Model MAN D1556 to pierwszy 9-litrowy silnik MAN Engines przeznaczony do maszyn budowlanych. Wypełnia on wcześniejszą lukę w ofercie firmy, plasując się pomiędzy modelami silników o pojemności skokowej 6,9 i 12,4 l. Jako najlżejszy silnik w swojej klasie, dzięki swojej małej objętości montażowej i osiąganym parametrom znajduje szerokie zastosowanie na rynku nie tylko w maszynach marki MAN, ale także w wersjach OEM innych producentów.
MAN D1556 to 6-cylindrowa jednostka w układzie rzędowym o mocy od 205 do 324 kW (275-434 KM). W najmocniejszej wersji osiąga maksymalny moment obrotowy 1970 Nm przy prędkości obrotowej od 1150 do 1300 obr./min. Wymiary gabarytowe silnika 1414 x 807 x 1103 mm (długość x szerokość x wysokość) czynią go jednostką bardzo kompaktową i łatwą do montażu w maszynach budowlanych takich jak koparki, ładowarki kołowe i żurawie mobilne. Sucha masa silnika to jedynie 860 kg i zapewnia mu bardzo dobry stosunek mocy do ciężaru.
Szeroki zakres mocy i momentu obrotowego uzyskano dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny (VTG) oraz systemu Common Rail z maksymalnym ciśnieniem wtrysku paliwa 2500 barów. Zastosowane technologie zapewniają prezentowanej jednostce napędowej o przelocie 115 mm i suwie 145 mm generowanie mocy w sposób równomierny i dynamiczny nawet przy niskiej prędkości obrotowej. Nowoczesna konstrukcja silnika i wysoka wartość stosunku sprężania zapewnia efektywne i oszczędne spalanie paliwa w całym zakresie roboczym.
Ze względu na coraz bardziej restrykcyjne przepisy w zakresie ochrony środowiska ważne są również aspekty poziomu emisji spalin. Silnik MAN D1556 spełnia wymagania obecnie obowiązujących standardów emisji spalin, takich jak europejska Stage V oraz amerykańska Tier 4 dzięki zastosowaniu modułowego systemu dopalania spalin. Układ ten obejmuje dwa moduły DOC/DPF (katalizator oksydacyjny/filtr cząstek stałych) oraz system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) ze specjalnym mieszalnikiem. Modułowa budowa pozwala na indywidualną konfigurację rozwiązań w zależności od potrzeb rynkowych, ponadto silnik nie wymaga układu obiegu spalin, co zapewnia dodatkowe oszczędności przestrzeni, ciężaru i kosztów, a jednocześnie zmniejsza stopień złożoności całego systemu.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atb 03/2020 - zamów:
Bezpłatny egzemplarz prenumeratę
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę