Na przykładzie lekkiego walca tandemowego BW 120 firma Bomag zaprezentowała w tym roku trzy różne warianty napędu, uwzględniające obowiązującą od stycznia normę emisji spalin Stage V. Wśród nich znalazły się wydajne silniki wysokoprężne, w tym z filtrem cząstek stałych, a także przyjazna dla środowiska jednostka zasilana gazem.
Walec tandemowy BW 120 AD-5 o masie eksploatacyjnej 2,75 t (maksymalnej 3,5 t) i liniowym nacisku statycznym 11,5 kg/cm to „środkowy” model z serii lekkich kompaktowych walców Bomag o masie od 1,5 do 5 t do zagęszczania gruntu i asfaltu, dedykowanych do budowy mniejszych dróg, pieszych ciągów komunikacyjnych, prac wykończeniowych, remontów nawierzchni itp. robót. Maszyna jest wyposażona w ekonomiczny silnik Kubota o mocy 24,5 kW/33,3 KM i stalowe bębny o szerokości roboczej 1200 mm (dostępna jest także w wersji kombinowanej AC-5 z tylnym ogumieniem zamiast bębna). Hydrostatyczny układ napędowy zapewnia prędkość do 10 km/h i zdolność pokonywania wzniesień do 40/30% (bez wibracji/z wibracją). Centralny przegub umożliwia skręt pod kątem ±32°, z oscylacją w zakresie ±10°. Walec może poruszać się także z bocznym przesunięciem (offsetem) wynoszącym do50 mm, co ułatwia precyzyjne wykańczanie brzegów. Zamontowany w obu bębnach hydrostatyczny układ wibracji zagęszcza z częstotliwością 63/67 Hz, siłą odśrodkową 36/41 kN i amplitudą 0,5 mm.
Walec na gaz
Wśród proekologicznych rozwiązań Bomag szczególnie interesujący jest przyszłościowy napęd z silnikiem zasilanym gazem, który sprawdzi się zwłaszcza czy to w centrach miast, w wykopach czy tunelach. W zaprezentowanym podczas targów Bauma jako model koncepcyjny walcu BW 120 zastosowano wydajny silnik gazowy Deutz o mocy 30 kW, który zapewnia porównywalne parametry, w tym prędkość jazdy i wydajność zagęszczania, jak silnik wysokoprężny z filtrem cząstek stałych w modelu standardowym. Maszyna jest zasilana przyjaznym dla środowiska gazem płynnym (LPG) w dostępnych na rynku typowych butlach, które można kupić na stacjach benzynowych czy w marketach budowlanych. Jedna butla gazowa umożliwia pracę przez pięć godzin, a jej wymiana trwa maksymalnie 10 minut. Obsługa jest tak prosta, że operator potrzebuje jedynie krótkiego instruktażu. Główną zaletą napędu gazowego jest to, że eliminuje on potrzebę montowania na silniku złożonego układu oczyszczania spalin. Silnik gazowy jest zgodny z unijną normą emisji spalin Stage V, oferując firmom budowlanym wygodną alternatywę na przyszłość.
Diesel z filtrem i bez
Oferowany ze standardowym silnikiem wysokoprężnym Kubota o mocy 24,5 kW/33 KM walec Bomag 120 BW oczywiście również spełnia obowiązującą od 1 stycznia br. normę emisji spalin Stage V, jednak wymaga do tego zastosowania filtra cząstek stałych (DPF), nie zawsze lubianego przez użytkowników maszyn. W najnowszą technologię silnikową wyposażone są również inne kompaktowe walce Bomag o masie od 1,5 do 5 t. Zaletą tradycyjnego napędu dieslowskiego jest brak konieczności organizowania zaopatrzenia w paliwo gazowe, jak to ma miejsce w wypadku wersji zasilanej LPG. Kto chce pozostać przy napędzie opartym na oleju napędowym, ma do wyboru jeszcze jedną opcję. Firma Bomag zaprezentowała bowiem również model BW120 wyposażony w silnik o mniejszej mocy, wynoszącej 18,5 kW, niewymagający DPF. Bomag „wyprowadził” w ten sposób walec z zakresu mocy, w którym silniki muszą spełniać normę emisji spalin Stage V, ponieważ w maszynach o mocy poniżej 19 kW jeszcze ona nie obowiązuje. Producent zapewnia, że maszyna ze słabszym silnikiem jest praktycznie tak samo wszechstronna i wydajna, jak model standardowy. Oczywistą zaletą tego rozwiązania są przy tym niższe koszty inwestycji i eksploatacji.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę