[ATB] Technika Doosan

Doosan - Ładowarka piątej generacji

Data publikacji:

Firma Doosan uzupełnia najnowszą generację ładowarek kołowych DL-5 o kolejne modele, zgodne z normą emisji spalin Stage IV. Ostatnio producent zaprezentował nową kompaktową ładowarkę DL220-5 w klasie 12 ton, zaprojektowaną w tradycyjnej stylistyce, wyróżniającą się parametrami roboczymi, wydajnością oraz niskimi kosztami eksploatacji.

Nowa ładowarka kołowa łączy wysoką efektywność z niskim zużyciem paliwa, a także zwraca uwagę bogatym wyposażeniem standardowym, które w innych maszynach dostępne jest zwykle w opcji. Model DL220-5 wyróżnia m.in. nowa komfortowa kabina, wydajna przekładnia typu powershift, mechanizmy różnicowe obu osi z automatycznym ograniczeniem poślizgu, wysięgnik z funkcją samoczynnego powrotu do pozycji kopania czy instalowany seryjnie telematyczny system zarządzania flotą CoreTMS, dostępny wcześniej w serii DL-5 tylko w opcji, dostarczający poprzez technologię GPS i sieci GSM komplet informacji umożliwiających lokalizację, bieżący monitoring, pełną kontrolę i diagnostykę oraz optymalizację wykorzystania maszyny.

Sprawny napęd

W nowej ładowarce zastosowano sprawdzony 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik Doosan DL06P spełniający normę emisji Stage IV bez filtra cząstek stałych (DPF), a dzięki wykorzystaniu systemów EGR oraz SCR, co ułatwia użytkowanie i zapewnia niższe koszty eksploatacji. W ładowarce Doosan układ chłodzenia jest umieszczony w oddzielnym przedziale niż silnik. Jego skuteczność w każdych warunkach zwiększają odwracane obroty wentylatora, usuwające brud z radiatorów, włączane cyklicznie co 30, 60, 90 lub 120 min. Prędkość wentylatora jest dostosowywana do obciążenia, co wpływa na niższe spalanie. Zużycie paliwa redukują także będące w standardzie funkcje automatycznego przechodzenia silnika na bieg jałowy (gdy kierownica lub dżojstik nie są używane) oraz wyłączania silnika po upływie ustalonego czasu pracy na biegu jałowym (od 3 do 60 min).
Układ napędowy oparto na zautomatyzowanej skrzyni powershift z trzema trybami pracy, wyposażonej w jednostkę sterującą współpracującą z komputerem silnika, optymalizującą wydajność i zużycie paliwa. Oprócz ręcznej zmiany biegów przekładnia oferuje również pracę automatyczną, w której moment zmiany biegu jest o 20% opóźniony (tryb mocy i normalny) lub przyspieszony (tryb ekonomiczny), co zapewnia większą moc lub niższe spalanie.

Dwa wysięgniki

Ładowarka DL220-5 ma nie tylko elastyczny napęd, lecz także wydajną hydraulikę zapewniającą duży udźwig oraz szybkie cykle robocze (podnoszenie/opuszczanie wysięgnika - 6/3,5 s; napełnianie/wysyp łyżki - 1,9; 1,2 s). Standardowy wysięgnik o geometrii typu Z oferuje dużą siłę zrywającą, ułatwiającą wnikanie łyżki w zwięzłe materiały. W opcji dostępny jest wysięgnik podwyższony (o ok. 45 cm), polecany do załadunku wysokich ciężarówek, do układania elementów w stosy, do pracy w składach złomu czy na wysypiskach. Wysięgniki można wyposażyć w układ amortyzacji, redukujący wstrząsy i zapobiegający usypywaniu się materiału z łyżki podczas jazdy.
Trzy tryby pracy ładowarki DL220-5 pozwalają dostosować wydajność do zadania, zapewniając optymalny stosunek mocy do zużycia paliwa. Do wyboru jest tryb normalny, do typowych zastosowań, tryb ekonomiczny oszczędzający paliwo, polecany do mniej wymagających zadań, a także tryb mocy pozwalający pracować z dużą wydajnością w trudnych warunkach.
Ładowarka może współpracować z różnymi łyżkami i widłami. W standardzie jest mechaniczny sprzęg do narzędzi ryglowany ręcznie, a w opcji - szybkosprzęg hydrauliczny obsługiwany z kabiny. W wyposażeniu seryjnym są dodatkowe wyjścia hydrauliki na wysięgniku do zasilania osprzętu, np. łyżki wielofunkcyjnej.

Komfortowa praca

Więcej przestrzeni, lepsza widoczność, wyższy komfort, liczne schowki oraz ergonomiczne stanowisko robocze to najważniejsze atrybuty nowej kabiny ładowarek DL-5, dzięki którym nawet wielogodzinna praca tymi maszynami nie wywołuje zmęczenia. Spełniająca wymogi ROPS/FOPS kabina zapewnia również pełne bezpieczeństwo bierne. Bezpieczeństwo czynne podnosi kamera cofania z osobnym wyświetlaczem.
Komunikację z maszyną umożliwia czytelny kolorowy monitor LCD o przekątnej 5,7 cala, z trybami pracy dziennej i nocnej, który operator może dostosować do swoich preferencji. Monitor oferuje dostęp do wszystkich ustawień maszyny oraz danych serwisowych. Wszystkie przełączniki na panelu sterowania, w tym dotykowe, są łatwo dostępne i rozmieszczone w logiczny sposób. Pracę ułatwia dżojstik do obsługi wysięgnika, ze zintegrowanymi przyciskami rewersu do zmiany kierunku jazdy oraz pozycji neutralnej.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.