[ATB] Budownictwo

Koniunktura w Polsce

Data publikacji:

Ostatnie miesiące były dla polskiego rynku budowlanego niezwykle łaskawe. Czy będzie tak nadal? Dostrzegalne są już pewne pierwsze symptomy zwiastujące zmianę.

Aktualny stan sytuacji w polskim budownictwie jest optymistyczny, choć większość ośrodków analitycznych podkreśla, że szczyt koniunktury mamy już raczej za sobą. Nadal wiele wskaźników pokazuje, że o bieżący rok możemy być spokojni, lecz dynamika wyraźnie wyhamowuje.

Przyglądając się kluczowym trendom na rynku budowlanym, w raportach dostępnych na rynku, można dostrzec kilka symptomów zwiastujących zmianę bieżącej sytuacji. Biorąc pod uwagę wskaźnik kontraktacji mieszkań wiodących deweloperów, w ciągu ostatnich dwóch kwartałów znacząco spadł (ujemna dynamika r/r wynosząca aż -9,3% ). Podobna sytuacja dostrzegalna jest w wydanych pozwoleniach budowlanych, a jest to bardzo istotny wskaźnik wyprzedzający. Wyraźnie widać, że dynamika wydanych zezwoleń w roku 2018 spadła w stosunku do roku 2017.

- "Wiele wskazuje na to, że w ciągu najbliższych miesięcy sytuacja na polskim rynku budowlanym będzie ewoluować" - mówi Bartosz Pilch, Dyrektor E-commerce i Marketingu w firmie SIG. - "Nie spodziewamy się, że zmiana przyjdzie gwałtownie, ale jej pierwsze symptomy już dostrzegalne są na horyzoncie. Myślę, że najpóźniej rok 2020 przyniesie przekształcenie sytuacji na rynku" - dodaje.

Niebagatelna znaczenie ma w tym wypadku również ogromny wzrost cen praktycznie wszystkich materiałów budowlanych, na co skarży się wiele firm. Ponadto, odczuwalne są znaczące trudności na rynku pracy. Coraz trudniej znaleźć odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, a koszty zatrudnienia rosną.

Źródło: budownictwo.org

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.