Interhandler/JCB - Pierwsza koparka dwudrogowa JS22WR

Interhandler/JCB - Pierwsza koparka dwudrogowa JS22WR

Realizowane programy modernizacji i rozwoju infrastruktury kolejowej zwiększają popyt na maszyny pracujące na torach. Ostatnio pomyślała o tym firma Interhandler, która we własnym zakresie zaprojektowała, zbudowała i wprowadziła na rynek 21-tonową koparkę dwudrogową JS22WR, opartą na seryjnej maszynie JCB.

Bazująca na standardowym modelu JS175W koparka JS22WR jest w firmie Interhandler w Toruniu doposażana w kompletne podwozie kolejowe oraz całe wyposażenie niezbędne do poruszania się i pracy na torach. – Stosowne zezwolenie Urzędu Transportu Kolejowego otrzymaliśmy pod koniec września i tak naprawdę jesteśmy obecnie jedyną firmą na rynku, która oferuje maszynę tego typu spełniającą najnowsze, aktualnie obowiązujące przepisy w tym zakresie – mówi Łukasz Rojko, inżynier ds. kolejnictwa w firmie Interhandler.

Bezpieczne przystosowanie

Oprócz specjalnego, dodatkowego podwozia szynowego koparka JS 22WR ma wszystkie zespoły i elementy niezbędne do pracy na torach, czyniące ją komfortową, efektywną i przede wszystkim bezpieczną. Jednym z najważniejszych elementów koparki kolejowej z Torunia jest system bezpieczeństwa firmy Prolec, której Interhandler jest w Polsce wyłącznym dystrybutorem. – To system zabezpieczający maszynę przed przeciążeniem, zapobiegający jej wywróceniu, którego nie można wyłączyć, gdy koparka znajduje się na torach. Konsekwencje wypadków na torowiskach są bowiem często dużo poważniejsze i kosztowniejsze niż na tradycyjnym placu budowy, nawet jeśli nikomu nic się nie stanie. System jest precyzyjnie skalibrowany i uwzględnia, czy maszyna stoi poziomo, czy jest przechylona, np. na zakrętach, gdzie różnica wysokości między szyną wewnętrzną a zewnętrzną może wynosić nawet 15 cm. Ze względów bezpieczeństwa koparka na torach podnosi więc mniej niż na gruncie, ale gdy zjedzie z torów, system można wyłączyć i wówczas udźwig i siła wysięgnika są takie, jak w maszynie kołowej. Oprócz tego system pozwala ustawić wirtualne ściany i sufit, których wysięgnik w żadnym wypadku nie przekroczy, co pozwala ograniczyć obszar roboczy odpowiednio do warunków – informuje Łukasz Rojko.
Wśród innych elementów wyposażenia kolejowego instalowanego w Toruniu są m.in. trzy przepisowo rozmieszczone reflektory (jak w lokomotywie), radio kolejowe polskiej produkcji zapewniające łączność zgodną z obowiązującymi standardami, dwutonowa syrena kolejowa. Ważnym uzupełnieniem zwiększającym komfort jest centralny system smarowania. – Górna część maszyny jest smarowana cały czas, natomiast dolną raz dziennie podłącza się przewodem do układu smarowania i uruchamia pompę, co pozwala w dwie minuty nasmarować wszystkie 50 czy 60 punktów smarnych w tej części. Ręczne wykonanie tej czynności zajęłoby zbyt dużo czasu i byłoby zapewne często zaniedbywane, dlatego wprowadziliśmy to rozwiązanie – wyjaśnia Łukasz Rojko.

Na dobrej bazie

Kolejowa koparka Interhandlera jest po przebudowanie nieco cięższa od oryginału - bez osprzętu waży nominalnie 20,8 t, podczas gdy wyjściowy model JS175W z podporami i wysięgnikiem dwuczłonowym ma masę roboczą 18,3 t. Wyposażona jest oczywiście w ten sam 4-cylindrowy silnik JCB Ecomax o mocy 129 kW/175 KM, który od roku 2020 będzie już w wersji spełniającej normę emisji spalin Stage V, dzięki zastosowaniu SCR i DPF. Po torach JS22WR porusza się na kołach stalowych, ale napęd ma od również przylegających do szyn ogumionych kół jezdnych, wyposażonych w specjalne opony marki Camso z częściowo gładkim bieżnikiem (dla lepszej przyczepności), których Interhandler jest również wyłącznym dystrybutorem.
Pod względem parametrów koparka kolejowa SJ22WR nie odbiega od wyjściowego modelu SJ175W, choć na torach są one ograniczone ze względów bezpieczeństwa. Stojąc na ziemi, zależnie od długości ramienia (2,25; 2,7 lub 3,05 m), oferuje maksymalną głębokość kopania od 5,3 do 6,1 m, wysokość wysypu od 7 do 7,57 m, zasięg na poziomie gruntu od 8,4 do 9,19 m oraz maksymalną (boost) siłę odspajania na ramieniu od 94,14 do 70,95 kN i na łyżce 105,32 kN. Maszyna jest oprócz tego dozbrajana w Toruniu w obrotową głowicę marki Engcon, dzięki czemu może współpracować z szeregiem oferowanych przez Interhandler specjalistycznych narzędzi i urządzeń kolejowych, a także z klasycznym osprzętem koparkowym.

SS

Reklama
Powiązane artykuły