Bosch Engineering zaprezentuje na targach bauma nowy elektryczny system napędowy SMG230 o napięciu do 800 V, zwiększający efektywność i możliwości zastosowania w maszynach budowlanych.
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej oraz coraz bardziej restrykcyjnych regulacji prawnych, maszyny budowlane są coraz częściej wyposażane w elektryczne układy napędowe. Rozwiązanie to pozwala na wykonywanie prac bez lokalnej emisji spalin, zmniejszając poziom hałasu i emisji zanieczyszczeń, co jest szczególnie istotne na placach budowy w gęsto zaludnionych obszarach miejskich oraz w centrach miast. Dodatkowo, elektryczne układy napędowe znajdują zastosowanie w górnictwie podziemnym, eliminując konieczność stosowania skomplikowanych systemów usuwania spalin i ciepła generowanego przez silniki spalinowe.
Na targach bauma Bosch Engineering zaprezentuje nowy wysokowydajny system napędowy, pracujący z napięciem do 800 V, zwiększający zakres zastosowań maszyn budowlanych. Jak podkreśla Philipp Kurek, odpowiedzialny za rozwiązania off-highway i morskie w Bosch Engineering:
– Najnowsza generacja naszego elektrycznego systemu napędowego łączy wysoką gęstość mocy, kompaktowe wymiary i optymalną wydajność. Dzięki temu nawet maszyny budowlane o dużych wymaganiach mocy i ograniczonej przestrzeni instalacyjnej, takie jak ładowarki kołowe, mogą być wyposażone w napędy elektryczne.
Nowy system oferuje większą sprawność, co prowadzi do obniżenia całkowitego kosztu posiadania (TCO) maszyny budowlanej w całym cyklu jej eksploatacji. W zależności od profilu zastosowania, elektryfikacja może przynieść również korzyści finansowe w porównaniu do układów dieslowo-hydraulicznych. Ponadto, rozwiązanie Bosch Engineering zapewnia elastyczność w połączeniu z nowoczesnymi przekładniami, takimi jak nowy model eGFV9100 firmy Bosch Rexroth.
System 800 V składa się z silnika elektrycznego Bosch SMG230 oraz wysoko wydajnego falownika wyposażonego w moduły mocy z węglika krzemu (SiC). Silnik obsługuje napięcia systemowe od 400 do 850 V. W optymalnych warunkach napięciowych i temperaturowych osiąga moc ciągłą do 200 kW oraz moment obrotowy około 250 Nm, a w trybie szczytowym generuje do 550 Nm.
Dzięki zastosowaniu technologii 800 V znacząco zwiększono gęstość mocy. Nowy silnik oferuje do 80 kW więcej niż porównywalna maszyna 400 V o identycznej masie lub, przy tym samym poziomie wydajności, charakteryzuje się mniejszymi wymiarami i znacznie niższą wagą.
Falownik 800 V z półprzewodnikami z węglika krzemu, dostosowany do wymagań SMG230, osiąga sprawność przekraczającą 99%. Węglik krzemu umożliwia szybsze przełączanie i bardziej strome zbocza przełączeń, co minimalizuje straty energii w postaci ciepła.
Komponenty elektryfikacyjne Bosch Engineering zostały zaprojektowane z myślą o ekstremalnej trwałości, niezawodności i odporności na trudne warunki pracy. Koncepcja bezpieczeństwa i diagnostyki oparta jest na sprawdzonych standardach motoryzacyjnych, dostosowanych do specyficznych wymagań maszyn mobilnych. Dzięki kompaktowym wymiarom system może być łatwo zintegrowany nawet w ograniczonej przestrzeni instalacyjnej, co pozwala na konwersję istniejących platform na ekologiczne napędy elektryczne.
Bosch Engineering wspiera swoich klientów nie tylko w zakresie integracji systemu napędowego, ale również w fazie jego aplikacji i optymalizacji w konkretnych warunkach eksploatacyjnych.
Nowa przekładnia współosiowa Rexroth eGFV9100, montowana w SMG230, zostanie zaprezentowana na targach Bauma. Ponadto, w ramach współpracy z Bosch Rexroth, Bosch Engineering wspiera klientów w integracji napędu z maszyną budowlaną, w tym w zakresie rozwoju aplikacji, opartych na otwartym ekosystemie BODAS.
CASE CE prezentuje innowacyjne rozwiązania na targach Bauma 2025
Pompy hydrauliczne pod kontrolą – jak zapewnić ich długą i bezawaryjną pracę?
Nowoczesna obróbka stali Hardox w Stal-Hurt
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę