Zeppelin Polska od ponad 25 lat działa w branży transportu wewnętrznego. Obecnie jest częścią międzynarodowej Grupy Zeppelin, a w jej ofercie znajdują się produkty marki Hyster, ładowarki Manitou, elektryczne pojazdy platformowe Goupil, maszyny do transportu kontenerów MecLift, transportery terminalowe Kamag, naczepy niskopodwoziowe Scheuerle, a także żurawie terenowe oraz szosowo-terenowe firmy Grove. Ta ostatnia marka oczywiście nie zasypia gruszek w popiele i wprowadza do oferty nowe modele oraz rozwiązania techniczne.
Zeppelin Polska jest wyłącznym dystrybutorem marki Grove w naszym kraju. Żurawie szosowo-terenowe Grove są doskonałą propozycją dla branży budowlanej i logistyki. Łączą w sobie znakomitą wydajność podnoszenia, doskonałą mobilność w terenie i duże prędkości na drodze. Wspomnieć należy także o ich niezawodności, konstrukcji minimalizującej potrzeby serwisowe oraz innowacyjnych rozwiązaniach zwiększających możliwości robocze i komfort użytkowania.
Wysięgnik żurawia stanowi newralgiczny punkt jego konstrukcji, a zastosowane w tym obszarze technologie mają decydujący wpływ na parametry robocze maszyny oraz bezpieczeństwo podczas pracy. Firma Grove ma duże doświadczenie w tym zakresie, o czym świadczą prezentowane przez nią rozwiązania. Przykładem niech będzie system blokowania wysięgnika Twin-Lock. Jest to w pełni hydrauliczny system ze sterowaniem elektronicznym, który składa się z jednego cylindra teleskopowego i dwóch horyzontalnie umieszczonych bolców do poruszania sekcji wysięgnika i ustawienia jej w wymaganej pozycji. Bolce umieszczone są na dwóch bokach wysięgnika i działają w strefie neutralnej, bezpieczeństwo działania zostaje zwiększone. Pojedynczy cylinder teleskopu zmniejsza z kolei masę wysięgnika, co pozwala uzyskać większe udźwigi.
Konstrukcja sekcji wysięgnika Megaform o przekroju poprzecznym w kształcie litery U zapewnia optymalny stosunek wytrzymałości do masy. Udźwig wysięgnika zostaje dodatkowo zwiększony poprzez zastosowanie dużych płytek ślizgowych oraz lepszy jest też rozkład obciążeń pomiędzy sekcjami. Grove dostarcza również wysięgniki pomocnicze, które mogą być hydraulicznie pochylane w zakresie od 0° do 50°, z poziomu kabiny operatora. Stosowane mogą być w dowolnej konfiguracji wysięgnika podstawowego i pomocniczego, a ich położenie jest bieżąco monitorowane przez system EKS/CCS. Na czas transportu wysięgnik pomocniczy jest zwyczajowo mocowany do boku wysięgnika podstawowego. Największy w ofercie Grove model szosowo-terenowy GMK6400, posiada wysięgnik pomocniczy o długości do 79 m. Nie sprawia jednak żadnych problemów w czasie transportu, ponieważ jego poszczególne sekcje kratowe można umieszczać wewnątrz innych.
Żurawie szosowo-terenowe oferują również inne innowacyjne rozwiązania, które predysponują je do prac nawet w trudnym terenie, przy wysokim poziomie bezpieczeństwa. Megatrak, opatentowany system niezależnego zawieszenia i wszystkich kół skrętnych, to wysoki komfort pracy, łatwiejsze manewrowanie i zwrotność w terenie. Obciążenie dźwigu jest zawsze równomierne za sprawą stałego kontaktu wszystkich kół z podłożem.
W systemie Megatrak dyferencjały montowane są do podwozia. W ten sposób prześwit zostaje zwiększony aż o 60 cm. Dźwigi Grove wyposażone są też w pięciopozycyjne podpory, rozstawiane w predefiniowanych pozycjach: 0%, 50%, 66%, 83% i 100%. Do wszystkich modeli żurawi wyposażonych w Crane Control System (CCS) może być dodany system MAXbase, który umożliwia sterowanie podporami, symetrycznie w prawo i lewo lub z przodu i z tyłu. Tak uzyskuje się lepszy dostęp do ciaśniejszych miejsc i bliższe usytuowanie miejsca pracy. Kabiny operatora w dźwigach Grove projektowane są w stylu „samochodowym”. Mają doskonałą widoczność dzięki dużym, przeszklonym powierzchniom, w ich wnętrzu znajdziemy ergonomiczny panel sterowania, regulowaną kierownicę, ogrzewanie i klimatyzację. Przy długich wysięgnikach bardzo praktyczna okazuje się możliwość odchylania kabiny o 20°.
W asortymencie Zeppelin Polska znajduje się wiele modeli dźwigów Grove o parametrach dostosowanych do różnych potrzeb ich użytkowników. Liderem w klasie 150 ton jest model GMK5150XL. Standardowo wyposażony jest on w wysięgnik główny 3 m - 68,7 m, 7-sekcyjny. Opcjonalnie można wybrać wysięgnik wahadłowy 11,2/17,8 m, a do tego przedłużenie wysięgnika: 1x8 m i przedłużenie ramienia wysięgnika: 1x8 m. Napęd w układzie 10x6x10 może opcjonalnie być zamieniony na 10x8x10. Jednostką napędową jest tutaj silnik Mercedes-Benz OM471LA o mocy 390 kW, przenoszenie napędu zapewnia skrzynia G 280-16.
Model GMK5250XL-1 oferuje najdłuższy wysięgnik 78,5 m na 5 osiach, udźwig maksymalny 250 ton i wysokość podnoszenia 109 m. GMK5250XL-1 wyposażony jest w system obsługi CCS z trybem konfiguratora wysięgnika i zmiennym pozycjonowaniem MAXbase. Napęd maszyny stanowi silnik Mercedes OM471LA z 16-biegową skrzynią biegów Mercedes G280.
Najpotężniejszym i najbardziej wszechstronnym pięcioosiowym żurawiem jest natomiast model GMK5250L-1 Zapewnia on największy udźwig, najlepszy wykres udźwigu w swojej klasie, doskonałą zwrotność, najkrótszy czas rozstawiania oraz pełen komfort i wygodę operatora. W swojej klasie jest prymusem. Żuraw posiada wysięgnik 70 m, wysięgnik dodatkowy zapewnia 12-37 m. Maksymalny udźwig wynosi w tym przypadku 250 ton, wysokość podnoszenia to maks. 110 m. Napęd maszyny stanowi silnik Mercedes Benz OM471LA o mocy 390 kW. Ciekawie prezentuje się też model GMK4070L, który oferuje najdłuższy wysięgnik o długości 60 m, będąc jednocześnie najlżejszym żurawiem w swojej klasie. Maksymalny udźwig wynosi w jego przypadku 70 ton, wysokość podnoszenia do 77 m.
Zadowoleni klienci postawili na żurawie Grove
Zamontuj kamery i zobacz więcej z Bosch
Rekordowa zyskowność budownictwa w 2022 roku
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę