Joskin, belgijski producent maszyn rolniczych z siedzibą w Soumagne, od wielu lat specjalizuje się w szeroko rozumianym obszarze transportu. W ofercie produktowej firmy znajdują się przyczepy uniwersalne, burtowe, skorupowe objętościowe itd. Ważną część stanowią również przyczepy dedykowane działalności budowlanej. Seria Trans KTP doskonale sprawdzi się podczas prac związanych z ogrodnictwem, działalnością komunalną, a także przy transporcie ciężkich ładunków masowych.
Ciężkie przyczepy KTP dostępne są w postaci dwuosiowych modeli 17/22/24 o ładowności od 17 do 24 ton oraz wersje trzyosiowe 27/65TRM i 34/72 TRM o ładowności 27-30 ton.
Modele 17/50 i 22/50 standardowo wyposażono w układ jezdny typu Cross-Over z parabolicznymi resorami, cechującym się znacznym prześwitem. Alternatywnie, możliwe jest zastosowanie układu wahaczowego, dostosowującego się sprawnie do ukształtowania terenu, gwarantującego stabilność w każdych warunkach. Dla dalszej maksymalizacji komfortu użytkowania, Joskin oferuje opcje Hydro-Tandem i Hydro-Pendul. W tym miejscu zaznaczyć trzeba, że wszystkie przyczepy trójosiowe posiadają już standardowo układ jezdny Hydro-Tridem, który nie tylko obejmuje hydrauliczne zawieszenie osi z dużym zakresem ugięcia ±240 mm, ale także dwie osie skrętne wymuszające oraz pierwszą oś podnoszoną do jazdy bez ładunku. Topowy model 34/72 Tridem został wyposażony w układ jezdny Hydro-Pendul z podwójną osią skrętną wymuszającą i pierwszą osią podnoszoną, co jeszcze bardziej zwiększa elastyczność i stabilność w zróżnicowanych warunkach pracy.
Rama modeli 17, 22 i 27 ma szerokość 900 mm, natomiast w wersji 34/72 jest jeszcze węższa, o szerokości 700 mm. Węższa rama daje możliwość wyposażenia przyczepy w szerokie koła do 666 mm, wówczas jej całkowita szerokość nie przekracza 2,55 m. Umożliwia to jeszcze większy kąt skrętu bez wpływu na moc układu hamulcowego lub innych kluczowych elementów. Siłownik wywrotu, w tym przypadku umiejscowiony z przodu skrzyni (poza modelem 34/72, gdzie znajduje się w ramie), zapewnia w takim samym stopniu bezpieczeństwo i stabilność jak w położeniu standardowym pod nadwoziem. Przyczepy 17, 22, 27 i 34 są wyposażone w stały dyszel, którego konstrukcja zapewnia bardzo wysoką wytrzymałość i duży kąt skrętu. Dyszel jest zamontowany dość głęboko pod ramą i zapewnia większą zwrotność i stabilność w każdych warunkach terenowych. To rozwiązanie zapewnia sztywną linię uciągu i duże ugięcie pionowe na oczku, a więc znaczącą amortyzację wstrząsów. Zawieszenie dyszla z resorem poprzecznym dodatkowo poprawia komfort jazdy. Model 34/72 jest standardowo wyposażony w oleopneumatyczne zawieszenie dyszla, co jest dostępne jako opcja w pozostałych wersjach.
W porównaniu do wersji przyczep 9/11/15, większe modele mają grubszą blachę skrzyni ładunkowej 5 lub 6 mm. Wszystkie wywrotki Joskin można oczywiście indywidualnie doposażyć, tak aby jak najlepiej spełniały swoje zadania. Można tutaj wybrać stalowe nadstawki 15-25 cm, systemy przykrywania w tym plandeki, siatki, drzwi, dodatkowe nadstawki aluminiowe, automatyczne smarowanie itd.
Specjalnie dla wersji 17/50 i 22/50 jest przygotowany wózek Cross - Over z resorami parabolicznymi 1600 mm, dla modelu 24/50 hydrauliczne zawieszenie osi i oś skrętną wymuszającą z widełkowym uchwytem sprzęgu. Dla wersji 27/65 dostępne jest hydrauliczne zawieszenie osi z rozstawem 1550 mm z powrotem do poziomu sterownym ręcznie, dwie osie skrętne wymuszające, stabilizator przepływu i podnośnik osi przedniej. W największym modelu 34/72 specjalne wyposażenie obejmuje automatyczny powrót do poziomu do oleopneumatycznego zawieszenia dyszla, hydrauliczne zawieszenie osi z rozstawem 1820 mm, dwie osie skrętne wymuszające, osłony ochronne z przodu ramy, stabilizator wywrotu i dwukierunkowy podnośnik osi przedniej.
Seria przyczep budowlanych Trans-KTP firmy Joskin zostaje rozszerzona o nowy model 24/54 Hydro-Pendul o maksymalnej ładowności konstrukcyjnej wynoszącej 24 tony oraz pojemności skrzyni ładunkowej 13 m3. Model oznaczony 24/54 ma europejską homologację, a w standardowym wyposażeniu posiada hydrauliczne zawieszenie Hydro-Pendul, co zagwarantuje komfortową jazdę nawet w trudniejszym terenie oraz wysoki poziom bezpieczeństwa podczas transportu drogowego.
Nowa wywrotka Trans-KTP 24/54 to obecnie największy dwuosiowy model w ofercie firmy Joskin. Konstrukcja przyczepy oparta jest na ramie o szerokości 700 mm. Można dzięki temu zamontować do niej opony o szerokości maksymalnej 666 mm, bez przekraczania wymaganych 2,55 m. Maksymalna średnica stosowanych kół może natomiast wynosić 1,5 m. Większa średnica oznacza łatwiejszą jazdę i większy prześwit, a to niezaprzeczalne zalety przy budowlanych robotach ziemnych. Węższa rama, w połączeniu z montowaną standardowo osią skrętną wymuszającą, pozwala uzyskać szerszy kąt skrętu. Rozstaw osi przyczepy wynosi 1820 cm, a dopuszczalne obciążenie na oś przy 40 km/h to 10 ton.
Istotną zaletą modelu Trans-KTP 24/54 jest standardowe wyposażenie w postaci ramy z zawieszeniem Hydro-Pendul. Aby zoptymalizować linię jazdy przyczepy, punkt obrotowy o średnicy Ø60 mm został delikatnie przesunięty. Ramiona, które łączą osie z ramą, zostały wyposażone w silentbloki, co eliminuje potrzebę smarowania i ogranicza tym samym zakres konserwacji. Siłowniki zawieszenia posiadają przemysłowe przeguby kulowe o średnicy 50 mm. Dzięki tym rozwiązaniom, użytkowanie modelu Trans-KTP 24/54 staje się jeszcze bardziej efektywne i komfortowe, zwłaszcza w warunkach trudnego terenu. Na komfort jazdy wpływ ma również hydrauliczne zawieszenie dyszla, który został podniesiony dla uzyskania zwiększenia prześwitu, utrzymania odpowiedniej linii jazdy i optymalizacji ustawienia układu kierowniczego. W modelu 24/54 wąski dyszel posiada oczko pociągowe kuliste z osłoną. W ten sposób zwiększenie promienia skrętu ciągnika nie skutkuje już ryzykiem uszkodzenia układu kierowniczego.
Skrzynia ładunkowa przyczepy KTP 24/54 wykonana jest ze stali Hardox 450 o wysokiej granicy plastyczności. Prawdopodobieństwo trwałych odkształceń i uszkodzeń mechanicznych jest więc znacząco zmniejszone. Skrzynia ma kształt trapezowy, gdzie tył jest o 8 cm szerszy niż przód. Takie rozwiązanie z pewnością ułatwia opróżnianie ładunku. Wysokość przyczepy wynosi 105 cm, ale stosując nakładki o wysokości 15 cm, ładunek usypany ze stertą może osiągnąć nawet 17 m3. Skrzynia przyczepy mocowana jest do ramy za pomocą masywnych zawiasów wywrotu, co zapewnia większą stabilność podczas wywrotu. Do wywrotu skrzyni wykorzystuje się układ hydrauliczny ciągnika, w opcji dostępna jest również pompa hydrauliczna napędzana przez WOM, umieszczona w ramie, za przednią częścią. Całość, także przewody hydrauliczne są tutaj dobrze zabezpieczone przed potencjalnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Siłownik wywrotu o pojemności 42 l znajduje się w ramie, pod nadwoziem i dla zapewnienia bezpieczeństwa jest wyposażony w czujnik krańcowy.
W standardowym wyposażeniu przyczepy KTP 24/54 znajdują się system oświetlenia, błotniki z ocynkowanej stali, częściowo przymocowane do skrzyni i do ramy oraz przedłużone gumowymi chlapaczami, a także wysuwany zderzak hydrauliczny. Z opcji można wybrać między innymi ręczny korektor nachylenia służący do wypoziomowania przyczepy na nierównym podłożu oraz różne systemy przykrywania skrzyni ładunkowej w tym osłona siatkowa, dwuskrzydłowa sztywna osłona z aluminium itd.
Pieniądze z KPO coraz bliżej
Uniwersalność kosiarek wysięgnikowych wynika z faktu, że zastosowanie ramienia roboczego pozwala kosić trudno dostępne miejsca.
Kosiarki Kuhn. Efektywne na wysięgniku
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę