W planach polskich firm na 2021 r. jest nie tylko inwestycje w bezpieczeństwo sanitarne, ale też sprzedaż produktów i usług w internecie oraz działalność na rynkach zagranicznych - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Jak przyznaje PIE, sytuacja kryzysowa może skłaniać przedsiębiorców do przyjmowania strategii „na przeczekanie”. – Tymczasem dla zachowania konkurencyjności potrzebne jest podjęcie przez przedsiębiorstwa decyzji strategicznych dotyczących działań będących odpowiedzią na wyzwania, które niesie obecna sytuacja pandemii, jak i na te, z którymi przedsiębiorstwa będą się musiały zmierzyć po pandemii – podkreślają analitycy.
Wyniki badania przeprowadzonego przez PIE w końcu listopada 2020 r. na próbie 1000 firm pokazują, że blisko połowa polskich firm planuje w 2021 r. przeprowadzenie zmian.
– Działaniem, które pojawia się w planach firm na 2021 r. jest przede wszystkim inwestowanie w bezpieczeństwo sanitarne. Jeszcze rok temu nie obserwowalibyśmy tak dużego odsetka wskazań tych inwestycji. Analitycy zwracają uwagę, że jest to konsekwencja funkcjonowania firm w czasach pandemii, gdy bezpieczeństwo sanitarne jest warunkiem koniecznym do działania na rynku. – W szczególności inwestycje te wskazywane są przez przedsiębiorstwa reprezentujące kulturę, rozrywkę i rekreację (72 proc. wskazań), przetwórstwo przemysłowe (53 proc.) czy działalność usługową taką jak fryzjerstwo czy usługi kosmetyczne (52 proc.)– podkreślono.
– Działaniem, które pojawia się w planach firm na 2021 r. jest przede wszystkim inwestowanie w bezpieczeństwo sanitarne. Jeszcze rok temu nie obserwowalibyśmy tak dużego odsetka wskazań tych inwestycji. Analitycy zwracają uwagę, że jest to konsekwencja funkcjonowania firm w czasach pandemii, gdy bezpieczeństwo sanitarne jest warunkiem koniecznym do działania na rynku. – W szczególności inwestycje te wskazywane są przez przedsiębiorstwa reprezentujące kulturę, rozrywkę i rekreację (72 proc. wskazań), przetwórstwo przemysłowe (53 proc.) czy działalność usługową taką jak fryzjerstwo czy usługi kosmetyczne (52 proc.)
– podkreślono.
Zdaniem autorów badania działaniem istotnym dla funkcjonowania podczas pandemii jest też wprowadzanie sprzedaży online. Swoje usługi czy produkty przez internet chce w przyszłym roku sprzedawać ponad połowa badanych przedsiębiorstw reprezentujących informatykę i komunikację (54 proc.) oraz kulturę, rozrywkę i rekreację (52 proc.).
– Firmy dbają o relacje z klientami i chcą wprowadzać na rynek nowe produkty i usługi – zaznacza PIE. Dodaje, że na „zacieśnianie relacji z klientami w 2021 r.” wskazuje ponad połowa firm z branży budownictwa, handlu, transportu i gospodarki magazynowej, czyli sektorów, które mniej niż inne ucierpiały podczas pandemii. Nowe produkty i usługi pojawią się natomiast głównie w firmach o działalności związanej z kulturą i rozrywką (64 proc. wskazań), która należy do branż najbardziej dotkniętych przez pandemię.
Według badania blisko połowa przedsiębiorstw z sektora przetwórstwa przemysłowego i budownictwa planuje w przyszłym roku działania związane z podnoszeniem kompetencji pracowniczych. Popularna w czasie pandemii praca zdalna będzie też towarzyszyć pracownikom w przyszłym roku - na planowane inwestycje w sprzęt i oprogramowanie do pracy zdalnej wskazują przede wszystkim przedsiębiorcy związani z działalnością informatyczną i komunikacyjną oraz „jednostki działające w kulturze, rozrywce i rekreacji”.
Analitycy zwracają też uwagę, że pandemia zwiększyła chęć działania firm na rynkach zagranicznych. Plany takie w 2021 r. deklarują przede wszystkim firmy budowalne, branży logistycznej, przetwórstwa przemysłowego. – Aż 42 proc. jednostek działających w kulturze, rozrywce i rekreacji chce prowadzić działalność na rynkach zagranicznych – podkreśla PIE. Według ekspertów ułatwia to konieczne w okresie pandemii przeniesienie działalności do sieci.
Firmy z sektorów mocniej dotkniętych przez pandemię są bardziej skłonne do podejmowania nowych działań w 2021 r. - zaznacza PIE. Wskazuje jednocześnie, że w zakwaterowaniu i gastronomii, jednej z najbardziej dotkniętych przez pandemię branż, „stosunkowo niewiele firm zamierza je podejmować, z wyjątkiem zacieśniania relacji z klientami i inwestycji w bezpieczeństwo sanitarne”.
Z kolei niemal połowa lub nawet większość firm w branży kultura i rozrywka, budowlanych i przetwórstwa przemysłowego „planuje swą aktywność w przypadku większości działań, co może napawać optymizmem”. PIE korzystnie ocenia też to, że stosunkowo niewiele firm zamierza w przyszłym roku ciąć zatrudnienie i wynagrodzenia.
Himoinsa dostarcza zasilanie awaryjne do Finlandii
Prestiżowy projekt Doka w Kuwejcie
ERA - Kalkulator emisji CO2
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę