Firmy Motorenfabrik Hatz i dostawca systemów Sontheim Industrie Elektronik współpracują w ramach wspólnego projektu o nazwie KIM - Künstliche Intelligenz zur Motorinstandhaltung (sztuczna inteligencja dla konserwacji silników). W nadchodzących latach opracowane zostaną rozwiązania cyfrowe, które umożliwią silnikom przewidywanie przypadków konserwacji na podstawie użytkowania i automatyczne zgłaszanie zapotrzebowania na odpowiednią usługę.
Operatorzy maszyn mobilnych korzystają z rozwiązań cyfrowych, dzięki którym ich maszyny są bardziej produktywne, wydajne i wygodne. Jest to wizja, którą firmy Hatz i Sontheim chcą urzeczywistnić w ramach swojego ambitnego i przełomowego projektu KIM. Współpraca pomiędzy obiema firmami podkreśla ich dążenie do bycia pionierami w zakresie rozwoju algorytmów wykorzystujących sztuczną inteligencję. Wspólnie planują stworzyć w ten sposób cyfrowe produkty i usługi dla rynku maszyn mobilnych. Możliwe jest również zastosowanie wyników projektu w innych segmentach rynku.
KIM oznacza sztuczną inteligencję do obsługi technicznej silników.
– W centrum projektu znajduje się opracowanie i wdrożenie precedensowych algorytmów. Umożliwiają one uzyskiwanie w czasie rzeczywistym informacji o stanie silnika, jak również precyzyjną prognozę, a tym samym planowanie niezbędnych działań konserwacyjnych zgodnie z wymaganiami– mówi dr Maren Hellwig, odpowiedzialna za rozwój działalności cyfrowej w firmie Hatz, opisując wymagający cel, jaki stoi przed uczestnikami projektu. Silniki wyposażone w tę inteligencję będą również w stanie autonomicznie zamawiać niezbędne części do konserwacji i wymiany. Znacznie zwiększa to dostępność maszyny i skraca lub pozwala uniknąć nieplanowanych przestojów i napraw.
– W centrum projektu znajduje się opracowanie i wdrożenie precedensowych algorytmów. Umożliwiają one uzyskiwanie w czasie rzeczywistym informacji o stanie silnika, jak również precyzyjną prognozę, a tym samym planowanie niezbędnych działań konserwacyjnych zgodnie z wymaganiami
– mówi dr Maren Hellwig, odpowiedzialna za rozwój działalności cyfrowej w firmie Hatz, opisując wymagający cel, jaki stoi przed uczestnikami projektu. Silniki wyposażone w tę inteligencję będą również w stanie autonomicznie zamawiać niezbędne części do konserwacji i wymiany. Znacznie zwiększa to dostępność maszyny i skraca lub pozwala uniknąć nieplanowanych przestojów i napraw.
Konserwacja nie jest więc już przeprowadzana reaktywnie po wystąpieniu uszkodzenia lub prewencyjnie zgodnie z określonym interwałem, lecz normatywnie - to znaczy w momencie, gdy jest rzeczywiście konieczna.
– Wymagane do tego algorytmy są projektowane i testowane bez preferencji dla jakiejkolwiek konkretnej technologii. Wyniki badań i opracowywane rozwiązania mogą być stosowane w wielu napędach– wyjaśnia Bruno Sontheim, dyrektor generalny Sontheim Industrie Elektronik.
– Wymagane do tego algorytmy są projektowane i testowane bez preferencji dla jakiejkolwiek konkretnej technologii. Wyniki badań i opracowywane rozwiązania mogą być stosowane w wielu napędach
– wyjaśnia Bruno Sontheim, dyrektor generalny Sontheim Industrie Elektronik.
Te inteligentne, połączone cyfrowo silniki zapewniają operatorom maszyn wysoki stopień bezpieczeństwa, maksymalizują dostępność maszyn i napędów oraz skracają okresy przestojów do minimum. Sytuacja, że maszyna nie może być dłużej używana w krytycznej fazie projektu budowlanego, co w najgorszym przypadku zagraża terminowi zakończenia prac, dzięki rezultatom tego projektu może należeć już do przeszłości. Maszyna z inteligentnym silnikiem jest wyposażona w system wczesnego ostrzegania o przypadkach konserwacji, np. za pośrednictwem systemu zarządzania flotą operatora. Silnik może być konserwowany w razie potrzeby, jeszcze zanim maszyna dotrze na plac budowy. Obniża to również koszty konserwacji, ponieważ jednostka serwisowa już z wyprzedzeniem wie, który element wymaga wymiany lub remontu. Dzięki temu nie ma konieczności pracochłonnego diagnozowania usterek.
Realizowany na terenie Bawarii grant badawczy uwzględnia fakt, że projekt ma duży potencjał w odniesieniu np. do megatrendów budowy 4.0 i inteligentnego rolnictwa. Projekt KIM jest wspierany w ramach programu badawczego rządu Bawarii z maksymalną stawką dotacji w wysokości 50%. Warto przy tym dodać, iż firma Sontheim specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu automatyki, diagnostyki i łączności, przede wszystkim dla mobilnych zastosowań przemysłowych. To niemieckie przedsiębiorstwo z regionu Allgäu jest znaczącym graczem na rynku w zakresie rozwoju i produkcji systemów diagnostycznych w technice rolniczej. Z kolei firma Hatz przewiduje konsekwentne cyfrowe połączenie własnego portfolio napędów oraz opracowanie odpowiednich innowacyjnych produktów i usług cyfrowych. Współpraca między przedsiębiorstwami wykracza poza ten wspólny projekt. Obaj partnerzy będą wkrótce współpracować strategicznie nad digitalizacją istotnych dla przedsiębiorstw systemów maszyn mobilnych.
Nowa seria kompaktowych ładowarek Liebherr
Według Spectis największe firmy budowlane w Polsce osiągnęły 48 mld zł przychodów
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę