O ile w świetle deklaracji ugrupowań tworzących przyszłą koalicję rządową przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego wydaje się niepewna, realizowane są kolejne przedsięwzięcia związane z jego budową. Oto właśnie firma Ayesa, świadcząca usługi inżynieryjne i technologiczne, pozyskała kontrakt na nadzór nad projektowaniem i budową linii kolejowej dużych prędkości w Polsce.
Projekt jest częścią inicjatywy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), jednej z największych europejskich inicjatyw w zakresie infrastruktury transportowej, obejmującej budowę nowoczesnego lotniska w Baranowie pod Warszawą, a także ogólnokrajowej sieci kolei dużych prędkości i autostrad o kontrolowanym dostępie.
System CPK, który według deklaracji ma zostać uruchomiony w 2027 r., ma początkowo pomieścić 45 mln pasażerów, a w perspektywie długoterminowej ponad 100 mln osób. Rola Ayesy obejmuje zaprojektowanie i nadzór nad 17-kilometrowym odcinkiem linii kolejowej dużych prędkości, łączącej Łódź z Wrocławiem i łączącej oba miasta z nowo wybudowanym lotniskiem.
Oczekuje się, że linia kolei dużych prędkości, zaprojektowana do maksymalnej prędkości 250 km/h, znacznie skróci czas podróży i przyczyni się do znaczącego zmniejszenia emisji CO2.
– Nasze zespoły wykorzystają zaawansowany BIM (modelowanie informacji o budynku) w fazie projektowania, aby stworzyć cyfrowy katalog istotnych elementów fizycznych i funkcjonalnych. Na etapie budowy zastosujemy najnowocześniejszą technologię, która pomoże nam przestrzegać surowych przepisów dotyczących ochrony środowiska – komentuje Artur Majczak, szef Ayesa Polska.
Prototyp maszyny elektrycznej firmy Yanmar
Koparka R 930 posiada konstrukcję całkowicie stalową, co czyni ją niezwykle wytrzymałą maszyną, idealną właśnie do zastosowań pod ziemią.
Liebherr wprowadza do swojej oferty koparkę R 930 Tunnel
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę