Realizowany przez kuwejcki rząd projekt biegnącego przez pustynię połączenia drogowego jest obecnie jednym z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych na świecie. Najbardziej spektakularną częścią 36-kilometrowej trasy, w której budowie wykorzystano m.in. dwa żurawie mobilne Demag AC 300-6, jest z pewnością liczący 27 km most przez Zatokę Kuwejcką.
Jednym z uczestników tego prestiżowego projektu była kuwejcka firma Integrated Logistics Company (ILC), dostawca usług logistycznych, działająca na całym Bliskim Wschodzie i posiadająca główne punkty w Kuwejcie, Arabii Saudyjskiej, Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, dysponująca najnowocześniejszą flotą maszyn obejmującą m.in. żurawie o udźwigu do 2300 t, koparki, kompaktory i spychacze. W pustynnym projekcie firma ILC miała na zlecenie ministerstwa budownictwa Kuwejtu dostarczyć na plac budowy w pobliżu Sabiya prefabrykowane podpory betonowe. Do tego zadania przedsiębiorstwo wykorzystało swoje nowe, 6-osiowe żurawie Demag AC 300-6 z wysięgnikiem głównym o długości 80 m (z ramieniem kratownicowym do 101 m) i udźwigu 15 t (przy 80 m) oraz maksymalnym 300 t przy (do 14,5 m, z maks. przeciwwagą 93,8 t), wyposażone w silnik o mocy 400 kW/544 KM i poruszające się z prędkością do 85 km/h, które zanotowały w Kuwejcie podwójny debiut. Było to bowiem nie tylko pierwsze użycie tych maszyn przez firmę ILC, lecz także pierwsze dostarczenie przez producenta z Zweibrücken tego typu żurawi klientowi zagranicznemu.
Zgrany tandem
Na decyzji o wyborze tej marki i modelu zaważyły parametry robocze żurawia. – Oprócz szybkiego przygotowania do pracy, żuraw AC 300-6 zrobił na nas wrażenie swoim udźwigiem, niemającym sobie równych w tej klasie, zwłaszcza 80-metrowego wysięgnika głównego, użytego do instalacji prefabrykowanych belek. Dzięki kompaktowej konstrukcji żuraw może znaleźć poza tym zastosowanie w wielu różnych realizacjach – uzasadnia zakup żurawi Demag prezes firmy ILC Saleh Alhuwaidi. Wymienione cechy sprawiły, że dwa żurawie AC 300-6 stały się zarówno pierwszym wyborem firmy, jak i zostały po raz pierwszy zastosowane na pustynnym placu budowy, gdzie użyto ich do zdejmowania z wieloosiowej naczepy i ustawiania w wyznaczonych miejscach prefabrykowanych elementów. Ponieważ zbrojone belki żelbetowe ważyły 105 t każda i miały ok. 37 m długości oraz 2,3 m wysokości, najlepszym rozwiązaniem do tego zadania było użycie dwóch żurawi pracujących w tandemie.
130 km przez pustynię
Zanim jednak oba żurawie AC 300-6 mogły rozpocząć pracę, musiały najpierw dojechać na plac budowy, pokonując 130-kilometrową trasę przez pustynię z siedziby firmy ILC w Mina Abdullah. Przejazd odbył się bardzo gładko, bez żadnych problemów, a dźwigom towarzyszyły cztery platformy ciągnikowe, które transportowały m.in. niezbędną przeciwwagę o masie około 50 t. Operatorzy dźwigów potrzebowali zaledwie dwóch godzin, aby z pomocą personelu technicznego ustawić je i przygotować do pracy. – O zastosowaniu naszych dwóch żurawi Demag AC 300-6 zdecydowała również ich przyjazna w montażu konstrukcja, ponieważ szybka konfiguracja była kluczowa dla dotrzymania napiętych terminów – wyjaśnia prezes kuwejckiego przedsiębiorstwa.
Niezmiennie wydajne
Do pracy w tandemie w obu żurawiach przygotowano wysięgnik wysunięty na 27,4 m, wyposażony w 7-linowe zblocze o udźwigu 80 t. Dla zapewnienia wymaganej stabilności w każdym żurawiu zastosowano przeciwwagę o masie 26,7 t oraz rozstawiono podpory tworzące podstawę o wymiarach ok. 8,5 x 8,5 m. Dźwigi miały do przeniesienia dwa 105-tonowe żelbetowe elementy konstrukcji, które najpierw były podnoszone z naczepy w dwóch etapach, a następnie obracane bokiem i umieszczane we wcześniej przygotowanym miejscu w piasku pustyni. Dzięki dużej prędkości pracy żurawi, ich wyjątkowej manewrowości i szybkiej konfiguracji, nawet niewielki zespół pracowników firmy ILC był w stanie ukończyć pracę w ciągu zaledwie jednego dnia. Prezes Alhuwaidi nie kryje zadowolenia zarówno ze sprzętu, jak z obsługi, zwłaszcza rzetelnego wsparcia na placu budowy ze strony producenta. – Kluczowe dla powodzenia całej operacji były doskonałe osiągi i wydajność tandemu żurawi, od przejazdu na plac budowy, po skonfigurowanie i przygotowanie do pracy oraz podnoszenie i ustawianie elementów konstrukcyjnych. Wielkie podziękowania należą się Andreasowi Ginderowi z zespołu Terex, który był na miejscu podczas debiutu naszych nowych żurawi AC 300-6. Jesteśmy bardzo zadowoleni z ich obsługi, zwłaszcza posprzedażnej, która jest niezawodna i bardzo szybka – podkreśla Saleh Alhuwaidi.
SS
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę