Z roku na rok na świecie realizowanych jest coraz więcej inwestycji budowlanych. Część z nich to projekty wyjątkowe, które wzbudzają zainteresowanie nie tylko wśród fachowców. Przedsiębiorstwo Doka przygotowało listę najciekawszych, w których wykorzystano rozwiązania marki.
Doka to międzynarodowe konsorcjum zajmujące się produkcją rozwiązań dotyczących deskowania fundamentów, elewacji, dachów, stropów itp. Co więcej, marka ta znana jest z autorskich technologii deskowań mostów, deskowań tunelowych i wielu innych środków produkcji szeroko wykorzystywanych w budownictwie. Według badań McKinsey Global Institute obecnie na świecie inwestuje się 2,5 mld dolarów w infrastrukturę rocznie. Aby nadążyć za wzrostem populacji, urbanizacją i zmianami demograficznymi wartość inwestycji powinna wzrosnąć do 3,3 mld dolarów (do roku 2030). Zniwelowanie tej różnicy nie jest proste, ale jest możliwe. Jedną z wielu koncepcji jest zwiększenie produktywności podczas realizacji kolejnych projektów. Mowa m.in. o redukcji czasu budowy, który wyraźnie zmniejszy czas wymagany do realizacji konkretnych inwestycji. Można odnieść słuszne wrażenie, że inżynierowie z Doka wzięli sobie ten wniosek do serca. Niemal każdy z poniższych projektów, w których korzysta się lub skorzystano z doświadczenia i produktów Doka wymagał zastosowania rozwiązań skracających czas budowy do minimum.
Europa
Kilka ciekawych projektów powstaje w Europie, przy czym większość z nich to inwestycje drogowe. Przykładowo w Austrii budowana jest obecnie południowa obwodnica miasta Graz. Projekt ma zostać zakończony w tym roku i odciążyć tym samym miasto z codziennych korków. Warto dodać, że ok. 1,4 km z 2-kilometrowego odcinka biegnie tunelem. Przy budowie tej czteropasmowej jezdni wykorzystano system przestawnego deskowania Doka oraz system Concremote, o którym piszemy niżej. Z kolei na Słowacji powstaje most na autostradzie D3 o długości ponad 1 km. Jest to kolejny projekt, przy którego budowie wykorzystywane są systemy szalunkowego Doka. Choć nie tylko. To jakie instalacje zostanły wykorzystane zaplanowali inżynierowie z czeskiego oddziału firmy. Most SO 223 budowany jest niedaleko miejscowości Zilina, czyli jednego z największych miast tego kraju i umożliwi on pokonanie rzeki Vah. Szybki postęp prac (40 m tygodniowo) był w tym przypadku możliwy między innymi dzięki krótkim czasom montażu i możliwości szybkiego przemieszczania systemu szalunkowego. Produkty Doka wykorzystano również przy budowie mostu Queensferry Crossing – najdłuższego na świecie mostu linowego z trzema wieżami. Wybudowano go na wschodnim wybrzeżu Szkocji, niedaleko od Edynburga. Projekt jest jeszcze w trakcie realizacji. W Wielkiej Brytanii powstaje jeszcze jedna ciekawa inwestycja – Northern Hub, której celem są nowe, szybsze połączenia kolejowe w północnej Anglii. W ramach nowych tras zaplanowano wybudowanie kilku mostów w pobliżu struktur o znaczeniu historycznym. Aby chronić te miejsca inżynierowie Doka opracowali system deskowania dostosowany do indywidualnych potrzeb wykonawcy. Ten projekt jest również w trakcie realizacji.
Ameryka Północna
Zupełnie inne wymagania postawiła przed budowniczymi elektrownia wodna Muskrat Falls. Nowa hydroelektrownia o mocy 824 MW ma zapewnić energię elektryczną w prowincjach Labrador i Nowofunlandia w Kanadzie. Największym wyzwaniem w realizacji tego projektu były ekstremalne warunki pogodowe. Betonowanie musiało być kontynuowane zarówno w zimie w temperaturze -40 stopni Celsjusza jak i latem, gdy słupek rtęci docierał do 30 kreski. Inżynierowie Doka musieli zadbać o to aby nie doszło do pękania betonu, a co za tym idzie wycieków. To jeden z najważniejszych elementów w przypadku budowy elektrowni wodnych. W tej sytuacji zastosowanie znalazł układ Concremote, który podczas budowy wykonał setki pomiarów. Concremote to nowy czujnik mierzący wytrzymałość betonu w czasie rzeczywistym. Pomiary tego typu są podstawą do monitorowania naprężeń termicznych w betonie, które rozwijają się w wyniku wahań temperatury. Natomiast w Nowym Jorku jedną z największych inwestycji jest obecnie budowa czterech wież World Trade Center. 3 World Trade Center to wieżowiec będący jeszcze w trakcie budowy, ale zakończenie prac przewidziano na rok 2017. Zapewni on wówczas 260 000 m2 powierzchni biurowej i sklepowej rozlokowanych na 80 kondygnacjach. Przy budowie wykorzystano platformę Doka SCP. Jest to samoprzestawna robocza platforma do deskowań trzonów budynków wielokondygnacyjnych, której głównym celem jest skrócenie czasu i ułatwienie prac konstrukcyjnych. Samoprzestawny system deskowania został również wykorzystany do budowy Mostu Geralda Desmonda. Zlokalizowany na terenie jednego z największych portów USA – Long Beach, pełnił bardzo ważną rolę komunikacyjną od prawie 50 lat. Jednak po tak długim czasie konieczna była modernizacja, a w zasadzie budowa nowego linowego mostu z dwoma pylonami. Wszystko po to, aby usprawnić ruch samochodowy, zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących i umożliwić pływanie pod nim większym statkom.
fot. firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę