Port Lotniczy Katowice podsumowuje największą inwestycję w historii lotniska – budowę drogi startowej, która została otwarta trzy lata temu, 28 maja 2015 roku. Przez ten czas przez katowickie lotnisko przewinęło się 10,5 mln pasażerów, odbyło się 100 tys. startów i lądowań, przeładowano 50 tys. ton cargo. Budowa drogi startowej w Katowice Airport była jak dotąd największą inwestycją w historii portu. Aktualnie lotnisko jest w trakcie drugiego etapu procesu inwestycyjnego, który zakończy się w 2025 roku.
W Katowice Airport rozpoczął się drugi etap największego w historii portu budowlanego programu inwestycyjnego, który potrwa do 2025 roku. W toku jest rozbudowa płyty postojowej dla samolotów towarowych. W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. W najbliższym czasie GTL rozpocznie prace koncepcyjne, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej, chodzi o budowę nowego, niezależnego terminalu pasażerskiego wyposażonego w rękawy. Ponadto GTL chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.
Droga startowa ma już trzy lata
Dzisiaj port lotniczy w Katowicach podsumował inną, największą jak dotąd inwestycję w historii – budowę pasa startowego. Decyzja o realizacji nowej drogi startowej zapadła w 2008 roku. Prace przy budowie obiektu rozpoczęły się w lutym 2013 roku i trwały 710 dni. Do realizacji zadania wykorzystano m.in. 120 tys. m3 betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno-bitumicznej, 421 tys. ton kruszywa różnego pochodzenia i frakcji. Do wykonania oznakowania poziomowego potrzebnych było 9 tys. kg farby. Zasilenie 1097 świateł nawigacyjnych, w które wyposażono nową infrastrukturę, zostało zapewnione dzięki obejmującej 235 km sieci kabli elektrycznych. Łącznie, na budowę nowej drogi startowej, zostało przywiezionych ponad 1 mln ton materiałów budowlanych. W budowę nowej drogi zaangażowanych było bezpośrednio ponad 1,5 tys. osób i ponad 220 jednostek sprzętu. Koszt inwestycji wyniósł 157 mln zł netto z czego 73 mln zł Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, zarządzające portem, skutecznie pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko). W efekcie powstała droga startowa o długości 3,2 tys. m i szerokości 45 m. Dzięki niej, możliwe stało się wprowadzenie II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 m i przy pułapie chmur nie niższym niż 30 m. Dla porównania, na wcześniej używanej drodze startowej o długości 2,8 tys. m, minima dla lądowania wynosiły odpowiednio 550 m i 60 m. W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny pyrzowickiego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, że infrastruktura portu w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów, o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m. Aktualnie w Polsce tak wysoki kod referencyjny mają tylko dwa lotniska – Katowice Airport oraz Lotnisko Chopina w Warszawie. – Oddanie do użytku nowej drogi startowej było bardzo ważnym impulsem dla rozwoju pyrzowickiego lotniska. Znakomicie pokazują to dane statystyczne. W 2015 roku, gdy ją uruchamialiśmy, w Pyrzowicach obsłużono 3 mln pasażerów. W tym roku planujemy, że będzie ich ponad 4,5 mln. W pierwszym kwartale bieżącego roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, liczba obsłużonych w Pyrzowicach podróżnych wzrosła o 25%, przy średnim 8% wzroście odnotowanym w Europie przez ACI Europe. W ciągu trzech lat funkcjonowania nowej drogi startowej, korzystające z niej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic około 10,5 mln pasażerów i ponad 50 tys. ton cargo. Na nowej infrastrukturze wykonano prawie 100 tys. startów i lądowań. Bez wątpienie dzięki nowej drodze podnieśliśmy poziom bezpieczeństwa, ponieważ umożliwia wykonywanie startów i lądowań przy o wiele gorszych warunkach atmosferycznych niż na wcześniej używanym pasie – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. Szef GTL dodaje, że inwestycje sprawiły, iż Pyrzowice są obecnie portem „bez ograniczeń”. – Jest to możliwe dzięki temu, że fizyczny stan naszej infrastruktury jest zgodny z założeniami projektowymi, co potwierdzają audyty Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Fakt ten pokazuje jak wysoką jakość wykonania prezentują zrealizowane przez nas inwestycje, w tym nowa droga startowa. Do 2025 roku chcemy zrealizować drugi etap naszego programu inwestycyjnego. Mamy ambitne plany. Wierzę, że dzięki doświadczonemu w skutecznej realizacji inwestycji lotniskowych zespołowi, wszystkie zaplanowane projekty budowlane zrealizujemy zgodnie z założeniami – tłumaczy.
Pierwszy etap inwestycyjny
Budowa nowej drogi startowej była realizowana w ramach pierwszego etapu największego w historii pyrzowickiego lotniska programu rozbudowy infrastruktury. W pierwszym etapie w latach 2007-2016 GTL obok budowy nowej drogi startowej przygotowało pod kątem formalnym, sfinansowało i zrealizowało takie projekty jak: rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego A, budowa terminalu pasażerskiego C, nowy terminal cargo wraz przedterminalową płytą postojową dla samolotów towarowych. Powstała baza do obsługi technicznej samolotów – istniejących hangar przeszedł generalny remont, wybudowano drugi, całkowicie nowy obiekt hangarowy. Zmodernizowana została większość dróg kołowania, a stara droga startowa o długości 2,8 tys. m została przekształcona w drogę kołowania. Na wschód rozbudowana została płyta postojowa nr 1, powstała także płyta do odladzania samolotów. Na terenie portu trwa również budowa Hotelu Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem jest Chopin Airport Development. Obiekt ma zostać oddany do użytku na początku drugiej połowy 2018 roku. Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Trwa wyposażanie w niezbędne urządzanie nowej wieży kontroli lotniska. PAŻP planuje oddać ją do użytku operacyjnego na przełomie 2018 i 2019 roku. Razem z GTL, Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.
Źródło: rynek-lotniczy.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę