W ubiegłym roku Ammann wprowadził przegubowy walec tandemowy ARX 91 w klasie 9 ton, który zapewnia wysoką wydajność i szybkie zagęszczanie zarówno cienkich, jak i grubych warstw asfaltu w mniejszej liczbie przejazdów. Dzięki temu maszyna pozwala osiągać te same cele jak cięższe walce, przy niższym zużyciu paliwa i mniejszych kosztach eksploatacji.
Walec ARX91 znajduje zastosowanie w średnich i dużych zadaniach, w tym w robotach związanych z infrastrukturą, takich jak budowa dróg, lotnisk, obszarów portowych czy parkingów. Wydajny, dwustopniowy system wibracyjny - w połączeniu z wymiarami bębna (średnica - 1220 mm, szerokość 1700 mm) - i wieloma różnymi ustawieniami amplitudy i częstotliwości - zapewnia produktywność i elastyczność w zastosowaniach zarówno na gruncie, jak i asfalcie. Umożliwia zagęszczanie luźnych materiałów, takich jak piasek czy żwir (rekomendowana grubość warstwy w optymalnych warunkach to odpowiednio 42 i 32 cm), a także warstw asfaltowych o zróżnicowanej grubości (rekomendowana do 15 cm). Wysoka siła odśrodkowa walca pozwala osiągać optymalne zagęszczenie w minimalnym czasie. Maszyna jest przy tym szczególnie sprawna w zagęszczaniu cienkich i grubych warstw asfaltu.
Silnik z tyłu
Maszyna wyposażona jest w ekonomiczny silnik Cummins BS-III (Stage 3A) o mocy 60 kW/82 KM umieszczony z tyłu, co stanowi zaletę. Oddala to wibracje od operatora i pomaga przekierować je w kierunku zagęszczanego materiału. Poprawia także widoczność do przodu i izoluje kierowcę od generowanego ciepła, co zwiększa komfort. Unikatowy hydrostatyczny układ napędowy z kontrolą trakcji i czujnikami prędkości, zasilany pompami tłokowo-osiowymi, oferuje maksymalną prędkość roboczą 7 i przejazdową 12 km/h oraz zdolność pokonywania wzniesień do 40%. Umożliwia także płynne ruszanie i zatrzymywanie wysoce pożądane podczas pracy na asfalcie. Przegub centralny jest łamany pod kątem ±35°, z oscylacją w zakresie ±10°, co zapewnia dobrą zwrotność. Ważącą 9,2 t maszynę charakteryzuje niemal równy rozkład obciążenia na oba bębny (przód - 4645 kg, tył - 4555 kg), co przekłada się na statyczne obciążenie liniowe odpowiednio 27,3 oraz 26,8 kg/cm. Walec ma hydrostatyczny układ wzbudzania i może pracować przy dwóch poziomach... / oferuje dwa poziomy wibracji - 42 i 55 Hz, oraz wielkości amplitudy - 0,35 i 0,7 mm, z siłą odśrodkową 67 lub 78 kN. Duży zbiornik zraszacza, o pojemności 1000 l, eliminuje konieczność częstego uzupełniania wody.
Intuicyjne sterowanie
Ergonomiczne, przesuwane stanowisko robocze i przejrzysty pulpit nawigacyjny ze wszystkimi elementami sterującymi w zasięgu operatora sprzyja wydajnej i dokładnej pracy. Elektroniczne sterowanie za pomocą pojedynczego dżojstika (w opcji dwa dżojstiki) jest intuicyjne, co wspiera nawet niedoświadczonych operatorów. W efektywnej pracy i optymalnym zagęszczaniu pomocny będzie także opcjonalny system Ammann Compaction Expert (ACE), który monitoruje gęstość materiału i dostarcza w tym zakresie informacje zwrotne, co pomaga zredukować liczbę przebiegów. Pozwala wyeliminować nadmierne zagęszczenie i niedokładności, a także zmniejsza zużycie paliwa. Wyposażenie opcjonalne uzupełnia m.in. amortyzowany, obrotowy fotel, regulowana kolumna kierownicy, miernik temperatury asfaltu, odcinacz krawędzi, zestaw serwisowy po 500 godzinach przebiegu. W parze z przyjaznym sterowaniem idzie również łatwość obsługi i konserwacji. Maszyna jest wyposażona w samosmarujące łożyska, a wszystkie punkty serwisowe i wymagające okresowej kontroli są dostępne z poziomu podłoża.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę