Brytyjska firma oferuje największą gamę modeli na rynku, od mini koparko-ładowarek 1CX na podwoziu ze sterowaniem burtowym (skid steer) o masie 2,85 t, mocy 37,5 kW/51 KM, udźwigu ładowarki 610 kg (wysokość załadunku 2,1 m) i głębokości kopania do 2,55 m, dostępnych także w unikatowej wersji gąsienicowej, po ważący 10,6 t model 5CX WM o mocy 81 kW/110 KM, głębokości kopania 6,5 m, współpracujący z łyżką do 1,3 m³, dedykowany specjalnie do recyklingu i zagospodarowania odpadów.
W segmencie maszyn o uniwersalnym zastosowaniu flagowymi modelami są koparko-ładowarki 3CX Eco i 4CX Eco, zarówno klasyczne (tylko 3CX), jak i na równych, skrętnych 4 kołach, dostępne w różnych wersjach i opcjach. Takie same, ale niższe koła ma również interesujący model 3CX Compact (55 kW/75 KM, masa 2,7 t) o 1/3 mniejszy od standardowych maszyn. Ważące 7,4-8,9 t modele 3CX/4CX Eco są napędzane firmowymi silnikami - 3CX o mocy 55, 68 lub 81 kW (75-110 KM), a 4CX tylko 81 kW/110 KM, osiągającymi maksymalny moment 400; 433 i 516 Nm. W maszynach zastosowano przekładnie z rewersem elektrohydraulicznym oraz z biegami zmienianymi tradycyjnie (Syncroshuttle, 4/4 - przód/tył, tylko 3CX) lub pod obciążeniem (Powershift, 4/4), a także częściowo przełączającymi się samoczynnie (Autoshift, 6/4, tryb auto od 4 biegu). Zależnie od modelu i wersji maksymalny udźwig ładowarki na pełną wysokość wynosi od ok. 3,2 do 4,4 t (4CX - 4,6 t), siła zrywająca na jej ramionach sięga 46,4-58,2 kN, a skrawania na łyżce (zależnie od rodzaju) wynosi 60,5-64,6 kN. Wysokość podnoszenia (punkt obrotu) to 3,41 i 3,46 m (4CX), a wysokość wysypu - 2,64 i 2,69 m (4CX). Koparka zapewnia maksymalną głębokość (łyżka o głębokim profilu) do 4,75 m i prawie 5,9 m (4CX), a z wysuniętym ramieniem - na prawie 6 m (4CX - 6,5 m), natomiast wysokość załadunku - od ok. 3,8 do 4,7 m (4CX - od ponad 3,8 do 5 m). Siła odspajania na łyżce, zależnie od trybu pracy (szybki/mocy), wynosi 52,8-62 kN (4CX - 59,3-68 kN), a na ramieniu, zależnie wersji i długości - od 22,1-31,6 kN (4CX - 26,2-38,3 kN). Oszczędną pracę zapewniają systemy EcoDig, EcoRoad i EcoLoad, zapewniające w typowych zadaniach mniejsze spalanie. EcoDig umożliwia pracę przy niższych obrotach silnika, ale z dużą wydajnością hydrauliki, co pozwala zaoszczędzić do 15% paliwa. EcoRoad zwiększa efektywność podczas jazdy po drogach, dzięki blokadzie zmiennika momentu (opcja), co skutkuje mniejszym o nawet 25% spalaniem oraz krótszymi o 10% czasami przejazdów. EcoLoad zapewnia z kolei szybsze cykle robocze oraz dużą siłę spychania i zdolność pokonywania wzniesień przy pracy ładowarką. Pracę ułatwiają systemy sterowania Easy Control i Advanced Easy Control z dwoma proporcjonalnymi dżojstikami o dużej czułości po bokach fotela. Zaletą jest też możliwość przełączania systemu sterowania między standardem SAE i koparkowym ISO.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę