Pomimo niejednorodnych warunków rynkowych na świecie Daimler Trucks w pierwszych jedenastu miesiącach roku 2017
zdołał dostarczyć klientom aż 422,5 tys. samochodów ciężarowych, czyli o 12% więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.,
a także więcej niż przez cały wcześniejszy rok. W 2016 r. ciężarowa część koncernu Daimler sprzedała na świecie około
415,1 tys. pojazdów ciężarowych marek Mercedes-Benz, FUSO, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses i BharatBenz.
W całym roku 2017 spodziewamy się w Daimler Trucks sprzedaży na poziomie 465 tys. samochodów ciężarowych – to znacznie więcej niż rok wcześniej oraz wyraźnie więcej niż spodziewaliśmy się na początku roku. Rok 2017 wykorzystaliśmy do wytężonej pracy nad wydajnymi, elektrycznymi, zautomatyzowanymi oraz wykorzystującymi łączność sieciową samochodami ciężarowymi. Dzięki temu możemy liczyć na sukcesy również w roku 2018 (czyli roku targów IAA) oraz latach późniejszych – powiedział Martin Daum, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za dział Trucks&Buses.
Dobre wyniki w Ameryce Północnej
Znaczący wzrost sprzedaży Dai- mler Trucks był zwłaszcza w drugiej połowie 2017 r. napędzany pozytywnymi wynikami sprzedaży w regionie NAFTA. Mimo że zgodnie z oczekiwaniami północnoamerykański rynek rozwijał się nieco słabiej niż przed rokiem, Daimler Trucks w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2017 r. zdołał tam zwiększyć sprzedaż koncernu o 12% do 150,6 tys. egzemplarzy (wobec 134,2 tys. egz. przed rokiem). Z udziałem w rynku na poziomie 39,2% (wobec 40% rok wcześniej) w klasach tonażowych 6-8 Daimler Trucks nadal pozostaje zdecydowanym, niezagrożonym liderem sprzedaży w Ameryce Północnej, w segmencie średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych.
Wzrosty również w Europie i Ameryce Łacińskiej
Również w tzw. regionie UE30 (Unia Europejska, Szwajcaria i Norwegia) Daimler Trucks zdołał osiągnąć wzrost sprzedaży - w okresie od stycznia do listopada wyniósł on 3%, co przekłada się na 73,6 tys. sprzedanych pojazdów (wobec 71,1 tys. pojazdów przed rokiem). Marka Mercedes-Benz utrzymała pozycję lidera w segmencie średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych (21% wobec 20,7% przed rokiem). Także w Niemczech marka Mercedes-Benz jest liderem rynku ciężarówek z udziałem na poziomie 36,6% (wobec 37,2% przed rokiem); tutaj dostarczono klientom 28 tys. pojazdów (wobec 27,6 tys. pojazdów przed rokiem). Od marca 2017 r. samochody ciężarowe Mercedes-Benz wyposażane są w nowy system Truck Data Center. Ten standaryzowany moduł łączności montowany jest w pojazdach różnych marek należących do Daimler Trucks - w Actrosie, Arocsie, Antosie i Atego Mercedes-Benz, a także w nowym Freightlinerze Cascadia i nowym FUSO Super Great. Truck Data Center stanowi podstawę dla istniejących już rozwiązań łącznościowych Daimler Trucks oraz systemów telematycznych Fleetboard, Truckonnect i Detroit Connect. Umożliwia jednak również implementację nowych usług cyfrowych, takich jak Mercedes-Benz Uptime, która dzięki inteligentnemu połączeniu pojazdu, serwisu Mercedes-Benz i klienta umożliwia maksymalne skrócenie przestojów. Ze względu na poprawę klimatu inwestycyjnego i dzięki zoptymalizowaniu struktury dilerskiej Daimler Trucks zdołał więcej niż potroić (+254%) sprzedaż w Rosji do poziomu 7800 pojazdów (wobec 2200 pojazdów rok wcześniej). W Turcji po słabym ubiegłym roku ciężarowa część koncernu Daimler AG zanotowała wzrost sprzedaży aż o 20% - dostarczono klientom 9500 pojazdów (wobec 7900 egzemplarzy przed rokiem). W Ameryce Łacińskiej Daimler Trucks w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 r. sprzedał 27,3 tys. pojazdów (wobec 25,1 tys. pojazdów rok wcześniej), co oznacza wzrost o 9% względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Istotny wkład do tego wyniku miał przy tym skokowy wzrost sprzedaży w Argentynie, gdzie nabywców znalazło aż 5200 pojazdów (wobec 3500 przed rokiem), co oznacza dynamikę wzrostu na poziomie +47%.
Wyraźne zwiększenie sprzedaży w Azji
W regionie Azji łączna sprzedaż wzrosła aż o 18% do poziomu 132,4 tys. pojazdów (wobec 112,6 tys. pojazdów przed rokiem). W Japonii w pierwszych jedenastu miesiącach roku nabywców znalazło nieco mniej, bo 40,7 tys. pojazdów (wobec 42 tys. przed rokiem). Udział w rynku wynosił ostatnio 19,3% (wobec 20,3% przed rokiem). W Indonezji Daimler Trucks skorzystał na dużej dynamice wzrostu całego lokalnego rynku pojazdów ciężarowych. W pierwszych jedenastu miesiącach nabywców znalazło w sumie 37,6 tys. pojazdów wobec 24,4 tys. pojazdów rok wcześniej, co oznacza wzrost aż o 54%. Mimo że rynek w Indiach rozwijał się wolniej niż przed rokiem - głównie z powodu zmian regulacyjnych i podatkowych wprowadzonych zwłaszcza w pierwszym półroczu ub. roku - Daimler Trucks zdołał znacznie zwiększyć sprzedaż w piątym roku od wprowadzenia marki BharatBenz. Od stycznia do listopada do klientów trafiło tu 15,2 tys. pojazdów (wobec 12,1 tys. pojazdów rok wcześniej), co stanowi wzrost o 26%. Udział w rynku zwiększył się o 2,3 p.p. do poziomu 9%. Zakład w Chennai oprócz pojazdów BharatBenz przeznaczonych na lokalny rynek produkuje również modele na eksport do ponad 40 różnych krajów w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Na Bliskim i Średnim Wschodzie sprzedaż wzrosła o imponujące 31% do poziomu 21 tys. pojazdów (wobec 16 tys. pojazdów rok wcześniej). Na największym na świecie rynku samochodowym, czyli w Chinach, koncern Daimler posiada 50% udziałów w spółce joint venture Beijing Foton Daimler Automotive (BFDA), która jest producentem średnio- i wysokotonażowych samochodów ciężarowych marki Auman. Stosownie do wyraźnego ożywienia na rynku chińskim sprzedaż ciężarówek Auman w pierwszych jedenastu miesiącach 2017 roku wzrosła aż o 52% do poziomu 104,6 tys. pojazdów (wobec 68,8 tys. pojazdów rok wcześniej). Wyniki sprzedaży chińskiej spółki joint venture nie są przy tym ujęte w łącznej sprzedaży koncernowej Daimler Trucks.
Elektryczne ciężarówki, zaawansowana łączność sieciowa
Oprócz sukcesów sprzedażowych na poszczególnych rynkach Daimler Trucks z powodzeniem umacniał również swoją pozycję lidera technologicznego. Jeśli chodzi o w pełni elektryczny samochód ciężarowy, to zespół specjalistów w 2017 r. kontynuował intensywne prace nad elektryfikacją wysokotonażowego pojazdu Mercedes-Benz. Już w roku 2018 na drogi wyjedzie tzw. innowacyjna flota, czyli w pełni elektryczne, wysokotonażowe ciężarówki Mercedes-Benz do transportu dystrybucyjnego, które będą pracować w realnych warunkach u klientów i dzięki ścisłej wymianie informacji umożliwią dalsze dopracowanie technologiczne aż do osiągnięcia gotowości rynkowej oraz gotowości do produkcji seryjnej. Pod koniec roku 2017 pierwsze w pełni elektryczne, lekkie ciężarówki FUSO eCanter z produkcji seryjnej zostały przekazane klientom. W ciągu najbliższych kilku lat FUSO planuje dostarczyć wybranym klientom w sumie 500 lekkich ciężarówek tej generacji. Rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej przewidziano na rok 2019. Warto dodać, iż Daimler Trucks ze swoimi markami Mercedes-Benz, Freightliner i FUSO od lat wykonuje pionierską pracę w zakresie łączności sieciowej i zautomatyzowanej jazdy. Do tej pory na całym świecie Daimler Trucks połączył z Internetem Rzeczy około 500 tys. swoich samochodów ciężarowych. Daimler jako pierwszy producent pojazdów ciężarowych testuje w USA stosowanie połączonych cyfrowo ciężarówek w kolumnach transportowych (tzw. platooning) na drogach publicznych. W przypadku kolumn transportowych odpowiednio wykorzystana łączność sieciowa oraz zautomatyzowana jazda zwiększają bezpieczeństwo poruszających się w kolumnie ciężarówek, odciążają kierowców i zwiększają wydajność paliwową dzięki zmniejszonym odstępom między pojazdami. W roku 2018 Daimler Trucks North America we współpracy z dużymi klientami flotowymi rozpoczyna testowanie połączonych cyfrowo kolumn ciężarówek w realnych warunkach codziennej pracy przewozowej.
GA
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę