Firma JCB opracowała nowe rozwiązanie do palowania. Najnowszą maszyną na rynku inżynierii lądowej jest JCB Pilingmaster, plasująca się pomiędzy małymi modułami do palowania w strefie dla pieszych a pełnowymiarowymi maszynami gąsienicowymi. Elastyczna i zwrotna maszyna została opracowana we współpracy z inżynierami lądowymi z całej Wielkiej Brytanii.
Koncepcja maszyny Pilingmaster pojawiła się dwa lata temu. Przez ten czas firma JCB współpracowała z wykonawcami z Wielkiej Brytanii zajmującymi się palowaniem i inżynierią lądową, chcąc dopracować i poprawić początkowy projekt. Wiązało się z modernizacją graniatki, wzmocnieniem ramy do palowania oraz zwiększeniem wydajności silnika i wciągarki. Maszyna Pilingmaster została opracowana z wykorzystaniem podwozia koparko-ładowarki JCB z napędem na cztery koła i z czterema kołami skrętnymi. Dzięki temu zapewnia bardzo dużą zwrotność podczas wykonywania prac i jazdy poza placem budowy.
Oszczędna i wydajna praca
Maszyna Pilingmaster jest napędzana sprawdzonym silnikiem wysokoprężnym EcoMAX firmy JCB o mocy 81 kW/109 KM, spełniającym wymogi normy Tier 4 Final, o momencie obrotowym 516 Nm. Maszyna JCB Pilingmaster osiąga moment obrotowy głowicy wynoszący do 1,25 ton i pozwala na wykonywanie otworów o średnicy od 350 do 600 mm i głębokości 14 m. Mimo niewielkiej masy i małych rozmiarów, maszyna ta jest bardzo produktywna i przy zamontowanym standardowym wiertle o średnicy 450 mm osiąga wydajność 150 mb/dobę. Maszyna może jechać na plac budowy z prędkością do 40 km/h (wysokość transportowa poniżej 4 m), co ogranicza potrzebę korzystania z kosztownego transportu. W wyposażeniu standardowym znajduje się automatyczny system amortyzacji łyżki (SRS), który ogranicza kołysanie ramion ładowarki i zwiększa komfort jazdy operatora. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu pozwala zachować optymalną przyczepność na placu budowy w każdych warunkach, a opony o zoptymalizowanej masie i dużej średnicy oraz nisko umieszczony środek ciężkości pomagają zminimalizować nacisk na podłoże.
Ze względu na masę maszyny i możliwość pracy w ograniczonych przestrzeniach koniecznych jest dużo mniej przygotowań obszaru roboczego, niż ma to miejsce w przypadku większych modeli gąsienicowych. Ograniczona została też konieczność zastosowania mat, co zapewnia dodatkowe oszczędności i skraca czas przygotowania do palowania. W wyposażeniu standardowym znajduje się mocowanie wysięgnika z przesuwem bocznym, dzięki czemu JCB Powerslide pozwala operatorom dosięgnąć nawet trzech pali z jednego ustawienia, ograniczając przy tym konieczność czasochłonnego przemieszczania maszyny i zwiększając wydajność. W przeciwieństwie do konwencjonalnego osprzętu tego typu maszyna Pilingmaster jest także wyposażona w obsługiwaną dżojstikiem ładowarkę czołową, której można używać do usuwania nadmiaru materiału i oczyszczania przestrzeni roboczej po zakończeniu palowania.
Maszyna Pilingmaster jest wyposażona w wytrzymałą, opracowaną przez firmę JCB graniatkę z wieloma sekcjami wewnętrznymi. Pozwala to na osiągnięcie głębokości 14 m bez konieczności przerwania wiercenia, aby dodać kolejne sekcje graniatki. Hydrauliczna wciągarka Brevini z automatycznym hamulcem zapobiega zbytniemu nawinięciu liny stalowej, a ogranicznik siłownika ramienia zapobiega jego nadmiernemu wysunięciu i potencjalnym uszkodzeniom.
Królestwo operatora
Atutem maszyny jest wygodna kabina, która zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach na obszar roboczy. Miejsce pracy operatora wyposażone jest w podgrzewany fotel na zawieszeniu pneumatycznym, montowane w fotelu dżojstiki sterujące podobne do stosowanych w koparkach oraz dużą liczbę schowków. Warto przy tym zwrócić uwagę na nowy wyświetlacz zamontowany w kabinie, który zapewnia dostęp do wszystkich danych dotyczących wiercenia. Pozwala on monitorować pionowość, głębokość palowania oraz ciśnienie przy zastosowanym docisku i momencie obrotowym. Maszyna jest także wyposażona we wszystkie automatyczne funkcje charakterystyczne dla koparko-ładowarek firmy JCB. Należą do nich funkcja automatycznej kontroli maszyny, pozwalająca na codzienną elektroniczną kontrolę z wnętrza kabiny oraz funkcja automatycznego biegu jałowego, automatycznie włączająca bieg jałowy silnika, gdy maszyna jest nieużywana. Podnoszona pokrywa silnika ułatwia prowadzenie prac serwisowych i zapewnia dostęp do wszystkich podzespołów, w tym filtrów i wlewów. Tankowanie maszyny odbywa się z poziomu podłoża, podobnie jak serwisowanie modułu do palowania, który można złożyć do przodu. Maszyna Pilingmaster będzie również standardowo wyposażona w układ telemetryczny JCB LiveLink pozwalający administratorom flot na monitorowanie maszyny i zdalną diagnostykę.
GAfot. firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę