Po wprowadzeniu w roku 2016 koparki rozbiórkowej SK210D i niedawnym debiucie modelu SK350DLC-10, firma Kobelco Construction Machinery Europe uzupełniła ostatnio portfolio o 20-tonowy model SK140SRD. To najmniejsza maszyna tego producenta dla sektora rozbiórek i recyklingu, oferująca wiele funkcji znanych z dotychczas oferowanych większych modeli.
Od wprowadzenia pierwszej maszyny do demontażu samochodów w roku 1979 w Japonii, firma Kobelco sprzedała ponad 1200 maszyn tego typu, koncentrując się na ich nieustannym rozwoju i modernizacji. W rezultacie maszyny recyklingowe tej marki są znane z efektywności i niezawodności, a nowy model SK140SRD tylko to potwierdza, wyróżniając się także niższą hałaśliwością i mniejszym zużyciem paliwa oraz lepszą czystością spalin. Zastosowanie katalizatora DOC i układu SCR w 3-litrowym silniku Isuzu o mocy 71,3 kW/97 KM (Stage IV) gwarantuje w porównaniu ze starszymi modelami obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) o ok. 88%, przyczyniając się także do wzrostu mocy i niższego zużycia paliwa. Z kolei innowacyjny zintegrowany system redukcji hałasu i zapylenia firmy Kobelco (iNDr - Integrated Noise and Dust Reduction System) w układzie chłodzenia silnika pomaga utrzymać chłodnice w czystości, minimalizując dodatkowo przestoje konserwacyjne.
Wydajny odzysk
Każdego roku w Europie z użytku wycofuje się ok. 6 mln pojazdów, które mają znaczną wartość jako źródło części zamiennych i surowców wtórnych. Typowy samochód osobowy jest wykonany w około 65% ze stali i żelaza, zawiera również duże ilości miedzi, aluminium, szkła i tworzyw sztucznych, dzięki czemu co najmniej 95% jego całkowitej masy może zostać poddane recyklingowi i ponownie wykorzystane. Model SK140SRD został zaprojektowany specjalnie do szybkiej, bezpiecznej rozbiórki pojazdów na tzw. czynniki pierwsze i odzyskiwania materiałów oraz części, zapewniając w porównaniu z demontażem ręcznym nawet do czterech razy większą wydajność i niższe koszty pracy. Specjalne, hydrauliczne ramiona zaciskowe (chwytające) maszyny skutecznie przytrzymują pojazd z dużą siłą (do 137 kN) w różnych pozycjach, zapewniając optymalny dostęp do poszczególnych podzespołów i ułatwiając ich całkowity demontaż. Wyposażone w różne elementy robocze i działające z ogromną siłą zgniatającą ramiona (od 216 kN na końcach ramion do 324 kN) są także pomocne w demontażu. Ich zęby mogą służyć do oddzielania przekładni od bloków silnika, ściągacz pozwala usuwać deski rozdzielcze i płytki obwodów, a element w formie kotwicy umożliwia łatwe zginanie długich elementów. Z kolei instalowane na ramieniu koparkowym, przystosowane do dużych obciążeń szczypce na obrotowej (360°) głowicy oferują maksymalnie mocne trzymanie, łamanie, przecinanie i ściąganie, a jednocześnie są wystarczająco elastyczne, aby z wyczuciem i precyzyjnie oddzielać części.
Mocna i bezpieczna
Zakłady rozbiórki i recyklingu wymagają wyjątkowo solidnych maszyn, dlatego SK140SRD ma wzmocnioną ramę dolną i górną, specjalnie zaprojektowane szczęki zaciskowe oraz układ obrotu, odpowiednio do cięższej przeciwwagi, zapewniającej większą stabilność. Oprócz tego wysięgnik i ramię typu HD wzmocniono grubymi stalowymi płytami, zwiększając odporność na skręcanie. Koniec ramienia wyposażono również w dodatkową osłonę, wzmacniającą je i chroniącą przed uszkodzeniem. Osłonami zabezpieczono też siłowniki wysięgnika. Ponieważ praca w zakładach utylizacji pojazdów jest uciążliwa i bywa niebezpieczna, przy projektowaniu maszyny uwzględniono również te aspekty. Dlatego SK140SRD wyposażono w wygodne i ergonomiczne stanowisko robocze z łatwym w obsłudze układem sterowania (dwa dżojstiki i pedały), a także w szereg zabezpieczeń. Przednia szyba kabiny ma np. kratę ochronną i, podobnie jak szyba z prawej strony, jest pokryta folią odporną na rozdarcie i przebicie, utrzymującą w razie stłuczenia fragmenty szkła razem. Solidna krata chroni również przeszklony dach kabiny przed spadającymi obiektami. Ważną rolę pełni też nowy system antykolizyjny z alarmem dźwiękowym, który podczas pracy nie dopuszcza do kontaktu ramienia czy osprzętu roboczego z kabiną. Oprócz tego maszyna ma alarmowy system nagłaśniający, przez który operator bez odrywania rąk od elementów sterowania może ostrzegać innych pracowników. Widoczność wokół maszyny poprawia tylna kamera, a pracę po zmroku umożliwiają silne światła LED na kabinie i ramieniu.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę