Nowa ładowarka DL420CVT-5 jest pierwszą ładowarką kołową Doosan wyposażoną w bezstopniową przekładnię CVT, zapewniającą ciągły, płynny napęd w całym zakresie prędkości. Dzięki kombinacji dwóch rodzajów transmisji mocy - mechanicznej i hydraulicznej, w proporcjach dobieranych automatycznie, technologia CVT umożliwia dynamiczną pracę z dużym obciążeniem przy niskich obrotach silnika, co zapewnia skrócone cykle robocze przy obniżonym zużyciu paliwa.
W większości zadań przekładnia CVT będzie przekazywać moc na drodze hydrostatycznej, która zapewnia większą oszczędność paliwa przy niskiej prędkości. Udział mocy transmitowanej mechanicznie będzie natomiast wzrastał przy wyższych prędkościach, w tym w transporcie. Zmiana proporcji mocy przekazywanej hydraulicznie i mechanicznie odbywa się automatycznie i jest w ogóle nieodczuwalna dla operatora. Zapewniająca płynne ruszanie i jazdę technologia bezstopniowego rozdziału mocy, wraz z innymi rozwiązaniami, pozwala również zaoszczędzić do 15% paliwa.
Oszczędne spalanie
Wydajna przekładnia CVT w nowej ładowarce umożliwiła zastosowanie 5-cylindrowego silnika Scania DC09, o mocy 232 kW/316 KM przy 1800 obr./min, nieco mniejszego niż w modelu DL420-5 (DC13 o mocy 257 kW/350 KM) ze skrzynią Powershift. Zapewniająca wysoki moment przy niskich obrotach jednostka napędowa spełnia normę emisji Stage IV bez filtra cząstek stałych (DPF), a jedynie dzięki wykorzystaniu systemów recyrkulacji spalin (EGR) i selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), co ułatwia użytkowanie i zapewnia niższe koszty eksploatacji. Tak jak inne ładowarki DL-5, model DL420CVT-5 wyposażono standardowo w funkcje oszczędzające paliwo: automatyczną redukcję obrotów biegu jałowego z 950 do 750 obr./min, aktywującą się, gdy przez ponad 10 s nie porusza się kierownicą, ramieniem ani łyżką, a także automatyczne wyłączanie silnika po określonym czasie bezczynności, ustawianym w zakresie od 3 do 60 min. Nowością w układzie hydraulicznym typu load-sensing, z pompą osiowo-tłokową o zmiennym wydatku dostosowującym się do obciążenia, jest zwiększony do 250 l/min przepływ w trzecim obwodzie hydraulicznym służącym do zasilania osprzętu. Oprócz tego, w odpowiedzi na sugestie użytkowników, w nowej ładowarce hydraulika nadaje teraz priorytet łyżce, gdy pracuje ona jednocześnie z wysięgnikiem, a dostępna moc jest ograniczona.
Nowe tryby
Uzbrojoną w łyżkę o pojemności 4,2 m³, 23-tonową przegubową ładowarkę DL420CVT-5, podobnie jak jej wersję z przekładnią powershift, wyposażono w szereg rozwiązań ułatwiających pracę i zwiększających wydajność. Dostępne dotychczas 3 tryby robocze - normalny (zapewnia zrównoważone zużycie paliwa przy typowych pracach), ekonomiczny (mniejsze zużycie paliwa, gdy zadanie nie wymaga dużej mocy) oraz mocy (duża wydajność w trudnych pracach), uzupełniły dwa kolejne, związane z funkcjami motorycznymi: tryb kopania i tryb jazdy. Pierwszy, dostępny przy prędkości poniżej 3 km/h, zwiększa do maksimum moment obrotowy w układzie przeniesienia napędu, aby zapewnić najwyższą wydajność. Tryb jazdy natomiast włącza się automatycznie przy prędkości powyżej 15 km/h (wstecz 5,4 km/h) i ustabilizowanym ciśnieniu w układzie roboczym wysięgnika, gdy ładowarka „rozpozna” zadanie transportowe, zapewniając najlepszą trakcję i niższe zużycie paliwa. W ładowarce z przekładnią CVT dostępna jest również funkcja pełzania z bardzo niską prędkością - 3,1; 2; 1 km/h lub bliską zeru, bez potrzeby naciskania na pedał gazu podczas zmiany kierunku jazdy do przodu lub wstecz.
Komfortowa i bezpieczna
Nowy model ma w standardzie wiele przyjaznych rozwiązań, znanych już z dotychczasowych ładowarek DL-5, takich jak układ automatycznego wyrzutu ładunku i powrotu do pozycji nabierania/kopania (zapamiętuje położenie wysięgnika i łyżki w często powtarzających się ruchach), wentylator chłodnicy z automatycznie odwracanymi obrotami w programowanym cyklu od 0,5 do 2 h (możliwość również ręcznej zmiany kierunku obrotów), układ izolowania (amortyzacji) ładunku, telematyczny system DoosanConnect czy układ centralnego smarowania, upraszczający obsługę, teraz dodatkowo ułatwioną dzięki powiększonym drzwiom do przedziału silnika. Doosan DL420CVT-5 jest również tak samo komfortowy, bezpieczny i ergonomiczny w prowadzeniu i obsłudze jak pozostałe ładowarki DL-5, m.in. dzięki przestronnej kabinie (ROPS/FOPS), elektrycznej dźwigni kierowania w lewym podłokietniku czy umieszczonemu z prawej strony wielofunkcyjnemu dżojstikowi do operowania wysięgnikiem (w opcji sterownie za pomocą dźwigienek), ze zintegrowaną obsługą trzeciego obwodu hydraulicznego i zmiany kierunku funkcji jazdy.
SS
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę