[ATB] Aktualności

Kompaktowe ładowarki przegubowe

Data publikacji:

Kompaktowe ładowarki przegubowe są powszechnie wykorzystywane w pracach budowlanych z uwagi na ich uniwersalny charakter. Zazwyczaj prace załadunkowe to tylko jedna z wielu ich funkcji. Stąd też wynika ich różnorodność oraz bogactwo wyposażenia dodatkowego. Przedstawiamy wybrane przykłady takich maszyn reprezentujących klasę maszyn 5-7 ton, wprowadzane do oferty w ostatnich latach.

    Kompaktowe ładowarki przeguboweKompaktowe ładowarki przeguboweKompaktowe ładowarki przeguboweKompaktowe ładowarki przeguboweKompaktowe ładowarki przegubowe

Case

Seria F marki Case składa się z czterech modeli poręcznych ładowarek kołowych o masie operacyjnej w granicach ok. 5-6,5 t. Zasadniczo maszyny te występują w dwóch wersjach: XT oraz Z-bar, różniących się typem wysięgnika. Pierwsze z nich, o kinematyce równoległej (typu P), są zalecane do pracy z paletami lub z osprzętem wymagającym dobrej widoczności w obszarze działania. Drugie zaś, dzięki kinematyce typu Z, zapewniają znacznie większą siłę odspajania, co przekłada się na sprawniejszą pracę z dużym obciążeniem (np. wybieranie ziemi za pomocą łyżki).
Charakterystycznym elementem ładowarek Case jest kształt wysięgnika wyprofilowany w taki sposób, aby ułatwić załadunek wysokich przyczep. W połączeniu z wysoko ulokowanym sworzniem obrotu łyżki prace załadowcze można wykonać sprawnie i z minimalnym ryzykiem zahaczania o burty. Producent nie zapomniał o zastosowaniu układu amortyzacji wysięgnika, redukującego wstrząsy przenoszone na maszynę. System Auto-Ride Control w razie potrzeby załącza się automatycznie przy prędkości jazdy przekraczającej 7 km/h.
Układ napędowy oferuje dwa zakresy prędkości (żółw i zając), umożliwiające precyzyjne sterowanie oraz wyższą prędkość jazdy. Dwa największe modele występują także w wersji o zwiększonej prędkości jazdy do 33 km/h - to dobry wynik w tej klasie maszyn. Opcja ta nazywa się High Travel Speed (HTS). Ponadto przekładnia ładowarek serii F daje możliwość precyzyjnego sterowania za pomocą dwóch pedałów: gazu i hamulca. Podczas zwalniania płynnie rozłącza napęd i jednocześnie stopniowo załącza hamulec, wykluczając niekontrolowane ruchy maszyny.
Standardowy wydatek hydrauliki w ładowarkach 21F i 121F wynosi 67 l/min, zaś w dwóch większych: 221F i 321F - 85 l/min. W razie korzystania z osprzętu wymagającego znacznie większego przepływu oleju, w dwóch największych istnieje możliwość zastosowania układu hydrauliki roboczej o natężeniu przepływu na poziomie aż 130 l/min. Pakiet ten obejmuje również złącze swobodnego powrotu oleju, przednie gniazdo elektryczne oraz tryb pełzania. Ważnym elementem wyposażenia jest także układ redukujący ciśnienie w czasie podłączania oraz odłączania osprzętu.
Moc potrzebna do napędu zespołów ładowarek generowana jest przez 4-cylindrową, turbodoładowaną jednostkę napędową marki FPT o pojemności 3,4 l. Zastosowanie wysokociśnieniowego układu wtryskowego typu Common Rail oraz zaworu Waste Gate stabilizującego ciśnienie doładowania zapewnia wysokie osiągi silnika. Wymogi normy emisji spalin Tier 4 final zostały spełnione z zastosowaniem bezobsługowego katalizatora oksydacyjnego (DOC).

Kubota

Model R082 japońskiej Kuboty charakteryzuje się masą operacyjną na poziomie 4800 kg (w wersji z kabiną). Wysokość całkowita maszyny nie przekracza 2,5 m, a średnica zawracania to jedynie 3,45 m. Maszyna napędzana jest 47-konnym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2,8 l, a maksymalny wydatek układu hydraulicznego przekracza 71 l/min. To wystarczająco dużo, aby sprawnie manipulować różnego rodzaju osprzętem. Stały wydatek hydrauliki zewnętrznej załączany jest w wygodny sposób za pomocą przycisku na prawym panelu.
Producent stawia duży nacisk na komfort pracy i ergonomię obsługi. Bardzo dobrą widoczność osiągnięto dzięki mocno przeszklonej kabinie z zaokrąglonymi szybami, ściętej masce, a także zmodyfikowanemu wysięgnikowi typu Z, w niewielkim stopniu ograniczającemu widoczność w obszarze pracy osprzętu.
Mocną stroną ładowarki R082 jest nowoczesne i wygodne wnętrze kabiny. Po wielu godzinach pracy w pełnowymiarowym, regulowanym fotelu pneumatycznym operator nie powinien narzekać na ból pleców ani na zmęczenie. Pod prawą ręką ma wielofunkcyjny dżojstik sterujący nie tylko wysięgnikiem, ale i głównymi funkcjami układu napędowego, takimi jak zmiana biegów i kierunku jazdy czy blokada mechanizmu różnicowego.
Szeroko otwierająca się maska silnika oraz osłony boczne ułatwiają codzienną obsługę maszyny. Dostęp do poszczególnych punktów serwisowych oraz do wlewu paliwa jest łatwy z poziomu gruntu. O wszelkich nieprawidłowościach operator jest informowany przez wyświetlenie się na monitorze określonych kodów błędów. Co ciekawe, Kubota R082 została wyposażona w moduł antykradzieżowy, zapobiegający uruchomieniu maszyny przez niepowołane osoby. Odpalenie silnika jest możliwe jedynie z użyciem zaprogramowanych przycisków. Użycie innej konfiguracji przycisków powoduje aktywację alarmu.

Liebherr

Cechą szczególną ładowarek Stereo marki Liebherr jest ich układ kierowniczy, będący połączeniem skrętu przegubowego oraz skrętnych kół tylnej osi. Daje to niezrównaną zwrotność (według zapewnień producenta, aż o 20% mniejszą niż w przypadku klasycznych ładowarek), co przekłada się na możliwości pracy w szczególnie ciasnych obszarach. Co więcej, dzięki układowi Stereo kąt skrętu przegubu jest mniejszy, a to pozwala na zwiększenie obciążenia wysięgnika przy zachowaniu niezmienionej masy operacyjnej maszyny.
Przykładowym modelem z serii ładowarek kołowych marki Liebherr jest L507 o masie operacyjnej nieco ponad 5,8 t, której obciążenie wywracające ma wartość 3550 kg przy wyprostowanych kołach i aż 3240 kg przy pełnym skręcie. Tak niewielki spadek obciążenia wywracającego po wykonaniu skrętu wynika właśnie z ograniczenia kąta pracy przegubu w systemie Stereo. Średnica zawracania dla tego modelu nie przekracza 4 m.
Maszyny są wyposażone w kinematykę typu Z, gwarantującą dużą siłę odspajania, co dowodzi ich przeznaczenia do ciężkiej pracy. Za przeniesienie napędu na koła odpowiada hydrostatyczny układ napędowy, mogący rozpędzić maszynę do prędkości 38 km/h. Automatyczny, samoblokujący się mechanizm różnicowy gwarantuje wysoką siłę uciągu w trudnych warunkach terenowych, bez ingerencji operatora. Producent zastosował w ładowarkach Stereo przegub oscylacyjny, który umożliwia dostosowanie się kół jezdnych do nierówności podłoża.
W nowej generacji ładowarek zastosowano zmodernizowaną kabinę o poprawionej widoczności. Skośna przednia szyba zwiększająca kąt widzenia czy otwierane prawe okno zapewniające dobrą wentylację wnętrza to elementy widoczne już na pierwszy rzut oka. Natomiast po zajęciu miejsca za kierownicą można zadziwić się nowoczesnością i ergonomią wnętrza. Elementy obsługowe są rozmieszczone w logiczny i wygodny sposób, a na prawym słupku znajduje się duży, kolorowy wyświetlacz informujący operatora o parametrach pracy maszyny.

Volvo

Kompaktowe maszyny Volvo L30G i L35G może i wyglądają niepozornie, ale ich parametry robią wrażenie. Mniejszy model przy masie roboczej w granicach 5,5 t charakteryzuje się obciążeniem destabilizującym na poziomie 4350 kg w pozycji na wprost i 3850 kg przy pełnym skręcie. Większy model waży 5260 kg i może unieść niespełna 5 t. Pod maską obu maszyn pracuje silnik o mocy aż 75 KM. Wymogi normy emisji spalin Tier 4 final zostały spełnione przez zastosowanie bezobsługowego katalizatora DOC, lecz dostępna jest także wersja z filtrem cząstek stałych DPF.
Silnik jest zamontowany poprzecznie, co daje pełen dostęp do punktów serwisowych oraz zapewnia prawidłowe wyważenie maszyny. Za możliwość zachowania kontaktu wszystkich kół z podłożem odpowiada wahliwy przegub skrętny.
Unikalną cechą ładowarek Volvo jest portalowa oś, zapewniająca niezrównany w swojej klasie prześwit na poziomie 60 cm. Zapobiega to zawieszeniu się maszyny w trudnym terenie, a także uszkodzeniu podwozia o przeszkody terenowe. Układ jezdny bazuje na hydrostatycznym napędzie, zapewniającym szybką i płynną zmianę prędkości i kierunku jazdy. Układ hydrauliczny został wyposażony w zintegrowany układ chłodzenia oraz termostat, pozwalający na szybkie ogrzanie się oleju w celu osiągnięcia pełnej wydajności pracy, a także utrzymanie temperatury na optymalnym poziomie. Obecnie cała seria G jest wyposażona standardowo w nieulegające zużyciu hamulce tarczowe z funkcją pełzania, aktywowaną przez lekkie wciśnięcie pedału hamulca.
Jeżeli chodzi o wysięgnik, producent oferuje do wyboru dwie opcje. Klasyczna kinematyka typu Z gwarantuje dużą siłę odspajania i szybkie cykle robocze, natomiast kinematyka TP ma konstrukcję zbliżoną do układu równoległego. Druga opcja dostępna jest tylko w przypadku modelu L35G.

Yanmar

Ładowarka o oznaczeniu V120 to mocna maszyna, o masie operacyjnej na poziomie 7 t. Przegubowy układ kierowniczy, dzięki kątowi skrętu do 40°, zapewnia skręt na dobrym poziomie. Tylna oś wahliwa może osiągać kąt obrotu wynoszący nawet 8°, zapewniając tym samym stały kontakt z podłożem wszystkich czterech kół.
Centralnie umieszczony przegub powoduje, że koła przednie i tylne poruszają się dokładnie tym samym śladem. To pozwoliło na wykorzystanie stałego napędu obu osi. Mechanizmy różnicowe przedniej i tylnej osi są samoblokujące (efekt blokowania 45%), dzięki czemu operator nie musi skupiać się na ich obsłudze. Napęd na koła przekazywany jest przez układ hydrostatyczny.
Równoległa kinematyka (typu P) wysięgnika pozwala szybko i precyzyjnie operować ładunkami, bez skupiania się na poziomowaniu osprzętu. Hydrauliczny system szybkiego montażu osprzętu ułatwia pracę, zwłaszcza gdy ładowarka wykonuje kilka różnych zadań w krótkim czasie.
Wydatek pompy hydraulicznej sięga 78 l/min. Atutem jest to, że obwód hydrauliki zewnętrznej (3. sekcja) pracuje zupełnie niezależnie od hydrauliki przekładni napędowej. Dodatkowo dostępna jest także 4. sekcja do obsługi specjalnych urządzeń, wymagających stałego przepływu oleju. Nie zabrakło także funkcji amortyzacji wysięgnika, zwiększającej komfort jazdy, co ma znaczenie zwłaszcza w wersji High-speed, rozwijającej prędkość 36 km/h (standardowo maszyna rozpędza się do 20 km/h). Funkcja pełzania jest osiągana przez jednoczesne wciśnięcie gazu i hamulca - wówczas pomimo zachowania niewielkiej prędkości wzrastają obroty silnika, a zatem zwiększa się wydatek oleju hydraulicznego. Pozwala to skrócić cykle robocze i zwiększyć wydajność pracy.
Pod maską pracuje 4-cylindrowy silnik Deutz TCD o pojemności 3,6 l, wyposażony w wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail. Generuje on ponad 100 KM mocy i aż 300 Nm momentu obrotowego.
W kabinie natomiast znajduje się charakterystyczny dla ładowarek Yanmar wyświetlacz komputera sterującego, który pozwala zarządzać  m.in. wydatkiem oleju w zaworach hydrauliki zewnętrznej. Przejrzysty układ przycisków sterujących oraz regulowana kolumna kierownicy gwarantują wysoki poziom ergonomii wewnątrz kabiny.

ŁW

fot. firmowe

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.