Według najnowszej Off-Highway Research sprzedaż sprzętu budowlanego w Chinach wzrośnie w tym roku o 14%. Oznacza to radykalną zmianę w stosunku do wcześniejszych oczekiwań, według których tegoroczna sprzedaż - ze względu na wpływ COVID-19 - miała spaść o 8%. Zmianę spowodowaną przede wszystkim oczekiwaniem, że przyjęte rozwiązania stymulujące rynek, odwrócą tendencję spadkową.
Oczekuje się, że sprzedaż sprzętu do robót ziemnych, dźwigów i budowy dróg w Chinach wyniesie w tym roku łącznie 418 180 sztuk, w porównaniu do 368 115 sztuk w 2019 r. Wcześniej spodziewano się, że rok 2019 będzie punktem kulminacyjnym w obecnym cyklu i że sprzedaż spadnie do 337 700 sztuk w 2020 r.
– Ożywienie na rynku sprzętu jest spowodowane inwestycyjnymi środkami zaradczymi przeciwko wpływowi COVID-19 na całą gospodarkę – powiedział Chris Sleight, dyrektor zarządzający Off-Highway Research. – Chiński rząd centralny przyjął politykę mającą na celu zwiększenie inwestycji, w tym znaczne zwiększenie emisji lokalnych obligacji specjalnych. W pierwszych dwóch miesiącach roku wiele projektów budowlanych zostało zawieszonych. Jednak w marcu zostały one wznowione wraz z wieloma nowymi projektami.
Sleight dodał, że kolejnym czynnikiem była relatywnie duża liczba starszych maszyn, które należy wymienić. To zapotrzebowanie, wraz z bardziej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, jest przyczyną niedawnego boomu rynkowego. Chiny wyszły z pandemii szybciej niż większość innych krajów i w marcu sprzedaż koparek przez chińskich producentów osiągnęła rekordowy poziom.
Oczekiwane w tym roku ilości sprzętu budowlanego, według najnowszych prognoz Off-HiGHway Research, doprowadzą rynek chiński do najwyższych poziomów od lat 2010-2011. Spowodowane to było ogromnymi krajowymi wydatkami stymulującymi ze strony rządu chińskiego w związku ze światowym kryzysem finansowym, który doprowadził w 2011 r. do sprzedaży na poziomie ponad 520 tys. sztuk. Po tym wysokim poziomie nastąpiła głęboka i bolesna dla chińskiego przemysłu pięcioletnia recesja. Choć Off-Highway Research prognozuje spadek koniunktury w latach 2021-2023, nie oczekuje się, że będzie on tak gwałtowny lub głęboki jak w latach 2012-2016.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę