Zainwestowanych 110 mln funtów, ponad 4 lata wytężonej pracy konstruktorów, tysiące wymagających testów musiało przynieść rezultaty. W efekcie powstały najbardziej zaawansowane, zdaniem firmy JCB najlepsze w jej historii, nowe koparki gąsienicowe z serii X, wyróżniające się zwiększoną wydajnością przy zredukowanych kosztach eksploatacji, wysokim poziomem bezpieczeństwa, komfortu i ergonomii, maksymalnie uproszczoną konserwacją i obsługą, wysoką trwałością i jakością wykonania.
Nową ofertę otwierają modele 210X i 220X w klasie 21-26 ton, wyposażone w 4-cylindrowy silnik JCB EcoMAX, spełniający normę emisji spalin Stage IV, który potwierdził swoją niezawodność i trwałość podczas 110 tys. godzin prób w 70 różnych maszynach w najbardziej wymagających zadaniach i warunkach. Ekonomiczną jednostkę wyróżnia również niskie spalanie, a zastosowane automatyczne funkcje przechodzenia na bieg jałowy podczas przerw w pracy oraz wyłączania w razie dłuższej bezczynności pozwalają zaoszczędzić dodatkowe 5% paliwa.
Raj dla operatora
Powiększoną o 15% w stosunku do poprzedniej wersji, najprzestronniejszą w klasie kabinę CommandPlus, wykończoną materiałami wysokiej jakości, wyposażono m.in. w efektywną wentylację (11 regulowanych wylotów) i klimatyzację oraz wiodący w branży odchylany o 145° fotel Grammer z regulowanymi szerokimi podłokietnikami. Lepsza izolacja kabiny za pomocą podwójnych amortyzatorów wiskotycznych (opcja) oraz jej uszczelnienie ograniczyło drgania i hałas, którego poziom wewnątrz wynosi zaledwie 67,6 dB. Pozytywnie oceniony przez operatorów z całego świata układ elementów sterujących pozwala bez wysiłku w pełni kontrolować maszynę. Dżojstiki oraz pokrętła i przełączniki sterujące umieszczono na konsolach podwieszonych do fotela i poruszających się wraz z operatorem, co ułatwia precyzyjną obsługę i zmniejsza zmęczenie. W dżojstiku zintegrowano sterowanie prędkością jazdy oraz przycisk umożliwiający skonfigurowanie obsługi różnych funkcji (w opcji dżojstik z 4 przyciskami). Do swoich potrzeb można też dostosować elementy sterowania proporcjonalnego, wprowadzając preferowane ustawienia szybkości działania i sterowania osprzętem. Zmieniono również konstrukcję pedałów jazdy, które mają profil teowy oraz antypoślizgowe pokrycie. Pracę ułatwia także przycisk start-stop, przyspieszający rozruch po zgaszeniu silnika, oraz szybko osiągana gotowość do kopania, już po 2 sek. od uruchomienia. Uproszczono intuicyjne wielojęzyczne menu terminala. Obecnie operator nie musi już sam wybierać optymalnego trybu pracy, bo automatycznie wykonuje to za niego maszyna, dobierając najlepsze parametry robocze. Do dyspozycji jest za to system wyboru osprzętu (w standardzie dla 10 narzędzi), który zapewnia odpowiednie ciśnienie i przepływ.
Ekstra efektywna
Najnowszą hydraulikę oparto na pompach osiowo-tłokowych Kawasaki najnowszej generacji o zmiennym wydatku, powiększonym o 14% bloku zaworowym Kayaba oraz na wężach hydraulicznych Gates o średnicy powiększonej o 25%. Aby zapewnić solidne połączenia węży, szeroko zastosowano również kołnierzowe złącza hydrauliczne SAE. Innowacyjny system regeneracji wymusza recyrkulację oleju w siłownikach, co gwarantuje krótsze cykle robocze i mniejsze zużycie paliwa. W porównaniu do poprzednich wersji koparek, wprowadzone zmiany zapewniają generalnie zwiększoną o 10% wydajność przy niższym o nawet 15% zużyciu paliwa. Dodatkowo przycisk „power boost” umożliwia podniesienie ciśnienia roboczego o 10% przez czas do 9 sekund, co pozwala wzmocnić siłę zrywania w trudnych warunkach. Wszechstronność i efektywność zwiększa funkcja pływająca wysięgnika, a także dostępne wysięgniki - dwuelementowy (5,7 m) oraz Long Reach (8,7 m, ramię 6,4 m) o zasięgu ponad 15,5 m na gruncie i głębokości kopania prawie 12 m. Wymianę narzędzi przyspiesza i ułatwia szybkozłacze hydrauliczne osprzętu, a przy złączach hydraulicznych SAE (opcja) standardem są zawory odcinające, umożliwiające szybkie podłączanie węży.
Światowa jakość
Konstrukcję koparek oparto na spawanej przez roboty ramie typu X oraz równie solidnej ramie górnej, ze sztywnymi płaskimi osłonami bocznymi i dwuwarstwowymi ocynkowanymi przed lakierowaniem drzwiami, z nowymi, również galwanizowanymi zawiasami. Spawany automatycznie wysięgnik z ramieniem kopiącym nowej konstrukcji wykonano z bardzo sprężystej, wytrzymałej stali oraz wzmocniono trzema płytami osłonowymi i odlewanymi końcówkami. Bardzo trwałą ochronę antykorozyjną zapewnia malowanie elektroforetyczne EPD, pokrywające nawet najbardziej trudne do zabezpieczenia zakamarki i krawędzie równomierną powłoką. Finalnie wszystkie maszyny przechodzą 1232 kontrole najbardziej obciążonych punktów przy oddziaływaniu drgań, ciśnienia i wysokich temperatur odwzorowujących warunki rzeczywiste. Ograniczono także potrzeby serwisowe. Np. okres eksploatacji filtra powietrza silnika wynosi teraz 2000 godzin, z 1000 do 2000 godzin wydłużono też okres międzyprzeglądowy głównego filtra hydraulicznego. Zastosowano lepszy gatunek oleju silnikowego oraz nowe filtry paliwa, wymieniane co 500 godzin. Z kolei wykonane z brązu impregnowanego grafitem tuleje połączeń ruchomych wysięgnika i ramienia kopiącego wydłużyły interwały smarowania do 250 godzin. Generalnie na każde 500 godzin pracy wymaganych jest teraz tylko 10 kontroli.
Jest bezpiecznie
Koparki zoptymalizowano również pod kątem ochrony pracowników i samej maszyny. Obrotowe nadwozie i przeciwwagę zabezpiecza lekko wysunięta dolna krawędź z listwą odbojową, która jako pierwsza przyjmuje ewentualne uderzenia, co zapobiega uszkodzeniu czy zarysowaniu nadwozia. Z tego samego powodu nieco głębiej osadzone są również drzwi przedziału bocznego, a także standardowe bariery boczne (pełne w opcji) zabezpieczające łatwo dostępną, płaską platformę na szczycie nadwozia z pokrywą do silnika. Poruszanie się po maszynie ułatwiają dobrze rozmieszczone poręcze i uchwyty oraz duże stopnie i powierzchnie z perforowanym, antypoślizgowym wykończeniem. Fabrycznie montowane zawory bezpieczeństwa zapobiegają opadnięciu wysięgnika i ramienia w razie pęknięcia węża (w opcji są też zawory osprzętu), a na liście opcji jest m.in. ogranicznik ramienia, konfigurowany z wyświetlacza, zapobiegający uderzeniu w kabinę. Bezpieczeństwo podczas pracy zapewniają też opcjonalne kamery.
SS
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę