Bell Equipment - Oszczędne 4x4

Bell Equipment - Oszczędne 4x4

Wprowadzając model B30E 4x4, który zostanie zaprezentowany na kwietniowych targach Intermat, specjalizująca się w wozidłach przegubowych firma Bell Equipment rozwija koncepcję dwóch osi i napędu na 4 koła. Wywrotka ta, dedykowana dla małych i średnich kopalni ze zintegrowanymi zakładami produkcji kruszyw, oferuje szereg zalet w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami transportowymi spotykanymi w takich lokalizacjach.

W Paryżu na stoisku firmy pojawi się również popularne wozidło B40E, reprezentujące bogaty program wywrotek kopalnianych Bell z układem jezdnym 6x6.

Według Tristana du Pisanie, menedżera ds. marketingu produktów Bell Equipment, model B30E 4x4 stanowi uzupełnienie tradycyjnego asortymentu firmy, który tworzą pojazdy ADT (Articulated Dump Trucks - wywrotki przegubowe) z układem jezdnym 6x6, będąc dla nich, a zwłaszcza dla klasycznych wywrotek i wozideł sztywnoramowych realną alternatywą w mniejszych kamieniołomach. Bardziej kompaktowy model B30E 4x4 sprawdza się również w innych zastosowaniach, np. w pracach tunelowych.

Nowa alternatywa

Wozidło B30E 4x4 bazuje na trzyosiowym modelu B30E 6x6, z którym ma identyczną przednią część i oscylacyjny przegub. Oznacza to, że w nowym modelu znalazły się również takie elementy, jak silnik Mercedes-Benz (246 kW/335 KM), 6-biegowa automatyczna skrzynia Allison (do 45 km/h) ze zintegrowanym automatycznym retarderem oraz cały pakiet funkcji zapewniających wydajność, bezpieczeństwo i łatwość obsługi, znanych z modelu trzyosiowego.
Przy takiej samej ładowności wynoszącej 28 t oba wozidła różnią się tylną ramą, która w B30E 4x4 jest krótsza i oparta na solidnej osi o nośności 36 t oraz wyposażona w nowo zaprojektowaną skrzynię ładunkową o pojemności 18,6 m³. W porównaniu z wersja trójosiową, model B30E 4x4 ma o 1,3 m mniejszą zewnętrzną średnicę zawracania (14,6 m), co ułatwia manewrowanie. Krótka skrzynia jest też lepsza do załadunku, niezależnie od metody czy urządzenia lub maszyny załadowczej, np. bardziej kompatybilna z typową koparką.
Chociaż B30E 4x4 nie jest tak sprawny w terenie jak wozidła 6x6, nadal oferuje odpowiednio dobrą trakcję na trudne drogi, zróżnicowane warunki pogodowe czy teren o niższej nośności, zapewniając jednocześnie lepszą zwrotność przydatną w ograniczonej przestrzeni przeładunkowej. Jedna oś mniej oznacza również brak ścierania opon na twardym podłożu, co zmniejsza zużycie i koszty ogumienia. Na przedniej osi wozidło ma typowe opony 23.5R25, a na bardziej obciążonej osi tylnej - 29.5R25, często spotykane w modelach 40-tonowych. Przednią oś wyposażono również w takie same jak w B30E mokre hamulce, podczas gdy oś tylną - w zestaw hamulców od większego B40E 6x6. Wahliwy przegub ramy zapewnia stały kontakt wszystkich kół z podłożem i zrównoważony rozkład obciążenia przód/tył (pusty - 50/50, obciążony - 33/66), dzięki czemu ważący 21,5 t Bell B30E 4x4 okazuje się lepszym rozwiązaniem od wywrotek sztywnoramowych czy ciągnika w mokrych warunkach.

Rozwojowa koncepcja

Wozidło B30E 4x4 łączy wieloletnie doświadczenie firmy w zakresie zaspokajania specyficznych wymagań, z wiedzą zdobytą przy tworzeniu flagowego 60-tonowego modelu B60E, dostępnego również w wersji 4x4. – Dobre przyjęcie, z jakim spotkał się model B60E 4x4, przerosła nasze oczekiwania, a zalety tej konfiguracji docenia coraz więcej klientów. Dlatego oczekujemy, że zarówno ten model, jak i B30E 4x4 przestaną być produktami niszowymi i przejdą do segmentu dobrze znanych, powszechnie stosowanych rozwiązań transportowych – wyjaśnia Céline Guttierrez, dyrektor zarządzająca spółki Bell Francja, której wtóruje Tristan du Pisanie. – Patrząc w przyszłość, wyraźnie widzimy potencjał rozwojowy koncepcji 4x4 w różnych klasach ładowności. Wierzymy, że korzyści ekonomiczne rozwiązania 4x4 i jego wszechstronność sprawią, że wozidła tego typu staną się poważnym wyzwaniem dla wywrotek sztywnoramowych, obecnie dominujących w mniejszych i średnich kamieniołomach – uzupełnia du Pisanie.

SS

Reklama
Powiązane artykuły