Joskin - Do transportu skał
Przyglądając się dostępnej na rynku ofercie środków transportu dla budownictwa nie sposób pominąć urządzenia oferowane przez renomowaną firmę Joskin. W bogatej palecie produktów belgijskiego producenta znajduje się bowiem bardzo mocna tylnozsypowa wywrotka skorupowa Trans-KTP, którą śmiało można zaliczyć do najtrwalszych przyczep do przewożenia twardych kruszyw czy innych tego typu materiałów.
Seria Trans-KTP obejmuje przyczepy o ładowności konstrukcyjnej od 9 do 27 t (pojemność skrzyni od 5,1 do 13,9 m³), wyposażone w skorupy o takiej samej szerokości, wynoszącej z przodu 2,18 i z tylu 2,26 m (podłoga 1,8 – 1,88 m), a różniące się długością (od 4,5 do 6,5 m) i wysokością burt (od 0,5 m do 0,95 m). Warto przy tym docenić łatwość opróżniania, co jest zasługą rozszerzającej się ku górze i ku tyłowi skrzyni, z łukowatym połączeniem ścian i podłogi. Przy tym wywrotki z serii Trans-KTP mogą być wyposażone w podwozie na jedno-, dwu- lub trzyosiowych wózkach Cross-Over lub Roll-Over, również ze skrętnymi osiami i zawieszeniem o różnej konstrukcji, także z hydraulicznym. Mniejsze z nich - modele Trans-KTP 9, 11 i 15 można wykorzystać również do transportu mniejszych koparek i ładowarek.
Skrzynia z Hardoksu
Znakiem rozpoznawczym przyczep budowlanych firmy Joskin są bez wątpienia stożkowate skrzynie wykonane ze stali Hardox 450 o grubości 4, 5 lub 6 mm (w zależności od ładowności), charakteryzującej się specjalnymi właściwościami, dzięki którym przyczepy Trans-KTP są predestynowane do ciężkiego transportu. Używana do budowy skorupy stal wyróżnia się bowiem wysoką plastycznością - nawet 3 do 5 razy większą niż tradycyjnej stali, umożliwiającą po odkształceniu powrót do pierwotnej formy, co zapobiega trwałym deformacjom. Poza tym stal Hardox 450 jest od 2 do 4 razy twardsza, przez co wykazuje większą odporność na uderzenia i ścieranie. Skrzynie w przyczepach Trans-KTP są przy tym zbudowane jedynie z dwóch arkuszy blachy, bez poprzecznego spawu łączącego. Poza tym mocna stal i optymalny kształt skorupy sprawiają, że wzmocnienia boczne w ścianach oraz w podłodze są zbędne, co zmniejsza masę przyczepy.
Plusem jest bez wątpienia również długi siłownik wywrotu (od 19 do 70 l) z zaworem bezpieczeństwa połączonym z ramą przegubem o podwójnej osi obrotu, usytuowany blisko dyszla, co zmniejsza naprężenia działające na skrzynię, chroni konstrukcję przed deformacją i zapewnia maksymalną stabilność. W opcji dostępny jest siłownik wywrotu zamocowany do przedniej ściany (zamiast pod skrzynią) oraz własny układ hydrauliczny przyczepy z pompą do zasilania siłownika niezależnie od hydrauliki ciągnika. Na życzenie użytkownika przyczepę Joskin można wyposażyć m.in. w aluminiowe nadstawy (250 i 500 mm), listwę z PCV zabezpieczającą krawędź skrzyni, system ważenia ładunku (tylko w wersji z podwoziem Hydro i dyszlem hydraulicznym) czy różne systemy przykrycia skrzyni.
GA
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów: