Firma Comansa wprowadziła na rynki światowe nowy, bezodciągowy żuraw wodzakowy 21CL1050 o maksymalnym udźwigu do 50 t i wysięgu do 85 m. Oprócz parametrów roboczych żuraw zwraca uwagę wieloma interesującymi rozwiązaniami, w tym konstrukcją wieży opartą na nowej sekcji, nową samowznoszącą klatką montażową, modułową budową wysięgnika przeciwwagi czy oryginalną kabiną.
Żuraw 21LC1050 to największy model z serii 2100 obejmującej wodzakowe żurawie „flat-top”, ustępujący tylko flagowym żurawiom tego typu z serii 3000 - 30LC1100 i 30LC1450 (udźwig 64 i 90 t) oraz modelowi LCL700 z wychylnym wysięgnikiem (64 t). Dźwig ma w standardzie nową kabinę Cube w wersji XL, najprzestronniejszą spośród kabin Comansa, która otrzymała prestiżowe wyróżnienie iF Desing Award 2018 za oryginalne wzornictwo i rozwiązania. Opracowana przez hiszpańskie studio designerskie BigD, wprowadzona pod koniec ub. roku komfortowa kabina zwraca uwagę swoim kubicznym kształtem i całkowitym przeszkleniem przedniej części, zapewniającym znakomitą widoczność.
Mocna klatka
Model 21LC1050 oferowany jest w wersjach o udźwigu maksymalnym 25; 37,5 i 50 t oraz o zasięgu od 30 do 80 m, zwiększanym modułami co 5 m, lub do 85 m z dodatkowym opcjonalnym przedłużeniem. Żuraw jest zbudowany na bazie nowej sekcji wieży D36B o szerokości 2,5 m, kompatybilnej z innymi masztami Comansa, która będzie standardem również w innych żurawiach tej marki o podobnej budowie wieży, takich jak bezodciągowy 21LC750 czy LCL700 z wysięgnikiem wychylnym. Jako żuraw wolno stojący, 21LC1050 osiąga wysokość 73,5 m, a nawet 98 m - w kombinacji z odpowiednimi sekcjami o większej szerokości. Wraz z modelem 21LC1050 firma wprowadziła również nową, samowspinającą się klatkę montażową J3-20, kompatybilną z innymi modelami dźwigów wieżowych Comansa. Hydrauliczną klatkę J3-20 wyróżnia wyjątkowo duża siła podnosząca (200 t), większa niż innych klatek tego typu dla masztów o szerokości 2,5 m, co wraz z innymi nowymi rozwiązaniami przyspiesza w porównaniu do poprzednich klatek Comansa wznoszenie i montaż wieży.
Optymalna przeciwwaga
Konstrukcja bezodciągowego wysięgnika żurawia 21LC1050 jest podobna do zastosowanej z sukcesem w modelach 21LC750 and 21LC660, w której wysięgnik i przeciwwaga są połączone bezpośrednio z częścią obrotową, co umożliwia znacznie szybszy i bezpieczniejszy montaż. Nowy dźwig dzieli z „mniejszymi braćmi” również sporo elementów wysięgnika i przeciwwagi, co właścicielom modeli 21LC750 i 21LC660 pozwala zoptymalizować jego zakup. Nowym rozwiązaniem w 21LC1050 jest konstrukcja wysięgnika przeciwwagi, dostępnego w 6 konfiguracjach o różnej długości, co umożliwia adaptację żurawia do potrzeb i warunków na budowie. Za pomocą 5 modułów można odpowiednio dostosować długość wysięgnika przeciwwagi, a więc promień obrotu tylnej części żurawia, aby był możliwie najkrótszy. Redukuje to ryzyko kolizji z budynkami lub innymi żurawiami. Dzięki temu, przy wysięgniku roboczym o długości 80 m, wysięgnik przeciwwagi ma 31 m, ale już przy wysięgniku roboczym o długości 50 m, tylną część można skrócić do 27 m, a przy wysięgu roboczym 30 m - do 21 m. We wszystkich konfiguracjach wysięgnik przeciwwagi można dodatkowo skrócić o 1 m, stosując opcjonalne stalowe obciążniki.
Szybkie wciągarki
Wzmocniona lina wciągarki ma tylko 20 mm średnicy, dzięki czemu wszystkie oferowane mechanizmy wciągające mogą być wyposażone w bębny linowe o dużej pojemności. Standardowy mechanizm, z napędem 65 kW, ma bęben mieszczący 720 m liny i zapewnia prędkość 166 m/min w wersjach o udźwigu 25 i 37,5 t oraz 83 m/min w 50-tonowej wersji żurawia. W opcji dostępne są również wciągarki o mocy 110 i 132 kW, o dużej prędkości (do 300 m/min), oraz bębny typu Lebus mieszczące do 1570 m liny. Dzięki pojedynczemu lub podwójnemu wózkowi wodzaka z systemem automatycznego przelinowania, 21LC1050 zapewnia zawsze optymalny diagram obciążenia. Pracując z wózkiem prostym (przednim), żuraw oferuje większy udźwig na końcu wysięgnika i wyższą szybkość podnoszenia, natomiast z wózkiem podwójnym (przednim i tylnym) może pracować z największymi obciążeniami. Podobnie jak pozostałe żurawie Comansa typu „flat-top”, 21LC1050 ma w standardzie system PowerLift poprawiający diagram obciążenia o 10%, ale zawsze w ramach udźwigu nominalnego. Dzięki temu, w wersji 25- i 37,5-tonowej żurawia dopuszczalne obciążenie na końcu wysięgnika wynoszące 10,8 t, z systemem PowerLift wzrasta do 11,88 t, a w wersji 50-tonowej - z 10,2 do 11,22 t.
SS
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę