Firma Hyundai Construction Equipment ogłosiła, że będzie współpracować z innymi jednostkami biznesowymi koncernu Hyundai w celu opracowania pierwszych na świecie maszyn budowlanych napędzanych wodorem.
Południowokoreański koncern podpisał protokół ustaleń dotyczący wspólnego rozwoju sprzętu do budowy wodorowych ogniw paliwowych z firmami Hyundai Motors i Hyundai Mobis. Prace te mają być realizowane w Mabuk Research Center w Yongin-si, Gyeonggi-do, w Korei Południowej.
Według zawartego porozumienia firmy Hyundai Motors i Hyundai Mobis będą projektować i produkować systemy wodorowych ogniw paliwowych, w tym zasilacze, natomiast do spółki Hyundai Contruction Equipment należeć będzie projektowanie, produkcja i testowanie wydajności średnich i dużych koparek oraz wózków widłowych napędzanych wodorem. Docelowy termin masowej produkcji i dystrybucji maszyn z nowym napędem został ustalony na rok 2023.
Zamiast akumulatorów litowych
W przeciwieństwie do konwencjonalnych urządzeń z silnikami wysokoprężnymi, elektryczne maszyny budowlane wykorzystujące wodór stosują jako źródło energii energię elektryczną wytwarzaną w wyniku reakcji chemicznych między wodorem a tlenem, co oznacza brak emisji toksycznych gazów do powietrza. Biorąc pod uwagę rosnące na całym świecie zapotrzebowanie na sprzęt przyjazny dla środowiska, Hyundai oczekuje, że sprzęt budowlany na bazie wodoru okaże się popularny na światowym rynku budowlanym. Według producenta, wodorowe ogniwa paliwowe są znacznie łatwiejsze do rozbudowy niż akumulatory litowe, które mają swoje ograniczenia spowodowane przez problemy strukturalne ograniczające różne próby zwiększenia pojemności akumulatorów. Niejednokrotnie twierdzi się, że jest to bardziej logiczny wybór dla dużych wózków widłowych lub koparek.
– Dzięki podpisaniu tej umowy przygotowujemy fundament, na którym możemy zabezpieczyć wykorzystanie najnowocześniejszej technologii w sprzęcie budowlanym napędzanym wodorem przed naszą konkurencją. Hyundai Construction Equipment dołoży wszelkich starań, aby sprostać wyzwaniom, jakie stoją przed nami, ponieważ kraje na całym świecie starają się ustanowić globalne standardy w zakresie certyfikacji wydajności sprzętu i stanowienia odpowiednich przepisów prawnych dotyczących komercjalizacji sprzętu budowlanego napędzanego wodorem. Zależy nam przy tym na tym, aby odgrywać wiodącą rolę w rozwoju tego segmentu rynku – skomentował Hwang Jong-hyun, szef działu badań i rozwoju w dziale Hyundai Material Handling (Hyundai Construction Equipment).
Elektryczna minikoparka
Oprócz prac nad sprzętem budowlanym napędzanym wodorem firma Hyundai nadal koncentrować się będzie na innych alternatywnych źródłach energii. Doskonałym tego przykładem jest minikoparka elektryczna, którą południowokoreański producent skonstruował w 2018 r. we współpracy z firmą Cummins.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atb 03/2020 - zamów:
Bezpłatny egzemplarz prenumeratę
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę