W połowie października flota ciężarówek DAF firmy Megatranslaw powiększy się o kolejne 20 pojazdów, dzięki czemu będzie liczyć 100 samochodów tej marki. Na początku sierpnia w serwisie firmy DBK w Gdańsku, autoryzowanego dilera holenderskiej marki, właściciel przedsiębiorstwa transportowego Megatranslaw Sławomir Błaszkiewicz podpisał już drugą w ostatnim czasie umowę na zakup 20 samochodów DAF. Przedmiotem transakcji są ciągniki siodłowe XF 480 FT w najnowszej, ekskluzywnej wersji Pure Excellence.
Firma Megatranslaw z siedzibą w Bydgoszczy powstała w roku 2004 jako przewoźnik operujący na trasach krajowych, ale obecnie zajmuje się głównie transportem międzynarodowym, wymagającym sprawdzonych rozwiązań. Dlatego flotę firmy tworzą samochody ciężarowe wyłącznie marki DAF, których średnia wieku nie przekracza 4 lat, co zapewnia niezawodność taboru, znajdującego się pod stałą opieką serwisu DBK DAF Dealer. Ta założona w Olsztynie w roku 1995 firma, działająca głównie w Polsce północnej, jest najstarszym i największym dilerem marki DAF w kraju, obsługującym wielu czołowych przewoźników, w tym firmę Megatranslaw, z którą współpracuje od roku 2012, od momentu zakupu przez bydgoskie przedsiębiorstwo pierwszych ciężarówek DAF.
Kierowcy będą zadowoleni
Ponieważ firma Sławomira Błaszkiewicza obsługuje również dalekie trasy europejskie na kierunkach zachodnim i południowym, należycie dba o odpowiedni komfort pracy swoich kierowców. Dlatego kabiny w zamówionych samochodach, w charakterystycznych żółto-błękitnych barwach firmy Megatranslaw, będą w wersji XF Super Space Cab, najprzestronniejszej na rynku (łączna kubatura ponad 12,6 m³), wyróżniającej się doskonałą aranżacją wnętrza. Wyposażenie tej kabiny jest wyjątkowo komfortowe i obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację z nowym układem kontroli temperatury (ciągniki będą doposażone również w klimatyzację postojową), fotel Luxury Air z pneumatyczną amortyzacją, leżankę z materacem Xtra Comfort, zestaw głośnomówiący z dodatkowym systemem audio w postaci 6 głośników. Przeprojektowany panel wskaźników został rozbudowany o nowe funkcje (m.in. dane z tachografu) i jest teraz czytelniejszy, a programowane przez kierowcę przełączniki (MUX) przyjaźniejsze w obsłudze, co podnosi ergonomię stanowiska pracy. Poza tym wszystkie funkcje związane z prędkością (w tym tempomaty: aktywny PCC, adaptacyjny ACC) są teraz logicznie zgrupowane po prawej stronie kierownicy. Kierowcom powinno spodobać się też nowe oświetlenie wnętrza, umieszczone w środkowej części deski rozdzielczej, z możliwością przyciemniania do jazdy nocnej czy odpoczynku. Jeśli chodzi o stronę techniczną, nowe DAF-y XF 480 FT dla firmy Megatranslaw będą wyposażone m.in. w silniki Paccar MX 13 o mocy 480 KM, zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, tempomat aktywny PCC, trzystopniowy silnikowy hamulec górski MX Engine Brake oraz reflektory LED.
Czysta doskonałość
Holenderski producent nieprzypadkowo swoją najnowszą generację ciężarówek z serii CF i XF nazwała Pure Excellence (z ang. czysta doskonałość). Samochody te wyznaczają bowiem na wielu płaszczyznach nowe standardy. Oprócz najlepszych rozwiązań w zakresie komfortu wprowadzono również szereg innowacji związanych z silnikiem i układem napędowym, a także zoptymalizowano aerodynamikę pojazdu, co zaowocowało niższym o nawet 7% zużyciem paliwa. Aby umożliwić obniżenie obrotów bez straty dynamiki samochodu, znacząco zwiększono maksymalny moment obrotowy silników nowych ciężarówek (Paccar MX-11 i MX-13), który jest teraz dostępny już przy 900-1000 obr./min. W najsłabszym silniku MX-11 o mocy 220 kW/299 KM wynosi on 1350 Nm, a w najmocniejszym 530-konnym (390 kW) MX-13 prawie dwa razy tyle (2600 Nm).
Oszczędność paliwa to także zasługa nowo opracowanych układów przeniesienia napędu, które umożliwiają ekonomiczną jazdę przy ograniczonych obrotach silnika. Najnowsza generacja zautomatyzowanych skrzyń biegów TraXon o 12 lub 16 biegach (opcja) zapewnia m.in. mniejsze straty, szybszą zmianę przełożeń oraz lepsze wykorzystanie funkcji EcoRoll (maksymalne wykorzystanie jazdy na biegu jałowym). Skrzynię uzupełnia ulepszona oś tylna z wyjątkowo trwałymi i cichymi mechanizmami różnicowymi nowej generacji, pozwalającymi na jazdę z prędkością 85 km/h już przy zaledwie 1000-1040 obr./min silnika. Zwraca także uwagę zwiększona moc hamulca silnikowego (retardera) Paccar Engine Brake, która w jednostkach MX-11 wzrosła z 320 do 340 kW, ze wzrostem siły hamowania w zakresie 1000-1500 obr./min wynoszącym 20%. Maksymalna moc hamulca w silniku MX-13 wynosi natomiast co najmniej 360 kW, a siła hamowania w zakresie 1200-1500 obr./min jest teraz większa o 30%. Warto również wspomnieć o obniżonej o 100 kg masie własnej pojazdów, głównie dzięki całkowicie nowemu, mniejszemu o 40% i lżejszemu aż o 50 kg kompaktowemu, scalonemu układowi oczyszczania spalin EAS, co przekłada się na większą ładowność. Dużą zaletą są także pokaźne przebiegi między przeglądami, które mogą być wydłużone ze 150 tys. do 200 tys. km, a także przebiegi do procedury wypalania cząstek stałych w filtrze DPF, które wydłużono do 500 tys. km.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę