Jak poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, w konsultacjach z pełnomocnikiem ds. budowy CPK jest przygotowany przez PLK roboczy materiał dotyczący obsługi portu. Uzgodnienia dotyczące kolejnego wielkiego projektu – budowy szybkiej kolei na Węgry – dopiero się rozpoczną.
– Przyjęcie przez rząd koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego spowodowało korektę myślenia o przyszłych inwestycjach kolejowych – powiedział dziennikarzom prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Jak dodał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, od momentu, w którym została uchwalona koncepcja CPK, „prezes PKP PLK wraz z zespołem przystąpił do spojrzenia na obsługę Centralnego Portu Komunikacyjnego”. – Materiał został wypracowany, ma charakter roboczy i jest przedmiotem analizy i uzgodnień z panem pełnomocnikiem ds. budowy CPK i jego zespołem doradczym – poinformował Bittel.
Budowa linii do obsługi CPK w nowej perspektywie unijnej
– Te prace poskutkują opracowaniem modelu, który będzie dla nas istotny ze względu na kolejną perspektywę unijną – dodał Bittel, przyznając, że w obecnej perspektywie, ze względu na zaangażowanie w rozpoczęte projekty, nie należy się spodziewać dużych zmian – choć część inwestycji prowadzonych teraz będzie ważnych także dla obsługi CPK. – Dla prac przygotowawczych dotyczących nowych projektów będziemy poszukiwali finansowania w ramach obecnej perspektywy, a realizowali – prawdopodobnie – już w kolejnej, no chyba, że pojawiłoby się nowe źródło finansowania – dodał Bittel.
Szybka kolej na Węgry? Duże determinacja Węgier i Słowacji
Zupełnie nową sprawą jest zapowiedziana budowa połączeń Kolei Dużych Prędkości na Węgry. Jak poinformował w poniedziałek portal „Rynek Lotniczy” minister Adamczyk, „determinacja Węgier i Słowacji w tym zakresie jest bardzo duża i wychodzi już nawet poza deklaracje werbalne”. – Moje ostatnie rozmowy z ministrem spraw zagranicznych Republiki Węgierskiej, które odbyłem – zresztą na prośbę pana ministra w Warszawie – każą twierdzić, że ten projekt ma bardzo duże szanse powodzenia – podkreślił. Podczas spotkania w siedzibie PLK wiceminister Bittel przypomniał, że budowa Kolei Dużych Prędkości na Węgry to nowa inicjatywa, uzgodniona pomiędzy premierami Polski i Węgier w styczniu tego roku. – Węgrzy w ramach swoich działań zbudowali zespół, teraz rozpoczniemy wstępne uzgodnienia z naszymi partnerami, a potem będziemy przechodzić w kolejne fazy – stwierdził, dodając, że po stronie polskiej wiele prac zostało już wykonanych. Chodzi o trwającą modernizację Centralnej Magistrali Kolejowej i dostosowanie jej do prędkości 200 km/h i więcej. Ministerstwo nie podaje terminu, w którym mogłoby zostać otwarte szybkie połączenie na Węgry. Zdaniem prezesa PKP PLK osiągnięcie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą i Budapesztem na poziomie 4 godzin jest możliwy do osiągnięcia.
Źródło: rynek-lotniczy.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę