GDDKiA stawia na BIM. Test na obwodnicy Zatora
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otwiera się na nowoczesne technologie – planuje wykorzystać BIM. Pilotażowym projektem dla tej technologii ma być obwodnica Zatora w ciągu dróg krajowych nr 28 i 44. Zanim ruszy przetarg na roboty budowlane dla tego zadania inwestor przeprowadzi dialog techniczny w sprawie zastosowania BIM.
Najpierw GDDKiA planuje przeprowadzić spotkanie informacyjne (planowane ma 16 lutego), a następnie, w lutym, marcu i kwietniu odbędzie się dialog techniczny dla wykonawców i nadzoru. Jego celem ma być pozyskanie informacji o możliwościach wykonawców w zakresie wykorzystania technologii BIM w projekcie infrastrukturalnym.
GDDKiA chce w ten sposób zdobyć doświadczenia, które posłużą dalszym implementacjom BIM w zamówieniach publicznych.
Inwestor liczy, że zastosowanie nowoczesnej technologii finalnie wpłynie na wzrost efektywności wydatkowania środków publicznych w całym cyklu życia obiektów budowlanych.
Decyzja o przeprowadzeniu pilotażowego projektu BIM na obwodnicy Zatora zapadła pod koniec ub. roku. Building Information Modeling jest nowoczesną technologią, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje, do wykorzystanie na każdym etapie inwestycji: od projektu przez realizację po odbiór prac.
Informacje, które zostaną pozyskane od wykonawców w ramach dialogu technicznego będą służyły do przygotowania wymagań przetargowych dla firm, które będą zainteresowane przystąpieniem do tego przetargu. Sam przetarg ma ruszyć w czerwcu tego roku.
Planowana obwodnica Zatora klasy GP (główna przyspieszona) będzie miała jedną jezdnię o długości 2,1 km. Oprócz obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28 przebudowany zostanie odcinek drogi wojewódzkiej nr 781 klasy G.
Powstanie 5 obiektów inżynierskich, w tym dwa wiadukty, most i dwa przepusty, skrzyżowania, drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń ochronna, przejścia dla zwierząt, ogrodzenie naprowadzające). Przebudowana i wybudowana zostanie infrastruktura techniczna.
Obecnie DK-28 przechodzi przez ścisłe centrum Zatora i kilkaset metrów od rynku dochodzi do DK44. Po wybudowaniu obwodnicy odciążone zostanie centrum miasta, poprawi się bezpieczeństwo i przepustowość. Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony poza centrum miasta. Usprawnieni się układ komunikacyjny i poprawią warunki ekologiczne mieszkańców miasta i gminy Zator, mieszkających w korytarzu drogi krajowej DK28, DK44. Powstanie szansa na zwiększenie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie inwestycji.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów: