Podczas tegorocznych targów Bauma w Monachium nie zabrakło również stoisk czołowych producentów opon - wśród nich również pochodzącego z Indii koncernu BKT. Co istotne, firma podkreśla, iż wielkie są zarówno jej oczekiwania, jak i prognozy rozwoju rynku.
Oddalając groźbę ewentualnego wzrostu inflacji, według prognoz „Oxford Economics” zawartych w opublikowanym niedawno raporcie The Future of Construction, to właśnie budownictwo będzie przewodzić globalnemu ożywieniu gospodarczemu w średnim okresie po pandemii, z tempem wzrostu, które zapowiada się na szybsze niż w innych sektorach.
Branża budowlana rzeczywiście wykazała się niezwykłą odpornością podczas najcięższej fazy pandemii Covid-19. Ze sprawozdania wynika, że światowy rynek budowlany wzrośnie o 4,5 bln dolarów w ciągu najbliższej dekady, osiągając wartość 15,2 bln USD w 2030 r. Ściśle związany z rozwojem całego sektora jest specyficzny segment maszyn budowlanych (a co za tym idzie, segment opon), który już pokazał swoje tempo wzrostu: 2022-2028 >5% (ze 150 mld USD w 2021 r. do 200 mld USD w 2028 r. Źródło: Global Construction Equipment Market).
Jeśli chodzi o cechy użytkowe, BKT zdecydowało się zabrać na targi swoje gigantyczne opony: w strefie zewnętrznej wystawiona została Earthmax SR 468 w rozmiarze 40.00 R 57 - największa opona, jaką kiedykolwiek wyprodukował BKT, o imponującej wysokości 3,5 m; a także dwa rozmiary Earthmax SR 46 - 33.00 R 51 i 27.00 R 49 o średnicy odpowiednio 3 i 2,6 m - wybór, który w pełni odpowiada rosnącemu zapotrzebowaniu na sprzęt o dużej mocy i coraz większych wymiarach. Należy myśleć tu o kamieniołomach i placach budowy, o niekorzystnym środowisku. Dlatego potrzebne są gigantyczne opony, wyjątkowo odporne na przebicia dzięki konstrukcji All Steel, która zapewnia odporność karkasu. Bieżnik o głębokości E-4 umożliwia pracę w ekstremalnych warunkach. Poza tym specjalna konstrukcja bieżnika i specjalna mieszanka zostały opracowane w celu ograniczenia wydzielania ciepła podczas takich ekstremalnych operacji.
Opony BKT były również prezentowane w drugim miejscu na zewnątrz. Wśród nich był model Earthmax SR 51 w rozmiarze 35/65 R 33, przeznaczony dla ładowarek i spycharek zatrudnionych przy pracach załadunkowych i niwelacyjnych, które wymagają zwiększonej odporności na przecięcia. Kolejną oponą była Earthmax SR 315 w rozmiarze 26,5 R 29, zaprojektowana specjalnie dla ładowarek LHD, które oferuje bardzo dobre osiągi w operacjach kopania, ładowania i transportu w podziemnych zakładach górniczych w bardzo wymagających środowiskach skalnych.
Z kolei na stoisku BKT pokazano m.in. nowość produktową, czyli EM 933 Super, w rozmiarze 290/90 - 20. Opona została opracowana z myślą o koparkach i specyficznych pracach związanych z kopaniem i załadunkiem. Jej cechy charakterystyczne to najwyższa trakcja, wysoki komfort jazdy oraz właściwości samoczyszczące. Kolejną oponą była Earthmax SR 313 w rozmiarze 15.5 R 25 - radialna opona typu All Steel wykonana z mieszanki szczególnie odpornej na przecięcia, przeznaczona dla wozideł przegubowych i ładowarek pracujących w trudnych warunkach na podłożu skalnym. Ostatnią z prezentowanych opon był model Maglift w rozmiarze 10.00 - 20, przeznaczony do wszystkich operacji wózków widłowych w zastosowaniach przemysłowych, wyróżnia się niezwykłą nośnością plus wyjątkowym komfortem.
Od pewnego czasu badania rynku opon do maszyn budowlanych i górniczych przynoszą innowacyjne pomysły i propozycje rozwoju. Jednak to, czego jesteśmy świadkami dzisiaj, to znaczne przyspieszenie w tworzeniu fundamentów tego, co jeszcze jakiś czas temu było tylko projektami. Naturalnie, zrównoważony rozwój jest motywem przewodnim każdej strategii rozwoju produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa.
Na rynku budowlanym możemy zaobserwować rozwój pojazdów elektrycznych i samojezdnych oraz inteligentnego i zautomatyzowanego sprzętu. Ten z kolei komunikuje się z oponami, które np. są w stanie powiedzieć o aktualnym stopniu zużycia bieżnika, które samoczynnie pompują się w razie potrzeby lub modyfikują ciśnienie w zależności od terenu, na którym są używane, bądź też zgodnie z rodzajem operacji wykonywanych przez sprzęt, na którym są zamontowane - opony, które dzięki tym wszystkim wyrafinowanym funkcjom zapewniają korzyści zarówno dla budżetu, jak i dla środowiska.
A co z mieszankami? Oprócz tendencji do stosowania nowych materiałów, takich jak kauczuk naturalny, grafen i poliester, czy nanotechnologii, najistotniejszy jest trend związany z wielofunkcyjnymi oponami hybrydowymi, które łączą bardzo dobrą trakcję z niskimi oporami toczenia.
Ogólnym celem jest uzyskanie wydajności opony i sprzętu w oparciu o udane cechy konstrukcyjne opony sprzyjające zdolnościom flotacyjnym, trwałości i odporności. Ponadto, istnieje nowy trend badawczy w zakresie materiałów, które są bardziej odpowiednie do redukcji hałasu w celu poprawy zdrowia operatorów oraz jako wymóg dla nowych urządzeń elektrycznych.
Na targach Bauma firma BKT zaprezentowała swoje najlepsze rozwiązania, aby zaspokoić dzisiejsze potrzeby w sektorze górniczym i budowlanym. W centrum uwagi znalazły się mieszanki, w szczególności odporne na cięcie i wióry oraz wyjątkowo odporne na ciepło, które są w stanie przenosić duże obciążenia, zapewniając jednocześnie optymalny stosunek między masą transportowaną a prędkością.
Solidny i uniwersalny podnośnik koszowy Leguan
Baukrane pokazuje system BauSchal
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę