Dwucyfrowe spadki w sprzedaży ciągników

Data publikacji:
Dwucyfrowe spadki w sprzedaży ciągników

Sprzedaż ciągników rolniczych w Polsce w pierwszych pięciu miesiącach 2022 r. spadła w porównaniu do stycznia-maja 2021 r. Wystarczy rzut oka na dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), które wskazują, iż w tym czasie klienci zarejestrowali 4655 szt.nowych ciągników rolniczych. Wolumen rynku po styczniu-maju br. jest niższy o 12,6% niż w analogicznym okresie 2021 r. (5326 sztuk). W maju br. zarejestrowano zaś 948 szt. nowych ciągników rolniczych. Oznacza to 23,4-proc. spadek w stosunku do maja 2021 r.

Wacław Górny, prezes zarządu Inter-Vax: 

– Sytuacja związana z pandemią Covid-19 nie wpłynęła negatywnie na działalność firmy Inter-Vax. W ostatnich latach odnotowaliśmy wzrost obrotów liczony rok do roku. W tym czasie poczyniliśmy także pewne inwestycje – wybudowaliśmy halę magazynową o powierzchni 600 m², a także rozszerzyliśmy oferowany asortyment. Rozwinęliśmy także działalność w zakresie usług serwisowych, nie tylko ciągników i maszyn rolniczych – w ślad za tym wzrosło zatrudnienie w firmie.

Reasumując, czas pandemii był dobrym okresem w naszej firmie, gorzej jest jednak od wybuchu wojny w Ukrainie. W moim odczuciu każdy kolejny miesiąc będzie gorszy, a trudno powiedzieć, co się wydarzy w 2023 r. Mam jednak nadzieję, że w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy dojdzie do zakończenia działań wojennych, a wtedy jest szansa, że ceny się ustabilizują albo zaczną spadać. I wtedy też rolnicy będą mieli lepszy nastrój do wydawania pieniędzy i inwestowania. Obecnie nie jest bowiem z tym najlepiej. 
 

Marek Piniarski, właściciel firmy Mark-Rol: 

- Firma Mark-Rol opiera się na stałych kontrahentach - uczciwie pracujemy od wielu lat, żeby dobrze prosperować i wypracować odpowiedni status firmy. A sprzedaż jest na takim poziomie, że pozwala na bieżąco regulować wszystkie bieżące zobowiązania. Po budowie nowego salonu ciągników Kubota w Bydgoszczy o powierzchni 750 m², który pełni zarazem rolę głównej siedziby, chciałem też wybudować nowy salon w Żninie, ale burmistrz nie zgodził się na sprzedaż części działki przylegającej do naszej.

Mark-Rol rozwija swoją działalność - od wybuchu pandemii Covid-19 przychody firmy wzrosły. Problemem dla nas jest jednak kryzys w dostawach, z którym borykają się nie tylko dilerzy Kuboty - na ciągniki musimy czekać nawet pół roku. Chcąc teraz uzupełnić asortyment i zamówić modele ciągników, które mieliśmy na stanie jeszcze w 2021 r., będziemy musieli pewnie czekać do końca bieżącego roku.

Zobaczymy jakie będą działania koncernu Kubota, ale przez to faktycznie żyję ze sprzedaży części zamiennych i drobnych maszyn towarzyszących. Głównie sprzedajemy maszyny z niższej półki, które odbiegają od najwyższych norm europejskich, bo rolnicy coraz dokładniej liczą każdą wydaną złotówkę, także na paliwo, które przecież jest coraz droższe.

W efekcie, gdyby wziąć pod uwagę coraz wyższą inflację, to faktycznie nasze dochody w 2022 r. spadają. Na szczęście nie jesteśmy obciążeni kredytami, przez co nie musimy martwić się chociażby wyższymi stopami procentowymi.

Adam Wesołowski, dyrektor ds. handlowych w firmie Inter-Vax:

– Sprzedaż marki Zetor cały czas znajduje się na stabilnym poziomie. Co ciekawe jednak, rolnicy przede wszystkim szukają ciągników ze starszych roczników, chcąc jeszcze skorzystać z niższych cen. Warto dodać, że Zetor w porównaniu do innych marek praktycznie ma ciągniki dostępne od ręki lub z krótkim terminem realizacji maksymalnie do 2-3 miesięcy.

A zatem nie zauważyliśmy spadku sprzedaży, ale widoczny jest za to drastyczny wzrost cen. Jeśli zaś chodzi o maszyny towarzyszące, to nadal się sprzedają - pewnie w 50% bez udziału żadnych dotacji. 

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.