Frezarki drogowe - Sezon na kompakty

Frezarki drogowe - Sezon na kompakty

W programie poprawy stanu dróg lokalnych, na który w najbliższym czasie mają być przeznaczone znaczne środki budżetowe, na pewno znajdzie się miejsce dla nowoczesnych frezarek do asfaltu, zwykle rozpoczynających proces odbudowy lub renowacji nawierzchni bitumicznych. Duże pole do popisu będą miały wtedy zwłaszcza maszyny kompaktowe, sprawdzające się także w miastach, z frezami o szerokości 1000-1500 mm, zwrotne i elastyczne w zastosowaniu, a jednocześnie dorównujące w wielu wypadkach wydajnością większym maszynom. Przedstawiamy ofertę w tym zakresie kilku czołowych producentów frezarek kompaktowych.

Bomag

Bogaty asortyment frezarek na zimno firmy Bomag otwierają małe kołowe modele o szerokości roboczej 500 i 600 mm, a wieńczą potężne, napędzane 600-konnymi silnikami maszyny z frezami o szerokości 2000 i 2200 mm. Pomiędzy nimi plasują się kompakty o szerokości frezowania do 1000, 1200 i 1300 mm, najmocniejsze w klasie, bo też wyposażone w nie byle jakie silniki oferujące aż 350 KM. Ważące od 21,5-25,5 do 22,7-26,7 t stabilne maszyny, z prędkością przejazdową do 7,5 km/h należą również do najszybszych nie tylko w swojej klasie.
Maszyny wyróżnia także duża głębokość frezowania - do 330 mm, oraz bogaty wybór wymiennych bębnów frezujących do różnych zastosowań, o szerokości 600, 900, 1000, 1200 i 1300 mm (maksymalna zależnie od modelu), z podziałką frezów 8, 15 i 22 mm. Prosty wybór prędkości obrotowej bębna frezującego „Eco/Torque”, „Universal”, „Speed” zapewnia maksymalne wykorzystanie momentu obrotowego i mocy dla uzyskania wyższej wydajności oraz zmniejszenia zużycia paliwa i obciążenia maszyny. Prędkość obrotowa i posuw są automatycznie wzajemnie dostosowywane odpowiednio do warunków i rodzaju frezowania. Innowacyjna, zoptymalizowana geometria bębna frezującego, układ uchwytów i frezów zapewniają maksymalne przenoszenie siły na asfalt.
Zwraca uwagę przyjazny system mocowania i szybkiej wymiany frezów BMS 15, w którym górne elementy uchwytów są przykręcane (z wymaganym momentem tylko 100 Nm), dzięki czemu ich kompletna wymiana zajmuje tylko 1/4 czasu w porównaniu do innych systemów spotykanych na rynku. System umożliwia też szybką wymianę dolnych elementów uchwytów w razie ich uszkodzenia, które można łatwo przyspawać do bębna bezpośrednio na budowie, dzięki skalibrowanym bolcom pozycjonującym uchwyt dokładnie w tym samym miejscu na bębnie, jak poprzednio. Przy wymianie frezów i innych podobnych pracach przydaje się napęd pomocniczy bębna, który po włączeniu pozycji serwisowej pozwala łatwo i bezpiecznie nim poruszać.
Długi przenośnik załadunkowy można odchylać w prawo i w lewo pod dużym kątem (do 45° na obie strony), co ułatwia dostęp do samochodu odbierającego destrukt także na zakrętach czy w obrębie skrzyżowań. W standardzie jest możliwość hydraulicznego składania taśmy załadunkowej oraz jej zdemontowania, co ułatwia serwis. Nie zawodzi także ergonomiczne, odizolowane od drgań stanowisko robocze z obrotowym fotelem i ogrzewaną strefą na nogi oraz przejrzystym panelem sterowania.

Cat

Z oferty firmy Catterpillar obejmującej 7 modeli o szerokości frezowania 1000, 2010, 2235 lub 2505 mm, do kategorii kompaktów kwalifikuje się najmniejszy model PM102 z bębnem 1000-milimetrowym, umożliwiającym frezowanie na głębokość do 305 mm, wyposażonym w 97 młotków utwardzanych węglikiem wolframu w rozstawie śladu co 15 mm. Stożkowe uchwyty narzędziowe umożliwiają szybką, bezproblemową wymianę elementów roboczych. Wykonujący 118 obr./min rotor jest napędzany wieloklinowym pasem z hydraulicznym napinaczem, poprzez suche sprzęgło umieszczone bezpośrednio na silniku, włączane hydraulicznie. Szybko reagujący układ kontroli obciążenia Caterpillar utrzymuje podczas frezowania prędkość obrotową silnika gwarantującą maksymalny moment obrotowy, co zapewnia optymalną wydajność także w trudnych warunkach. Głębokość robocza i nachylenie maszyny standardowo ustawiane są ręcznie, a w opcji - automatycznie (głębokość do wartości wstępnie wprowadzonej). Frezowany materiał odbiera przenośnik o szerokości 550 lub 600 mm (opcja) o regulowanej prędkości, z systemem zraszania ograniczającym pylenie. Rozładunek urobku zapewnia przenośnik o szerokości 600 mm i długości 6,3 m, odchylający się na boki od osi wzdłużnej maszyny o kąt 41° w lewo i w prawo. Szybkozłącza hydrauliczne i mechaniczne składanego do transportu przenośnika pozwalają na jego szybki, całkowity demontaż.
Ważąca w stanie gotowym do pracy 17,6 t maszyna wyposażona jest w silnik Cat C7 Acert o mocy maks. 168 kW/228 KM, zapewniający poprzez hydrostatyczny, dwuzakresowy układ napędowy prędkość jazdy do 4,1 km/h oraz prędkość roboczą do 27 m/min (1,62 km/h). Skręcane w trzech trybach gąsienice wyposażone w wymienne poliuretanowe płyty odpowiadają za dużą zwrotność maszyny. Prawa tylna gąsienica może być poza tym hydraulicznie ustawiana również w obrysie maszyny, co pozwala frezować nawierzchnie tuż przy ścianach, barierach i innych pionowych przeszkodach. Ustawienie gąsienicy w tej pozycji kontrolowane jest automatycznie. Gąsienice są zawieszone na jednoelementowym wahaczu, co zwiększa sztywność układu jezdnego i minimalizuje jego zużycie. Frezarka PM102 dostępna jest także na 4 kołach o średnicy 660 mm i szerokości 220 mm. W tej wersji jest sporo szybsza zarówno w pracy (46 m/min - 2,76 km/h), jak i transporcie (6,4 km).
Zapewniające dobrą widoczność na przenośnik i płyty boczne ergonomiczne stanowisko operatora, obejmujące m.in. amortyzowany fotel z wielofunkcyjnym podłokietnikiem, przejrzysty przedni i boczny panel z czytelnymi kontrolkami, przełącznikami i wyraźnym wyświetlaczem graficznym zaprojektowano z myślą o prostej, jak najmniej absorbującej obsłudze, pozwalającej kierowcy maksymalnie skupić się na pracy.

Dynapac

Pod marką Dynapac, od ub. roku należącą do Grupy Fayat, dostępne są wyjątkowo kompaktowe i zwrotne frezarki kołowe o szerokości roboczej już od 350 mm, z tylnym przenośnikiem załadunkowym. Pomijając miniaturowy, trójkołowy model PL350, na placu boju pozostaje frezarka PL1000, o masie roboczej 13,1 t (maksymalnej 15 t), napędzana silnikiem Deutz o mocy znamionowej 150 kW/204 KM, oferująca wystarczająco dużą wydajność do lokalnych zastosowań nawet w większych zadaniach. Hydrostatyczny układ jezdny z ogumionymi kołami o średnicy 650 i szerokości 250 mm pozwala pracować z prędkością roboczą do 30 m/min (1,8 km/h) i poruszać się z prędkością transportową do 6 km/h. Dzięki bardzo dużemu kątowi skrętu kół (w lewo 41°, w prawo 72°) maszynę wyróżnia najlepsza w klasie zwrotność, a także minimalny promień frezowania, wynoszący zaledwie 230 mm (w prawo). Stabilne, wytrzymałe podpory nóg wykonano z profili kwadratowych, dodatkowo przekręconych o 45°, dużo mocniejszych i trwalszych od rur okrągłych. Opatentowane zawieszenie osi na równoległoboku umożliwia bezproblemowe cięcie wokół włazów w jezdni oraz zmniejsza zużycie barków opon.
Maszyna jest wyposażona w mechanicznie napędzany bęben o szerokości 1000 mm i średnicy 930 mm, uzbrojony w 93 młotki w rozstawie o podziałce 15 mm, umożliwiający frezowanie na głębokość do 300 mm. Zastosowana technologia frezowania zapewnia niski poziom wibracji, co korzystnie wpływa na żywotność innych podzespołów. W opcji dostępny jest bęben drobnego mielenia (podziałka 7,5 mm). Bęben jest montowany z jednej strony, dzięki czemu po obróceniu prawej nogi podwozia i otwarciu dużej bocznej pokrywy można go wyjąć z komory i wymienić w bardzo krótkim czasie. W wypadku frezowania wzdłuż krawężnika, prawa noga z gąsienicą jest również składana do środka.
Umieszczony z tyłu taśmowy przenośnik załadunkowy o szerokości 400 mm może mieć długość 5,5 lub 7,5 m (w opcji jest także krótki przenośnik 1-metrowy) i może być sztywny lub składany hydraulicznie. Zapewnia maksymalną wysokość wysypu 4,7 m (sztywny 7,5 m). Kąt przesunięcia przenośnika w lewo/prawo wynosi 25/25°.
W standardzie są m.in. światła robocze i podświetlony panel kontrolny, a także światła drogowe i oświetlenie LED w dachu, automatyczny system natrysku, a w opcji automatyczne poziomowanie Easy Level, a także czujniki wysokości, regulatory nachylenia i czujniki ultradźwiękowe. Z systemem Easy Level jest zintegrowana funkcja automatycznego podnoszenia maszyny do ustawionej wartości za naciśnięciem jednego przycisku, co znacznie ułatwia usuwanie oznakowania na drodze czy pokonywanie przeszkód.

Wirtgen

Światowy lider rynku frezarek na zimno oferuje najbogatszy program tych maszyn, w tym modele kompaktowe o zwartej konstrukcji, z bębnem o standardowej szerokości roboczej od 1000 do 1500 mm i średnicy 980 mm, zapewniające frezowanie na głębokość do 330 mm. Flagowy model w tej grupie to W150 CF/CFi o masie roboczej niespełna 21 t (maks. do 25,2 t), wyposażony w silniki Cummins QSL9 (Stage IIIA lub Stage IV) o mocy maksymalnej 276 kW/375 KM lub 298 kW/405 KM (CFi) oraz operacyjnej (przy 1600 obr./min) 250 kW/340 KM lub 270 kW/367 KM (CFi), zużywające 72-75 l/h paliwa przy obrotach nominalnych (2100 obr./min) oraz 29-30 l/h przy pracy mieszanej. Dużą wydajność w zróżnicowanych warunkach i zadaniach zapewnia m.in. prędkość robocza 0-40 m/min (2,4 km/h) oraz 3 prędkości bębna do wyboru (106/96/86 obr./min), a szybki transfer maszyny - wyjątkowo wysoką prędkość jazdy, do 7,5 km/h. Maszyna wyposażona jest w innowacyjny system FCS (Flexible Cutter System), zapewniający większą wszechstronność i wykorzystanie frezarki, umożliwiający szybką i łatwą wymianę całego bębna frezującego na inny, poprzez boczne drzwi z prawej strony. W pakiecie FCS dostępne są bębny o szerokości 600, 900, 1200 i 1500 mm dla maszyny z modułem bębna FB1500 (1,5 m). Opcjonalnie, za pomocą rozszerzenia obudowy, frezarka może być również uzbrojona w bęben o szerokości 1,8 m. Prosta i szybka jest również wymiana frezów na bębnie, dzięki systemowi HT22, w który wyposażone są wszystkie bębny Wirtgen. HT22 składa się z części dolnej przyspawanej do bębna oraz górnej, wymienianej szybko przy użyciu hydraulicznego wybijaka frezów, praktycznie bez wysiłku.
Maszyna posiada inne rozwiązania ułatwiające pracę, w tym m.in. automatyczne poziomowanie Level Pro z nowymi siłownikami płyt bocznych, z wbudowanymi czujnikami, z precyzyjnym sterowaniem głębokością roboczą, automatyczne opuszczanie bębna i zraszanie go wodą, elektroniczną regulację gąsienic ICS, gwarantującą maksymalną trakcję, dopasowanie prędkości na zakrętach, niższe zużycia płyt. Skręcane pod dużym kątem, w trzech trybach gąsienice zapewniają doskonałą zwrotność. Sprawny rozładunek destruktu umożliwia wydajny (233 m³/h) przenośnik taśmowy o szerokości 600 mm, długości 8,15 m (w opcji składany hydraulicznie) i regulowanym przesuwie (2 prędkości), skręcany pod kątem do nawet 60° w lewo i prawo. Ergonomiczne stanowisko robocze z obracanym, podgrzewanym fotelem z wielofunkcyjnym podłokietnikiem oraz nowoczesny układ sterowania z intuicyjną obsługą umożliwiają efektywną pracę i prowadzenie maszyny przez jedną osobę.

Stefan Szolc

fot.firmowe


Reklama
Powiązane artykuły