Bell Equipment to południowoafrykański producent maszyn budowlanych. Oprócz ciągników, ładowarek kołowych, koparek hydraulicznych i innych maszyn budowlanych przeznaczonych głównie na rynek afrykański, firma produkuje i sprzedaje na całym świecie cenione wozidła przegubowe. Na tegorocznych targach maszyn budowlanych Bauma światową premierę miał model Bell B45E 4x4, który uzupełnia szereg przegubowych pojazdów dwuosiowych z napędem na wszystkie koła.
Prezentowany nowy model B45E 4x4 jest efektywnym i ekonomicznym rozwiązaniem transportowym do zastosowań niszowych w branży wydobywczej i materiałów budowlanych o niewielkim tonażu produkcji oraz w większych obiektach usytuowanych w trudnych warunkach terenowych. Jego jednostkę napędową stanowi rzędowy silnik sześciocylindrowy Mercedes-Benz/MTU o mocy 390 kW i maksymalnym momencie obrotowym 2460 Nm uzyskiwanym przy 1300 obr./min. Za przenoszenie napędu odpowiada 7-biegowa, automatyczna skrzynia biegów Allison. Hamowanie zapewniają hydrauliczne hamulce lamelarne działające na obydwie osie, które w połączeniu z hamulcem silnika Jacobs pełnią rolę wielostopniowo programowanego, automatycznego opóźniacza. Kabina operatora jest przestronna, gwarantuje bezpieczeństwo i komfortowe warunki pracy. Spełnia standardy ROPS/FOPS, a poziom głośności wewnątrz osiąga maksymalnie 76 dBA wg normy ISO 6396. Wysoką wydajność roboczą zapewnia system wspomagający jazdę i procesy przeładunkowe, który bazuje na pomiarach prowadzonych w czasie rzeczywistym przez czujniki pojazdu (waga pokładowa, czujniki przechylenia i nachylenia, itd.). Nominalna nośność użyteczna wynosi 41 t. Z tyłu montowana jest na stałe oś niemieckiego producenta Kessler z podwójnym ogumieniem 21.00R35, z przodu ogumienie stanowią opony 775/65R29, które dzięki dużej nośności i przyjmowaniu bocznych sił układu kierowniczego zapewniają dobre właściwości jezdne w trudnym terenie. Opcjonalnie dostępny jest także niezależny od obciążenia, montowany z przodu system Bell Comfort-Ride. Prezentowany model B45E 4x4 posiada typową dla pojazdów typu SKW wywrotkę do przewozu kamienia obsługiwaną od spodu wielostopniowymi cylindrami nośnymi. Pojemność skrzyni wynosi 25 m³. Powierzchnia nośna jest płaska i ma szeroki kształt, co ułatwia współpracę wozidła np. z wyposażeniem ładującym, stosowanym w zakładach zajmujących się kruszeniem kamienia nawet przy dużej średnicy ładowanego materiału. W przypadku ładunku niejednorodnego materiału prosto przebiegające krawędzie platformy nośnej i opcjonalny system ogrzewania zapewniają skuteczne opróżnianie ładunku. Kąt przechyłu może być płynnie regulowany do maksymalnie 55°, przy wysokości przechyłu wynoszącej niespełna 6,4 m. Takie rozwiązanie może stanowić dużą zaletę podczas pracy na już istniejących instalacjach.
W każdych warunkach
Dwuosiowe wywrotki przegubowe sprawdzają się idealnie w trudnych warunkach pogodowych, gdy podłoże staje się śliskie i bardziej wymagające. Manewrowanie na takim podłożu jest trudniejsze również w miejscu załadunku. Tutaj uwidacznia się przewaga wywrotek przegubowych z napędem 4x4 nad dysponującymi większą mocą wywrotkami sztywnymi z napędem 4x2. Kolejne widoczne korzyści płynące z użytkowania maszyn tego typu to większe prędkości końcowe na dłuższym dystansie, mniejsze zużycia paliwa oraz wyraźnie zmniejszone ścieranie opon.
Bell B50E – wydajne wozidło przegubowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę