[ATB] Budownictwo

Budownictwo mieszkaniowe - Pomorze w krajowej czołówce

Data publikacji:

Jak wygląda budownictwo mieszkaniowe i nie tylko mieszkaniowe w województwie pomorskim? Jak prezentuje się nasz region na tle innych województw w kraju? Ile metrów średnio liczy typowe polskie mieszkanie czy dom oraz jak długo trwa typowa budowa? Zobacz raport za 2018 r. przygotowany na ten temat w Głównym Urzędzie Statystycznym.

Gdzie powstaje najwięcej mieszkań?

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2018 roku oddano w Polsce do użytku ponad 185 tys. mieszkań. Ich całkowita powierzchnia wynosi 16 708,7 tys. m2. GUS opisuje rynek budownictwa mieszkaniowego jeszcze w jednej kategorii – liczbie izb. Wynika z niej, że powstało ponad 713,5 tys. izb.

Porównanie danych dla poszczególnych województw w ujęciu bezwzględnym wskazuje, że najwięcej nowych mieszkań wybudowano: w mazowieckim (22,2% liczy w całym kraju), wielkopolskim (10,7%) i dolnośląskim (10,0%). Jednak, kiedy przeanalizujemy tzw. wskaźnik nasilenia budownictwa mieszkaniowego, czyli liczbę oddanych mieszkań w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców, woj. pomorskie jest już na podium, tuż za mazowieckim: mazowieckie (7,6), pomorskie (7,2) i dolnośląskie (6,4). Dla porównania na końcu stawki znalazły województwa: opolskie (2,4), świętokrzyskie (2,6) i - co ciekawe - śląskie (2,7).

Co dane GUS mówią o dynamice i rozwoju naszego budownictwa mieszkaniowego? GUS porównuje dane z 2018 r. z danymi sprzed roku i odnotowuje wyraźny wzrost: liczby mieszkań o 6828 (3,8%), powierzchni – o 168,4 tys. m2 (1,0%) oraz liczby izb – o 16 495 (2,4%). Co ciekawe, dość długi wydaje się średni czas budowy. Wynosi aż 39,6 miesięcy. Zaznaczyć jednak trzeba, że budynki wielorodzinne powstają mniej więcej w 22 miesiące, a jednorodzinne aż w 48.

Jakie mieszkania powstają najczęściej?

Budujemy mniejsze lokale, choć średnia powierzchnia wcale nie jest mała. Przeciętna powierzchnia użytkowa wybudowanego w 2018 r. mieszkania wyniosła bowiem 90,2 m2 i w porównaniu do roku 2017 zmniejszyła się o 2,5 m2. Inaczej to wygląda, gdy przyjrzymy się bliżej domom jednorodzinnym i wielorodzinnym. Otóż średnia powierzchnia mieszkania w nowych budynkach jednorodzinnych wyniosła 136,0 m2, natomiast w nowych budynkach wielorodzinnych – 53,0 m2. Rozpatrując przeciętną powierzchnię mieszkania według form budownictwa, największe mieszkania pojawiają się w budownictwie indywidualnym (144,2 m2), najmniejsze w komunalnym (40,7 m2).

Kto buduje?

Kapitał prywatny zdecydowania dominuje wśród inwestorów mieszkań i domów. Prawie 61% nowo oddanych mieszkań w 2018 r. wybudowali deweloperzy, inwestorzy indywidualni – 35,8%. Odsetek mieszkań, które powstały w naszym kraju w spółdzielczej, komunalnej, społecznej czynszowej oraz zakładowej formie budownictwa jest nie duża i wynosi odpowiednio: 1,6%, 1,0%, 0,8% i 0,1%.

Do zamieszkania, czy wynajęcia?

Okazuje się, że główną siłą napędzającą polskie budownictwo mieszkaniowe jest inwestowanie kapitału i związana z nim chęć późniejszego wynajmu .W porównaniu z rokiem 2017 zwiększył się udział mieszkań przeznaczonych na sprzedaż lub wynajem (o 1,8 p. proc.), natomiast udział mieszkań wybudowanych przez inwestorów indywidualnych zmniejszył się o 2,1 p. proc. Udziały pozostałych form budownictwa pozostały na zbliżonym poziomie.

Największą powierzchnię użytkową budynków niemieszkalnych w 2018 r. oddano do użytkowania w województwach: mazowieckim (2 418,5 tys. m2), wielkopolskim (2 115,4 tys. m2) i śląskim (1 795,4 tys. m2), najmniejszą zaś w opolskim (356,5 tys. m2), świętokrzyskim (395,0 tys. m2) i lubuskim (524,2 tys. m2). W stosunku do roku poprzedniego, największy przyrost powierzchni odnotowano w województwie świętokrzyskim (wzrost o 41,9%), lubuskim (38,0%), pomorskim (30,9%) oraz warmińsko-mazurskim (29,9%).

Źródło: gdansk.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.