W wyjątkowo szerokiej ofercie koparek gąsienicowych Hitachi, obejmującej maszyny o masie już od 1,1 t do aż 811 t, ważne miejsce zajmują minikoparki Zaxis. W tej grupie zwracają uwagę modele ZX17U-5/ZX19U-5 o masie 1,77/1,85 t oraz ZX26U-5 o masie 2,57-2,72 t wyróżniające się minimalnym zwisem.
W dwóch mniejszych maszynach z rozsuwanym podwoziem, w zakresie od 0,99 do 1,28 m, przy promieniu obrotu 68 cm, tył (ze zintegrowaną przeciwwagą) wystaje poza obrys gąsienic zaledwie na maks. 8 cm. Z kolei w modelu ZX26U-5, przy szerokości podwozia 1,5 m (stałe) i promieniu obrotu 79,5 cm, zwis tylny tylko o 9 cm. Maszyny napędzane są silnikami Yanmar o mocy znamionowej 10,6 kW/14,4 KM i 14,5 kW/19,7 KM (ZX26U), i mają hydraulikę o łącznym przepływie 55,7 i 83,1 l/min (ZX26U), w tym roboczą 38,4 i 60 l/min. Hydrostatyczny napęd zapewnia dużą prędkość jazdy (maks. do 4,2 i 4,5 km/h) oraz siłę uciągu (11,4 i 20,1 kN). Małe koparki Hitachi należą też do najszybszych i najmocniejszych. Według producenta modele ZX17U-5/ZX19U-5 zapewniają np. o 9% szybsze cykle robocze od innych porównywalnych maszyn oraz większe o 10% obciążenie. Siła odspajania (ISO) na łyżce sięga 16 i 22,3 kN (ZX26U), a na ramieniu 8,6/9,2 kN i 14,5 kN (ZX26U). Jeśli chodzi o głębokość kopania, najlepiej wypada model ZX26U-5, który kopie na maks. 2,73 m, podczas gdy ZX17U na 2,19 m, a ZXU19 na 2,39 m. Podobnie jest z innymi parametrami, w tym wysokością wysypu, która wynosi odpowiednio 3,03 (ZX26U; 3,2 m wersja z dachem), 2,51 oraz 2,61 m. Koparki wyróżnia szereg rozwiązań zwiększających trwałość i żywotność. Np. konstrukcję oparto na wytrzymalszej ramie typu D, a siłownik wysięgnika wyposażono w osłonę w kształcie w litery V. W wysięgniku zastosowano ponadto tuleje HN o wysokiej trwałości (tylko w Hitachi), które sprawdzają się nawet przy wydłużonych interwałach smarowania. Komfort wykraczający poza tę klasę maszyn zapewnia wygodna, bardzo dobrze wyciszona kabina z pneumatycznie amortyzowanym fotelem oraz rozlokowanymi w zasięgu rąk elementami sterowania, w tym hydraulicznymi dżojstikami sterowania pilotowego. Zadbano również o wygodę, jeśli chodzi o konserwację, serwisowanie i czyszczenie maszyn. Np. odpowiedni kształt obudowy zbiornika paliwa pozostawia więcej miejsca wokół otworu wlewowego, co ułatwia tankowanie, a odpowiednio wyprofilowany i nachylony lemiesz minimalizuje gromadzenie się brudu, co ułatwia czyszczenie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę