[ATB] Nowości

Hitachi - Nowa koparka hybrydowa

Data publikacji:

We wrześniu zaprezentowano nową hybrydową koparkę hydrauliczną Hitachi ZH210-6. Zastosowano w niej sprawdzony, zaawansowany system hydrauliczny oraz nowe lekkie ramię.

W Europie, po raz pierwszy nową koparkę Hitachi zaprezentowano we wrześniu podczas międzynarodowych targów Matexpo. Model ZH210-6 został wystawiony przez oficjalnego dilera Hitachi w Belgii, firmę Luyckx. Producent podkreśla, że nowa hybrydowa koparka wyróżnia się najniższym zużyciem paliwa wśród innych modeli hydraulicznych koparek średniej wielkości produkowanych przez Hitachi. Co więcej, inżynierowie zadbali także o zmniejszenie emisji CO2 i obniżenie kosztów eksploatacji.
Premierowa koparka przeszła pozytywnie szereg testów na etapie opracowania projektu i produkcji. Obecnie trwają natomiast testy użytkowe. Właściciele firm budowlanych i operatorzy z Holandii, Belgii, Niemiec i Wielkiej Brytanii uczestniczą w zakrojonych na szeroką skalę testach modelu ZH210-6. Próby mają potrwać do początku przyszłego roku.
– Model ZH210-6 został opracowany przy użyciu sprawdzonej technologii Hitachi w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami. Łączy technologie z całej grupy Hitachi i oferuje wiodące w branży elementy zapewniające znacznie mniejsze zużycie paliwa niż poprzednie modele – komentuje Burkhard Janssen, dyrektor generalny ds. Zarządzania Produktami i Inżynieria w Hitachi Construction Machinery (Europa ) NV. – To doskonały przykład stałego zaangażowania firmy Hitachi w obniżanie kosztów utrzymania maszyn i zaawansowanego technologicznie podejścia do zmniejszenia wpływu produkowanych maszyn na środowisko naturalne – dodaje.

Dwa serca

Przejawem dążenia, o którym wspomina Janssen jest zastosowana technologia hybrydowa. Nowy układ napędowy Hitachi ZH210-6 obejmuje bowiem dwa silniki. Głównym źródłem mocy jest spalinowy, wysokoprężny silnik o mocy 73 kW (101 KM), który wspomagany jest za pomocą elektrycznej jednostki o mocy 44 kW (60 KM). Zastosowano tutaj mniejszy silnik spalinowy niż w modelu ZH210-5. W efekcie maszyna ma spalać o 12% mniej paliwa, zarówno w trybie PWR, jak i ECO (względem modelu ZH-5). Zestawiając nową konstrukcję z modelem standardowym ZX210-6 różnica w zużyciu paliwa wynosi już 20% (rzecz jasna na korzyść modelu hybrydowego).
W przeciwieństwie do standardowych koparek hydraulicznych Hitachi, w ZH210-6 nie zastosowano technologii selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Obniżono w ten sposób koszty eksploatacyjne związane z zakupem AdBlue. W miejsce technologii SCR wykorzystano zaawansowany katalizator utleniania (DOC) i filtr cząstek stałych (DPF). Dzięki temu jednostka napędowa jest zgodna ze standardami i wytycznymi normy emisji spalin Stage IV.
Producent zaznacza, że do zwykłej pracy wystarcza moc, jaką zapewnia silnik diesla. W sytuacji, gdy potrzebna jest pełnia możliwości nowej koparki, do pracy dołącza jednostka elektryczna. W efekcie nowy model wyróżnia się większą wydajnością, zarówno niż ZH210-5, jak i ZX210-6.

Akumulator

Zastosowanie nowej hybrydowej jednostki napędowej pociągnęło za sobą konieczność instalacji nowego akumulatora, który będzie magazynował energię elektryczną. W ZH210-5 zastosowano dwuwarstwowy kondensator elektryczny, który gromadzi energię wykorzystywaną do napędzania silnika i pomocniczo do obracania wieżyczki koparki. Nowy model wyposażono natomiast w akumulator litowo-jonowy o dużej pojemności opracowany przez firmę Hitachi Automotive Systems.
Podczas lekkiej pracy silnik wspomagania układu elektrycznego działa jak generator i ładuje akumulator litowo-jonowy, podobnie jak w samochodzie hybrydowym. W efekcie, w przypadku wykorzystania pełnej mocy koparki, wspomaganie głównego silnika może trwać dłużej. Warto dodać, że w ZH210-6 zastosowano również nową jednostkę sterującą przepływem mocy w maszynie, która wykorzystuje technologię sprawdzoną w przemyśle motoryzacyjnym.

Nowe lekkie ramię

Głównym elementem roboczym koparki ZH210-6 jest nowe ramię wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości. Producent podkreśla, że różnica w masie na korzyść nowego modelu hybrydowego względem wspomnianych wcześniej ZH210-5 i ZX210-6 sięga aż 15%. Lżejsze ramię łatwiej wprawić w ruch, potrzeba do tego mniejszej mocy, co w efekcie przekłada się na kolejne oszczędności. Inżynierowie Hitachi zapewniają, że zmniejszenie masy nie odbiło się negatywnie na wytrzymałości narzędzia. Wedle przeprowadzonych przez firmę testów wytrzymałość ramienia pozostała bez zmian na wysokim poziomie. W nowym modelu pracuje także zmodernizowany system hydrauliczny Trias-HX II.

BK

fot. firmowe

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.