18 grudnia 2018 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczył w podpisaniu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych umów na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej 8 projektów transportowych. Wszystkie inwestycje otrzymały w sumie ponad 680 milionów złotych dofinansowania unijnego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartość projektów to ponad 1 485 milionów złotych.
- Środki europejskie pozwalają na realizację ambitnych planów modernizacji polskiej kolei. Większe bezpieczeństwo, lepszy komfort podróżowania, nowe możliwości transportu towarów – to wszystko jest możliwe dzięki determinacji spółek kolejowych odpowiedzialnych za inwestycje kolejowe oraz dzięki wsparciu unijnemu. Dbamy o to, aby pieniądze, jakie płyną do Polski z Unii Europejskiej były dobrze wykorzystywane: aby pracowały dla polskiej gospodarki i aby zwiększały możliwości rozwoju – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Dofinansowane projekty transportowe:
Zakup wagonów platform do przewozów intermodalnych przez PKP CARGO SA (Wagony platformy do przewozów intermodalnych)
wartość całkowita projektu: 451,5 mln zł wartość dofinansowania z UE: 183,4 mln zł Beneficjent: PKP CARGO SA
Projekt obejmuje zakup nowego taboru, który zostanie przeznaczony m.in. do obsługi relacji prowadzonych pomiędzy terminalami morskimi i lądowymi. Połączenia będą realizowane w 91 relacjach, które obejmą terytorium niemal całego kraju. W ramach projektu PKP CARGO SA zakupi 936 nowobudowanych wagonów platform, przeznaczonych do przewozu kontenerów.
Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewozów intermodalnych
wartość całkowita projektu: 227,6 mln zł wartość dofinansowania z UE: 92,4 mln zł Beneficjent: PKP CARGO SA.
Projekt obejmuje zakup 5 nowo budowanych lokomotyw wielosystemowych oraz 220 wagonów platform do przewozów intermodalnych. Tabor zostanie przeznaczony do obsługi relacji w ruchu międzynarodowym. Projekt przyczyni się do promocji transportu intermodalnego w Polsce. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego taboru do przewozu ładunków wzrośnie jakość usług przewozowych świadczonych przez PKP CARGO SA. Zaspokojony zostanie również rosnący popyt na przewozy intermodalne wśród klientów. Kolejowy transport towarowy stanie się bardziej konkurencyjny. Wzrośnie też pozycja PKP CARGO SA na rynku przewozów intermodalnych.
Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami - Etap II - część wiaduktowa
wartość projektu: 176,7 mln zł wartość dofinansowania z UE: 56,6 mln zł Beneficjent: PKP PLK SA.
Projekt zakłada likwidację 4 przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych w następujących lokalizacjach:
Powstanie też dokumentacja projektowa dla likwidacji piątego przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu z ul. Krasińskiego w Sulejówku oraz budowy w tym miejscu wielopoziomowego skrzyżowania. Nowe skrzyżowania zostaną wybudowane w ciągu linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol (odcinek Warszawa Wschodnia – Sulejówek Miłosna).
Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym
wartość całkowita projektu: 162 mln zł wartość dofinansowania z UE: 137,7 mln zł Beneficjent: Główny Inspektorat Transportu Drogowego
Zakres projektu obejmuje:
Dzięki zastosowaniu bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń rejestrujących wzrośnie efektywność systemu CANARD. Powiększy się też obszar objęty automatycznym nadzorem nad ruchem drogowym.
Projekt modernizacji i rozbudowy Terminala Intermodalnego w Małaszewiczach wraz z zakupem wyposażenia
wartość całkowita projektu: 31,9 mln zł wartość dofinansowania z UE: 12,8 mln zł Beneficjent: PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze Sp. z o.o.
Projekt przewiduje modernizację i rozbudowę Terminala Intermodalnego w Małaszewiczach (gmina Terespol, województwo lubelskie) oraz zakup wyposażenia. Inwestycja obejmuje:
Źródło:Ministerstwo Infrastruktury
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę