Daimler Truck kontynuuje transformację branży transportowej w kierunku napędów neutralnych pod względem emisji CO₂. W ramach tego procesu firma wdraża elektryczne ciężarówki również we własnym łańcuchu dostaw. Mercedes-Benz Trucks, posiadający cztery zakłady produkcyjne w Gaggenau, Kassel, Mannheim i Wörth, realizuje ambitny cel pełnej elektryfikacji dostaw materiałów produkcyjnych pod własną odpowiedzialnością przewozową. W zakładzie w Wörth dostawy mają być całkowicie elektryczne do końca 2026 roku, a pozostałe zakłady komponentów będą wdrażać tę zmianę stopniowo. W rezultacie istotna część bezpośredniego łańcucha dostaw stanie się lokalnie bezemisyjna.
Wraz z partnerami logistycznymi firma pracuje nad stopniowym zastępowaniem codziennych dostaw elektrycznymi ciężarówkami. W ramach projektu przeprowadzane są kompleksowe analizy tras, uwzględniające istniejącą i wymaganą infrastrukturę ładowania, aspekty ekonomiczne oraz studia wykonalności poparte testami w warunkach rzeczywistych. Celem jest przeniesienie zdobytej wiedzy na nowy, zrównoważony proces produkcji seryjnej.
Za projekt „Electrify Inbound Logistics” Daimler Truck otrzymał nagrodę VDA Logistics Award 2025. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się wczoraj wieczorem w Dreźnie podczas Automotive Logistics Forum, organizowanego przez Związek Przemysłu Motoryzacyjnego Niemiec (VDA) oraz Niemieckie Stowarzyszenie Logistyczne (BVL).
Jury nagrodziło interdyscyplinarny zespół projektowy Daimler Truck za wyjątkową innowacyjność spośród wszystkich zgłoszonych inicjatyw. Podkreślono, że żadna inna firma nie wdrożyła jeszcze elektrycznych ciężarówek na taką skalę, łącząc integrację przewoźników z analizą kosztów w krótkim czasie.
Projekt rozpoczął się na początku 2023 roku, a obecnie prawie 20% transportów z materiałami produkcyjnymi, które Daimler Truck zleca bezpośrednio, zostało już zelektryfikowanych. Do tej pory w regionalnym transporcie dystrybucyjnym wykorzystywane były elektryczne ciężarówki Mercedes-Benz eActros 300 i 400. W 2024 roku pojazdy te przejechały około 2 miliony kilometrów na 40 różnych trasach.
Pod koniec 2024 roku w zakładzie montażowym w Wörth rozpoczęła się produkcja seryjna nowego elektrycznego eActros 600, który w przyszłości będzie mógł pokonywać dystanse do 500 kilometrów bez konieczności ładowania pośredniego.
Daimler Truck AG intensywnie rozwija własną infrastrukturę ładowania, umożliwiając firmom transportowym ładowanie elektrycznych ciężarówek podczas postoju i rozładunku. Na terenie zakładu w Wörth zainstalowano już 15 stacji ładowania, z czego 6 to stacje szybkiego ładowania o mocy 400 kW.
W zakładach w Gaggenau, Kassel i Mannheim oraz w zewnętrznych magazynach działa obecnie 7 stacji ładowania, w tym 5 stacji 400 kW. W 2025 roku planowana jest instalacja kolejnych 14 stacji szybkiego ładowania.
Rozwój infrastruktury ładowania jest częścią strategii TruckCharge, nowej marki Daimler Truck uruchomionej w Europie kilka miesięcy temu. TruckCharge łączy usługi związane z e-infrastrukturą i ładowaniem elektrycznych ciężarówek, obejmując doradztwo, infrastrukturę oraz obsługę zelektryfikowanych baz transportowych. Dzięki temu Daimler Truck wspiera transformację branży transportowej w kierunku elektromobilności, dostarczając kompleksowe rozwiązania zarówno dla przewoźników, jak i przedsiębiorstw przemysłowych.
Grillo na TSW 2024 – innowacyjne maszyny do prac komunalnych
Potain Connect. Rewolucja w zarządzaniu żurawiami wieżowymi
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę