Jedną z najbardziej odważnych i ciekawych koncepcji opracowanych w laboratoriach Volvo Construction Equipment jest projekt w pełni elektrycznej kompaktowej koparki.
Prototyp na tyle spodobał się specjalistom, że uhonorowano go nagrodą w konkursie Intermat Innovation Award.
Czyste powietrze i ekonomia
EX2 to niewielka, kompaktowa koparka gąsienicowa napędzana energią elektryczną. Jak twierdzi producent, nowy model – co oczywiste – zapewnia zerową emisję spalin, a przy tym jest 10-krotnie bardziej wydajny. Inżynierowie Volvo CE obliczyli również, że innowacyjna konstrukcja gwarantuje 10-krotnie mniejszy poziom hałasu i mniejszy całkowity koszt posiadania. – Dzięki zerowej emisji i dziesięciokrotnie niższemu poziomowi hałasu, EX2 może być z powodzeniem stosowany w gęsto zaludnionych obszarach bez przeszkadzania ludziom, nawet w nocy – mówi Ahcène Nedjimi, specjalista ds. elektromobilności i kierownik projektu EX2 w Volvo CE. – Dziesięciokrotnie wyższa wydajność maszyn wraz z systemami bezobsługowymi oznacza, że koszty operacyjne i całkowity koszt posiadania zostaną znacznie zmniejszone – dodaje. Taka koncepcja spodobała się jury konkursu Intermat Innovation Award, które przyznało Volvo nagrodę Equipment and Machinery Award w kategorii Earthmoving & Demolition. W skład jury wchodziło 13 branżowych specjalistów, którzy wybrali 9 rozwiązań spośród 90 zgłoszonych propozycji czołowych producentów. Przewodniczącym komisji konkursowej był prezes Francuskiej Krajowej Federacji Robót Publicznych (FNTP). – Jestem niezwykle dumny z tego, że EX2 otrzymało tę uznaną na świecie nagrodę za innowacyjność. EX2 to rewolucyjna maszyna. Elektryzacja sprzętu budowlanego spowoduje produkcję czystszych, cichszych i bardziej wydajnych maszyn – to jest przyszłość naszej branży. Cieszę się, że sędziowie uznali jego znaczenie. – komentuje Nedjimi.
Energia z akumulatorów
W modelu EX2 w miejsce tradycyjnego silnika spalinowego zastosowano dwa akumulatory litowo-jonowe zapewniające łącznie 38 kWh. Akumulatory magazynują energię elektryczną wystarczającą do pracy przez osiem godzin w intensywnym zastosowaniu, jak np. kopanie. Specjaliści Volvo CE podkreślają, że EX2 zapewnia taką samą moc i siłę, jak jego konwencjonalny odpowiednik. To jednak nie wszystko. Klasyczny układ hydrauliczny zastąpiono architekturą elektryczną, która obejmuje wykorzystanie elektromechanicznych siłowników liniowych. Jest to w pełni elektryczna maszyna. Nie ma żadnych mechanicznych dżojstików. Co więcej EX2 można kontrolować zdalnie za pomocą telefonu komórkowego lub tabletu. Taka funkcjonalność ma zwiększyć bezpieczeństwo wykorzystywania maszyny w sytuacjach niebezpiecznych. – EX2 stanowi część długofalowej ambicji Volvo CE w zakresie osiągania zrównoważonych rozwiązań transportowych – mówi Patrik Lundblad, starszy wiceprezes działu technologii Volvo CE. – Ta nagroda jest hołdem dla ciężkiej pracy i wizji pracowników Volvo CE, którzy nadal przesuwają granice technologii i innowacji oraz zapewniają, że firma znajduje się w czołówce rozwoju technologicznego. Z niecierpliwością oczekujemy prezentacji prototypu EX2 na Intermat w kwietniu.
BK
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę