok w kierunku dekarbonizacji placów budowy

Data publikacji:

Według zapowiedzi organizatorów targi Bauma mają skoncentrować się na dekarbonizacji placów budowy. Alternatywne napędy staną się jednym z głównych tematów, odzwierciedlając rosnące znaczenie technologii przyjaznych środowisku.

    Alternatywne napędy jako krok w kierunku dekarbonizacji placów budowy

Elektryczne napędy jako trwałe rozwiązanie

Silniki elektryczne zyskują uznanie jako stały element zrównoważonego transportu i maszyn budowlanych. Już podczas poprzednich edycji targów Bauma wielu wystawców prezentowało elektryczne koparki, ładowarki kołowe, walce i inne maszyny, które działają bezemisyjnie. Wartość globalnego rynku elektrycznych maszyn budowlanych do 2042 roku może osiągnąć 105 mld USD, według analizy IDTechEx.

Jak podkreśla Timo Feuerbach z niemieckiego VDMA, systemy oparte na akumulatorach są szczególnie odpowiednie dla kompaktowych maszyn, które mogą działać efektywnie dzięki dobrze zaplanowanej strategii ładowania. Jednym z przykładów jest w pełni elektryczna i autonomiczna ładowarka Bobcat RogueX2, która zdobyła prestiżową nagrodę Red Dot Design Award w kategorii „Design Concept".

Wyzwania i ograniczenia elektryfikacji

Pomimo postępów, elektryfikacja większych maszyn budowlanych napotyka ograniczenia technologiczne i ekonomiczne. Wysokie koszty, niedostateczna infrastruktura ładowania oraz ograniczona pojemność sieci energetycznych na obszarach wiejskich to kluczowe wyzwania. Branża pracuje nad rozwiązaniami, takimi jak mobilne jednostki ładowania, stacje szybkiego ładowania oraz inteligentne systemy zarządzania energią, aby sprostać tym potrzebom.

Biopaliwa i wodór jako alternatywy

Analizy, takie jak badania Liebherr Group, pokazują, że wykorzystanie uwodornionych olejów roślinnych (HVO) w żurawiach samojezdnych może znacząco zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych. Inne alternatywy, takie jak biodiesel, biogaz czy e-paliwa, również przyczyniają się do dekarbonizacji placów budowy.

Wodór jest badany zarówno w kontekście silników spalinowych, jak i ogniw paliwowych. Liebherr Components opracował prototypy wodorowych silników spalinowych, które mają trafić do produkcji seryjnej w 2025 r. Z kolei Komatsu współpracuje z General Motors nad modułem ogniwa paliwowego do elektrycznego wozidła, a także stworzył koncepcyjny model hydraulicznej koparki z systemem ogniw paliwowych.

Wyzwania związane z paliwami alternatywnymi

Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych, takich jak oleje roślinne czy wodór, wymagają dalszych prac. Kluczowe jest, aby były one produkowane z neutralnych pod względem emisji źródeł, np. z odpadów roślinnych, oraz aby rozwinięto odpowiednią sieć dystrybucji. Tylko wtedy te technologie będą mogły przyczynić się do znaczącej redukcji emisji na placach budowy.

 

Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.