Daimler Trucks & Buses - Neutralność ekologiczna

Daimler Trucks & Buses - Neutralność ekologiczna

Projektanci z firmy Daimler Trucks & Buses zakładają, że począwszy od roku 2039 wszystkie fabrycznie nowe pojazdy mają być neutralne pod względem emisji CO² w eksploatacji (tank-to-wheel), początkowo na rynkach „triady”, czyli w Europie, Japonii i krajach NAFTA.

Daimler Trucks już dziś przoduje w dziedzinie elektrycznych samochodów ciężarowych. Już w 2018 r. linię produkcyjną opuściły elektryczne autobusy miejskie. Do roku 2022 we wszystkich głównych regionach mają jeździć seryjne pojazdy elektryczne z napędem akumulatorowym. Podczas wystawy Tokyo Motor Show w Japonii nastąpi światowa premiera prototypu Vision F-Cell marki Fuso z ogniwem paliwowym. Nadal trwają wzmożone badania nad napędem wodorowym. Do końca 2020 r. pojazdy napędzane wodorem mają być produkowane seryjnie, a w roku 2022 planowane jest wdrożenie neutralnego bilansu CO² najpierw w europejskich fabrykach, po czym we wszystkich innych regionach świata. – W Daimler Trucks & Buses konsekwentnie wdrażamy cele wynikające z paryskiego porozumienia klimatycznego. Zmierzamy ku dekarbonizacji naszej branży. Chcemy osiągnąć neutralny bilans CO² w transporcie drogowym do roku 2050. Warunkiem jego realizacji jest jednak zapewnienie takiego poziomu kosztów i takiej infrastruktury, przy których transport neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla stanie się konkurencyjny w oczach naszych klientów. Prawdziwie neutralny bilans CO² wymaga pojazdów z elektrycznym napędem akumulatorowym lub wodorowym. Nie jest to jednak łatwy biznes -mimo wytężonych starań producentów, samochody ciężarowe i autobusy o napędzie elektrycznym wciąż będą miały wyższe koszty zakupu i łączne koszty eksploatacji niż pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Dlatego oczekujemy zdecydowanych kroków, które sprawią, że ciężarówki i autobusy szczycące się lokalną neutralnością pod względem emisji CO² staną się konkurencyjne. Niezbędne jest tu w szczególności ogólnoeuropejskie zróżnicowanie opłat drogowych w zależności od emitowanej ilości CO², tak by opłaty za pojazdy neutralne stały się wyraźnie preferencyjne, by wprowadzono konkretny program dofinansowania autobusów i odpowiednio gęstej infrastruktury punktów terminali ładujących i wodorowych. Ponadto dążymy do ujednolicenia standardów regulujących transport i tankowanie wodoru – mówi Martin Daum, odpowiedzialny za samochody ciężarowe i autobusy w zarządzie Daimler.

Elektryczne ciężarówki

W dziedzinie elektrycznych samochodów ciężarowych Daimler Trucks zbiera doświadczenia już od roku 2010, natomiast w roku 2017 pojawiła się na rynku i trafiła do rąk klientów pierwsza ciężarówka z napędem całkowicie elektrycznym, lekki Fuso eCanter o zasięgu do około 100 km. Obecnie klienci użytkują już ponad 140 eCanterów w miastach na całym świecie, m.in. w Nowym Jorku, Tokio, Berlinie, Londynie, Amsterdamie, Paryżu i Lizbonie. Ciężki samochód ciężarowy Mercedes-Benz eActros o zasięgu do 200 km jest, w ramach tzw. „floty innowacyjnej”, intensywnie eksploatowany przez klientów w Niemczech i Szwajcarii. Pierwszy spośród tych samochodów przekazano użytkownikowi w 2018 r. Natomiast w Stanach Zjednoczonych klienci intensywnie testują średniociężkiego Freightlinera eM2 oraz ciężkiego Freightlinera eCascadia.

Napędy bazujące na wodorze

Od ponad 30 lat koncern Daimler pracuje nad technologiami napędowymi opartymi na wodorze. Dziś pojazdy z ogniwami paliwowymi mają już za sobą miliony przejechanych kilometrów, co dowodzi, że rozwiązanie to dojrzało do wejścia na rynek. Jednak w segmencie pojazdów użytkowych istnieją wciąż specyficzne wyzwania wobec ich żywotności i ładowności. Elektryczny napęd akumulatorowy oraz technologia wodorowa wzajemnie się uzupełniają. Dla użytkownika samochodów ciężarowych i autobusów decydujące kryterium stanowią łączne koszty eksploatacji.

Prototyp z ogniwem paliwowym

Vision F-Cell zaproponowany przez Daimler Trucks & Buses oznacza konsekwentny wzrost aktywności koncernu w sektorze napędów wodorowych. Marka Fuso testuje na tym prototypie użyteczność ogniw paliwowych dla różnych pojazdów użytkowych. 7,5-tonowy Vision F-Cell posiada napęd o maksymalnej mocy 135 kW. Jego zasięg dochodzi do 300 kilometrów. Układ przeniesienia napędu samochodu Vision F-Cell zasadniczo podobny jest do samochodów ciężarowych z elektrycznym napędem akumulatorowym. Istotną różnicę stanowi znacznie mniejsza wydajność akumulatora oraz dodatkowy zbiornik na wodór.

Zrównoważony rozwój

Daimler Trucks & Buses planuje do roku 2022 przestawić się na tzw. zieloną produkcję, czyli wprowadzenie zasilania elektrycznego nie tylko w Niemczech, ale i w całej Europie. Konkretnie oznacza to, że istniejące fabryki ciężarówek i autobusów będą czerpały energię elektryczną wyłącznie ze źródeł odnawialnych.

AK

Reklama
Powiązane artykuły