Częstochowa eksperymentuje z tanimi drogami lokalnymi

Częstochowa eksperymentuje z tanimi drogami lokalnymi

W Częstochowie rozpoczęła się budowa pierwszej eksperymentalnej drogi lokalnej realizowanej w ekonomicznej technologii. Jeśli eksperymentalny odcinek przetrwa zimę, to częstochowskie peryferia zyskają wreszcie utwardzone drogi.

Terytorium Częstochowy po raz ostatni poszerzono w 1977 r., ale od tamtego czasu niewiele peryferyjnych ulic lokalnych doczekało się utwardzenia. W XXI wieku ok. 180 km dróg nadal posiada nawierzchnię gruntową przy łącznej długości całej sieci dróg publicznych sięgającej 653 km. Wytłumaczeniem zawsze była ograniczona ilość środków finansowych. Może powoli zacznie się to zmieniać za sprawą eksperymentu prowadzonego właśnie przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu.

Cementowa podbudowa

Na odcinku ulicy Polnej o długości 700 m rozpoczęła się budowa drogi utwardzonej w technologii cechującą się dużą ekonomicznością.

- Dzięki nowym technologiom, które testujemy, proces poprawy stanu dróg osiedlowych, można znacznie przyspieszyć, a także rozszerzyć, bo koszty prac są ok. dwukrotnie niższe – oznajmił w czasie inauguracji budowy Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.

Jak relacjonowano przedstawicielom mediów, omawiana technologia polega na stabilizacji cementem. Podbudowę drogi stanowi beton z dodatkiem środków wiążących. Po tygodniowym okresie wiązania naniesiona zostanie cienka warstwa mieszanki asfaltowej. W takiej postaci droga zostanie pozostawiona na zimę, którą jeśli przetrwa, finalnie zyska wierzchnią warstwę ścieralną.
Koszt tego 700-metrowego odcinka to 400 tys. zł.
Warunkiem zastosowanie drogi o takiej konstrukcji jest odwadnianie przy użyciu rowów melioracyjnych, albowiem w tym przypadku nie zakłada się budowy kanalizacji deszczowej.

Rezultat na wiosnę

Jeżeli eksperyment na ulicy Polnej zakończy się pomyślnym wynikiem, to z początkiem sezonu budowlanego częstochowscy drogowcy rozpoczną budowę takich dróg na szeroką skalę. Obecnie równolegle z pracami i późniejszą obserwacją sporządzana jest lista uliczek, na których nowa technologia zostanie zastosowana.

- Miasto chce postawić na tego rodzaju technologię ze względu na jej racjonalność ekonomiczną, szybkość wykonania i dobre parametry wytrzymałościowo-jakościowe – powiedział Maciej Hasik, rzecznik MZDiT.
Według analiz przeprowadzonych na zlecenie MZDiT, jezdnie wybudowane w opisanej technologii sprawdzą się na drogach osiedlowych i peryferyjnych cechujących się przewagą ruchu samochodów osobowych.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Redakcja ATR

Reklama
Powiązane artykuły