Oprócz szerokiej gamy cenionych maszyn do prac ziemnych, firma Caterpillar ma w swoim szerokim asortymencie również interesujący kompaktor 826K. Ta przypominająca ładowarkę kołową maszyna do zagęszczania podłoża jest przeznaczona głównie do pracy na wysypiskach śmieci.
Rozwijany od 40 lat przez tego renomowanego producenta kompaktor, wyposażony jest w stalowe walce z kołkami i płytami (dostępne 3 konfiguracje w zależności od środowiska pracy), o szerokości 1200 i średnicy 1610 mm, przystosowana do zagęszczania i utwardzania wysypisk komunalnych.
Ważąca prawie 41 t maszyna napędzana jest przez dobrze znany 15,2-litrowy silnik Cat C15 Acert o mocy znamionowej 302 kW/405 KM (SAE J1349/ISO 9249), zgodny z normą emisji spalin Stage IV/Tier 4 Final, osiągający maksymalny moment obrotowy 2005 Nm przy 1300 obr./min. Jednostka napędowa charakteryzuje się umiarkowanym apetytem na paliwo powstrzymywanym m.in. przez tryb Eco, dopuszczający wzrost obrotów silnika wyłącznie w razie zwiększonego zapotrzebowania, który obejmuje także funkcje automatyczne, takie jak np. przejście na obroty jałowe po ustalonym czasie bezczynności hydrauliki.
Do pracy w każdych warunkach
Kompaktor firmy Caterpillar charakteryzuje się wysoką wytrzymałością konstrukcji – wyposażony jest w szereg osłon chroniących najważniejsze układy i podzespoły przed uszkodzeniem, zanieczyszczeniem, substancjami chemicznymi, przedwczesnym zużyciem i owijaniem się materiału. Poza tym model 826K ma oś przednią sztywną i tylna wahliwą (kąt wychylenia 5°) oraz przegubową ramę łamiącą się pod kątem 43°. Efektywną transmisją mocy zapewnia 4-biegowa skrzynia powershift, oferująca prędkość do 10,6/12,2 km/h (przód/tył). Kompaktor ma ładowarkowy wysięgnik z łyżką do przegarniania i przerzucania odpadów – hydraulikę zasila pompa o wydatku 170 l/min.
W kabinie niczym w domu
Konstruktorzy Caterpillar dużo uwagi poświęcili komfortowi i ergonomii. Poziom hałasu w klimatyzowanej kabinie osiąga wartość 72 dB (w 988H – 74,2 dB), a w obu podłokietnikach fotela Cat Comfort III umieszczono elementy sterujące, w tym dźwignię integrującą funkcje jazdy i kierowania maszyną oraz dźwignie obsługi funkcji roboczych (układ STIC).
Operator w swoim „królestwie” zapewniającym bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach (technologie Detect, kamera tylna), ma również do dyspozycji dostępny na życzenie system zarządzania ważnymi informacjami (VIMS), z interaktywnym wyświetlaczem dotykowym, pokazującym w czasie rzeczywistym najważniejsze dane, m.in. o zużyciu paliwa. Łatwy i wygodny jest również dostęp do punktów obsługi codziennej, w tym złączy do kontroli ciśnienia w układzie hydraulicznym i do pobierania próbek oleju.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę