[ATB] Technika Bomag

Bomag - Genialny na drogi

Data publikacji:

Ze swoją wszechstronnością i wydajnością nowy stabilizator podłoża Bomag RS 500 sprawdzi się na każdej budowie.

Funkcja bocznego przesuwu rotora frezującego w lewo lub w prawo poza obrys kół umożliwia dokładną obróbkę skrajnych stref pasa drogowego.

Dzięki obniżanej kabinie oraz odpowiedniej szerokości i długości model RS 500 można łatwo transportować na naczepach niskopodwoziowych.

Od debiutu na ubiegłorocznej Baumie i wejścia jesienią do seryjnej produkcji recykler-stabilizator Bomag RS500 miał już wiele okazji, by wykazać swoje zalety w praktyce. Na wielu placach budowy w Niemczech i Francji skonstruowana według nowej koncepcji maszyna udowodniła swą wartość w każdym aspekcie.

 

Każdy plac budowy ma swoje specyficzne wymagania wobec ludzi i maszyn. Od wejścia na rynek nowy recykler-stabilizator RS 500 firmy Bomag był w stanie potwierdzić swoją przydatność na bardzo zróżnicowanych budowach. Na przykład na autostradzie A39 w pobliżu Winsen w Dolnej Saksonii, gdzie dziennie stabilizowano cementem hydrofobowym 8000 m² podłoża do głębokości 20 cm, co wymagało elastyczności i zastosowania specjalnej technologii Flexmix.

Z bocznym przesuwem

Dzięki możliwości bocznego przesuwu rotora frezującego w lewo lub prawo poza linię kół, RS 500 bez problemu obejmuje swoją szerokością roboczą także strefy brzegowe drogi. Opracowana przez firmę Bomag specjalna technologia Flexmix umożliwia bezstopniową obróbkę materiału podłoża, rozdrabnianego do żądanego rozmiaru docelowego. Osiąga się to poprzez odpowiednie ustawienie trzech klap obudowy rotora maszyny, których bezstopniowa regulacja pozwala łatwo i bezpiecznie uzyskać dowolny rozmiar. Niezależnie od tego, czy wymagana jest maksymalna wydajność mieszania, czy najwyższa jakość, technologia Flexmix umożliwia zawsze odpowiednie ustawienie parametrów.
RS 500 udowadnia również swoją efektywność w zimnym recyklingu i stabilizowaniu warstw podłoża pylistym cementem, na dużych powierzchniach aplikacji, jak np. na budowie autostrady A39. Dzięki sprawdzonej koncepcji napędu rotora firmy Bomag, zapewniającej łatwe dostosowanie parametrów do potrzeb, przy głębokości roboczej do 30 cm możliwe było zarówno stabilizowanie cementem gleby do 20 cm, jaki piasku do 10 cm. Napędzany przez dwie przekładnie planetarne rotor frezująco-mieszający zapewnia maksymalny moment obrotowy, a jego płynnie zmieniana prędkość do minimum redukuje zużycie rotora i elementów roboczych. Na budowie A39 w Wisen zapewniło to wydajność na poziomie 7500 m² dziennie, przy stosunkowo niskim zużyciu energii.

Pod Paryżem i w Turyngii

Bomag RS500 imponował swoimi możliwościami również na placu budowy niedaleko Paryża, gdzie bardzo miękka, wilgotna gleba stanowiła szczególne wyzwanie. W takich warunkach doskonale sprawdził się hydrostatyczny napęd maszyny z dwiema pompami i czterema silnikami przy kołach, zapewniający wraz z ogumieniem o dużej średnicy maksymalną trakcję w trudnym terenie. Przegubowa konstrukcja i sterowana tylna oś zapewniały przy tym dużą zwrotność, umożliwiającą wykonywanie skomplikowanych manewrów. Maszyna mogła bez problemu operować na głębokości roboczej 50 cm.
Podobne zastosowanie miał nowy Bomag także na budowie drogi federalnej B87 w pobliżu Stadtilm w Turyngii, gdzie mieszając podłoże z wapnem na głębokość 30 cm stabilizował powierzchnię około 12 tys. m² dziennie. Chociaż warunki glebowe były mniej wymagające niż we Francji, również tutaj innowacyjny i niezawodny napęd RS 500 dał się poznać z jak najlepszej strony.

Komfortowo i bezpiecznie

Stabilizator RS 500 zwraca uwagę swoją wydajnością, lecz także łatwością obsługi i bezpieczeństwem, co znalazło potwierdzenie m.in. w rejonie Montpellier we Francji, gdzie maszyna Bomaga stabilizowała dziennie powierzchnię 5000 m² przy głębokości roboczej 35 cm. Na tej budowie szczególnie korzystna okazała się znakomita widoczność w zakresie 360°, którą nawet bez systemu kamer zapewnia bezpieczna (ROPS/FOPS) kabina modelu RS 500, dzięki doskonałemu przeszkleniu i wysokiej, centralnej pozycji operatora. Optymalny widok na krawędzie  umożliwia bezpieczne manewrowanie maszyną, co łącznie z intuicyjną obsługą zwiększa komfort i bezpieczeństwo. Dodatkowo możliwość obracania siedzenia o 270° zapewnia ergonomiczną i zdrową pozycję kierowcy nie powodującą zmęczenia nawet podczas wielogodzinnej pracy.
Duża zaletą RS 500, pożądaną zwłaszcza przy dużych projektach i często zmieniających się lokalizacjach, jest szybki i prosty transport. Umożliwia go m.in. kabina o regulowanej wysokości zapewniająca bezkolizyjne przewożenie bez oglądania się na ograniczenia drogowe. Przy wysokości transportowej 3,1 m, całkowitej szerokości 2,55 m i długości 9,5 m, maszyna może być bez problemu transportowana na naczepie niskopodwoziowej.       

SS

fot. firmowe

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.