[ATB] Technika

Koparki hybrydowe Takeuchi

Data publikacji:

W wyścigu o jak najlepsze wykorzystanie energii, obniżenie zużycia paliwa czy redukcję emitowanych zanieczyszczeń producenci sięgają coraz częściej po rozwiązania hybrydowe. Znajdują one zastosowanie w różnych maszynach, w tym także w koparkach gąsienicowych.

Prezentujemy kilka dostępnych na rynku modeli koparek, w których zastosowano napędy hybrydowe. Jeśli chodzi o zintegrowane systemy hybrydowe, stosowane są różne połączenia źródeł napędu i energii. Dominują rozwiązania spalinowo-elektryczne, zaprzężone najczęściej do obrotu nadwozia koparek, choć nie brak też innych układów, opartych na hydraulice, wykorzystujących np. energię wysięgnika

Takeuchi

Alternatywne zasilanie elektryczne, obok spalinowego, oferuje w swoich mikro- i minikoparkach TB210H i TB216H firma Takeuchi (producent podaje, że w taki układ mogą być również wyposażone inne modele o masie od 0,8 do 3,5 t). Jest to jednak rozwiązanie raczej z segmentu „dual-power” niż stricte hybrydowe, bo do pracy w trybie elektrycznym maszyny muszą być podłączone do źródła prądu. W wypadku kompaktowych koparek pracujących często w pomieszczeniach zamkniętych jest to wygodne rozwiązanie, zapewniające przy tym zerową emisję spalin i znacznie niższe koszty eksploatacji. Tym bardziej, że w koparkach Takeuchi przewód zasilający może mieć długość prawie 40 m.

W układzie „hybrydowym” obu koparek zastosowano niezależny napęd w postaci trójfazowego silnika elektrycznego przystosowanego do napięcia 400-480 V (47-63 Hz), oferującego moc 9,1 kW (TB210) i 10,6 kW (TB216H), czyli porównywalną lub nawet większą od mocy silnika wysokoprężnego (Yanmar), która wynosi w poszczególnych modelach 8,7 kW (TB210) i 11,1 kW (TB216H). Dzięki temu parametry robocze i wydajność w trybie pracy elektrycznej są takie same, jak podczas pracy na silniku spalinowym. Moduł bezobsługowego napędu elektrycznego, wyposażonego w oddzielne pompy hydrauliczne, znajduje się z tyłu koparki, w osobnym „dobudowanym” (TB216), łatwo dostępnym przedziale umieszczonym za silnikiem spalinowym. Aby zapewnić dobry dostęp do komory „Diesla”, cały zespół elektryczny można odchylić na bok.

Koparki spalinowo-elektryczne są zbudowane na tych samych platformach co maszyny standardowe i mają te same zalety, parametry robocze, funkcje i gabaryty (oprócz długości), m.in. zwiększające stabilność rozsuwane podwozie w zakresie 750-1020 mm (TB210) lub 980-1300 mm (TB216). Ważący 1,3 t model TB210H oferuje maksymalną głębokość kopania 1,75 m, wysokość wysypu 2,12 m, zasięg na poziomie gruntu 3,22 m, siłę odspajania na ramieniu 6,4 kN i łyżce 11,2 kN. W modelu TB216H o masie 1,9 t (z kabiną) maksymalna głębokość kopania wynosi 2,39 m, wysokość wysypu 2,7 m, zasięg przy gruncie 4,03 m, siła odspajania na ramieniu 8,2 kN i na łyżce 14 kN.
 

.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.