Ambitne plany rządu

Ambitne plany rządu

Rządowe plany dotyczące rozwoju infrastruktury drogowej zakładają, że w obecnej kadencji Sejmu kierowcy powinni otrzymać co najmniej 1 400 km dróg szybkiego ruchu i obwodnic. Zakończyć się ma także budowa m.in. tras Via Carpatia i Vija Baltica.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber, mówiąc o dotychczasowych dokonaniach, poinformował, że w poprzedniej kadencji  zrealizowano już większość trasy S8, a także całe trasy S51,S79, S22 S86. Bliska ukończenia jest droga S3. Ciągłość od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce ma osiągnąć w roku 2024 r. Obecnie w realizacji są jeszcze m.in. dwa odcinki od Bolkowa do granicy. Na etapie wyboru wykonawcy jest z kolei fragment trójki Świnoujście  Troszyn.S5, którą kierowcy jeżdżą już na odcinku między Poznaniem i Wrocławiem, ma do 2022 roku połączyć te aglomeracje także z Bydgoszczą i autostradą A1.Poprzez S17 z Warszawy do Lublina, a dalej S19 do Rzeszowa będzie można dojechać do wschodnich granic Polski - na ostatnim odcinku trasy korzystając z S12 lub S17.
W połowie lat 20. dostępne będą również cała S1, S2 oraz S14, a także znaczna część S6 oraz fragmenty S16, S11 i S52.
W  następnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, tj. w latach 2021  2027 priorytetami mają być drogi: S10, S11, S12, S16 oraz S52 i S74. Podejmowane będą także te inwestycje, których realizacja będzie się wpisywała w funkcjonowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego. W swoich planach resort mówi też o stworzeniu programu utrzymaniowego. W założeniach ma się on wpisać w cele związane z bezpieczeństwem ruchu poprzez wyposażenie dróg w chodniki, ścieżki rowerowe oraz bezpieczne, doświetlone przejścia dla pieszych.
Przedmiotem zainteresowania rządowego programu rozwoju infrastruktury drogowej mają być także drogi samorządowe. Kontynuowany ma być program rozwoju dróg zarządzanych przez gminy, powiaty i województwa w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. Budżet tego programu w 2019 r. wyniósł 6 mld zł. Z tej kwoty 4,5 mld przeznaczonych zostało na zadania gminne i powiatowe. W kolejnych latach wykorzystanie środków funduszu ma być na poziomie 3 mld zł rocznie. Resort planuje, że w obecnej kadencji przy udziale FDS zrealizowanych zostanie 12 tys. km dróg (plany na rok 2019 mówiły o 6,2 tys. km)


Reklama
Powiązane artykuły