Polska jest dla nas naturalnym hubem dla Europy Środkowo-Wschodniej – zaznaczała podczas II Spotkania Ministrów Transportu Europy Środkowo-Wschodniej i Chin w formacie 16+1 Wang Songwen wiceprezes Cosco Shipping. Informację o zainteresowaniu chińskiego armatora polskimi portami potwierdził w rozmowie z PAP Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Jak podaje szef MGMiŻŚ – obecnie trwają już rozmowy z chińskim koncernem Cosco. – Armator wyraża zainteresowanie polskimi portami jako zaangażowanie się w ramach dzierżawy terenów, czy rozbudowy portu. To jest oczywiście jeden element. Z drugiej strony trzeba zdać sobie sprawę, że Chińczycy są bardzo trudnym partnerem i te negocjacje trwają niejednokrotnie wiele lat i niczego nie przynoszą – powiedział minister. – Transport morski jest najtańszym i najbardziej przyjaznym sposobem na przewożenie towarów na trasie z Chin do Europy. Dla nas to bardzo opłacalne ponieważ na pociąg nie załadujemy tyle ładunku ile na statek – mówiła Wang Songwen. – Należy zaznaczyć, że duża część krajów Europy to kraje śródlądowe bez dostępu do morza. W tej sytuacji to Polska jest dla nas naturalnym hubem dla Europy Środkowo-Wschodniej – podkreślała. Przedstawicielka koncernu Cosco uczestniczyła w panelu o temacie „Porty morskie jako czynnik rozwoju gospodarczego” podczas II Spotkania Ministrów Transportu Europy Środkowo-Wschodniej i Chin w formacie 16+1. W dyskusji wzięli również udział Liang Qingshan z China Communications Construction Company, Borut Čok z Portu Koper, Patrick Uyttendaele z Portu Rijeka oraz Arturas Drungilas z portu w Kłajpedzie. Moderatorem był przedstawiciel Portu Gdańsk. Współpraca z Chinami ma zostać rozwinięta przede wszystkim dzięki Sekretariatowi ds. Morskich, który działa w formacie 16+1. Jak zaznaczył Gróbarczyk – ma on dać Polsce znacznie lepsze możliwości w ramach przyszłych ewentualnych inwestycji w polskich portach. Cosco jest armatorem specjalizującym się w przewozie kontenerów. Spółka informuje, że na koniec lutego 2017 roku w skład floty Cosco wchodziło 311 własnych kontenerowców, co plasuje firmę na czwartej pozycji wśród armatorów kontenerowych na świecie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę