Na tegorocznych targach Bauma firma Atlas obchodziła jubileusz 100-lecia istnienia. Z tej okazji zaprezentowała bogaty wybór swoich nietuzinkowych maszyn, w tym liczne innowacje produktowe w segmencie koparek kołowych, gąsienicowych i dwudrogowych, a także załadunkowych żurawi samochodowych.
Jako ekspert w produkcji koparek dwudrogowych z ponad 30-letnim doświadczeniem, Atlas ponownie wyznacza standardy w tym segmencie. Na targach zaprezentowała swój sztandarowy model 1604 ZW o masie roboczej 21-23 t, z silnikiem 115 kW/156 KM, wyposażony w nowy system kontroli toru i nową aranżację wnętrza kabiny. Firma wyposaża swoje koparki dwudrogowe do budowy linii kolejowych (ofertę uzupełnia model 1404 ZW o masie 17-20 t, z silnikiem 95 kW/129 KM) w oryginalny napęd CARSY, ze wspomaganym komputerowo systemem kontroli ciśnienia (CARSY), który automatycznie reguluje wymagany docisk na kołach kolejowych podczas wjazdu na szyny.
Dzięki temu uciążliwe ustawianie ciśnienia w napędowych ogumionych kołach koparki nie jest konieczne, co pozwala zaoszczędzić czas w trakcie pracy dwudrogowej. Przednie i tylne koła kolejowe są włączane niezależnie, co ułatwia wjazd na torowisko oraz zmianę toru. Koparki Atlas pracują standardowo na torach o rozstawie 1435 mm (w opcji 1524 i 1600 mm) i wyróżniają się szczególnie małym promieniem obrotu tyłu nadwozia wynoszącym już od 1575 mm (1404 ZW) do 1950 mm, dzięki czemu są w czołówce dwudrogowych koparek z tzw. krótkim zwisem.
Jeszcze lepsza „Wielka Stopa”
Spośród koparek kołowych Atlas zaprezentował w Monachium m.in. model 140 W „Big Foot” z mocniejszym silnikiem i wydajniejszą pompą hydrauliczną, zapewniającą szybszą i wydajniejszą pracę. Wyróżniająca się dużymi oponami w rozmiarze 800/40-26.5, 20 PR koparka oferuje najlepszą stabilność oraz największy prześwit i najniższy nacisk na podłoże w tej klasie maszyn. Dzięki temu koparka „Big Foot” może być stosowana także na terenach o słabszej nośności, gdzie zwykle wymagane jest użycie koparek gąsienicowych. Jest to zatem idealna maszyna również do zadań w zakresie gospodarki wodnej, bardzo chętnie wykorzystywana np. do rutynowej konserwacji systemów odwadniających.
Atlas 140 W „Big Foot” oferuje przy tym najwyższy w swojej klasie udźwig w całym zasięgu roboczym, bez ryzyka utraty stabilności. Wyposażony w dwuelementowy przegubowy wysięgnik o zasięgu 11 m, bez problemu podnosi bez podpór ładunek o masie 1,3 t. Szeroka gama dostępnych kombinacji wysięgników i ramion pozwala jednocześnie optymalnie dopasować konfigurację maszyny do potrzeb. Wraz z głowicą koszącą i drugim ramieniem przegubowym Atlas sprawdzi się też jako pełnoprawna, wydajna maszyna do utrzymania poboczy dróg.
Aby nie ograniczać swobody ruchu osi skrętnej, producent zaprojektował dla koparki „Big Foot” specjalne podwozie, wyposażone w solidne osie i mechanizm różnicowy o ograniczonym 35-procentowym poślizgu, co zapewnia bardzo dobrą manewrowość i właściwości jezdne w każdym terenie. Mimo imponujących kół maszyna ma wysokość poniżej 4 m i może bez przeszkód poruszać się również po drogach.
Nowe w żurawiach
Mocną pozycję w ofercie firmy Atlas stanowią również załadunkowe żurawie samochodowe, dostępne w ponad 45 podstawowych wersjach i szerokiej gamie konfiguracji pod względem nośności, zasięgu i wyposażenia, zwracające uwagę wszechstronnością, wydajnością, komfortem i bezpieczeństwem obsługi. W Monachium Atlas zaprezentował m.in. na samochodzie demonstracyjnym swoje sprawdzone żurawie, w tym m.in. model 66.3 E do ciężarówek o ładowności do 7,5 t, o momencie roboczym 62 kNm, maksymalnym udźwigu 2,83 t i zasięgu do 11 m (udźwig 360 kg), czy 96.3 E (moment roboczy 96 kNm, udźwig maks. 3,17 t, wysięg do 16,3 m), stanowiący idealne uzupełnienie ciężarówek od 12- do 15-tonowych, niezrównane zwłaszcza w pracach z chwytakiem.
W tej grupie produktów producent wprowadził także szereg modernizacji, w tym nowe wersje A5 i A6 cenionego żurawia 172.3E, z podporami o rozstawie do 7,4 m, oferujące moment roboczy odpowiednio 110,3 oraz 98,7 kNm, udźwig maksymalny 6050 i 5980 kg oraz wysięg do 16,4 m (udźwig 640 kg) i 18,6 m (500 kg). Podobnie jak pozostałe żurawie Atlas, dedykowane również do lżejszych pojazdów modele z rodziny 172 mogą być wyposażone w różne narzędzia montowane na końcu wysięgnika, począwszy od zbloczy, poprzez chwytaki, czerpaki, po wciągarki i inne narzędzia do specjalnych zastosowań. Poszukujących cięższych żurawi powinien zainteresować także opracowywany nowy żuraw 262V ST o 255 kNm, zaprojektowany przez dilerów Atlasa, który będzie dostępny w wersjach A11, A12, A13 i A14, w trybie LM+ oferujący udźwig zwiększony o nawet 15% przy nieco niższej prędkości roboczej.
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę